• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Kia Sportage bj 2016

Jahe

Detailing guru
1 okt 2017
735
153
Vleuten
Hi All,

Een poosje geleden had de overbuurman gevraagd of ik hun nieuwe tweedehands Kia een keer onder handen zou willen nemen. Na wat heen en weer over wat ze dan wilden kwamen we tot de conclusie dat het een full detail moest worden waar in ieder geval het exterieur volledig in een coating mocht komen en in het interieur de leren stoelen goed beschermd moesten worden.

De Kia komt uit 2016 en zag er vooraf best aardig uit. Het en der wat lichte krassen en swirls, maar de kleur was vergevingsgezind en toonde zich bij daglicht nog best aardig. Omdat het de auto van de overburen was kon ik deze af en toe voor onze eigen deur zetten om stapsgewijs (over een aantal weken) de auto aan te pakken. Dit heeft er voor gezorgd dat de auto meermaals is gewassen alvorens we überhaupt zijn gaan polijsten en ik zeker wist dat alle hoekjes en kiertjes goed gereinigd waren!

Status voor:

IMG_2936.jpeg


IMG_2962.jpeg
IMG_2941.jpeg



Velgen reinigen
Als allereerst begonnen met een grondige reiniging van de velgen, hiervoor de volgende stappen gebruikt:
  • Foamen met BH Autofoam
  • Afspuiten
  • Inspuiten met Bilberry wheel cleaner
  • Velgen bed borstelen
  • Wheel mit achter de spaken
  • Kwastje voor de voorzijde
  • Deze stappen een aantal keer herhaald.
  • Hierna pas met BH Auto Wheel de velgen ingesprayt
  • in laten werken en daarna met een kwast de voorzijde geagiteerd en de velgenborstle het velgen bed.
  • Dit herhaald totdat het meeste vuil weg was.

Zoals gezet heb ik de auto meermaals gewassen en ook elke keer de velgen hierbij meegnomen. Door de kracht van herhaling zijn ze hierdoor flink opgeknapt! Hierbij heb ik elke keer de “light” versie van bovenstaande stappen meegenomen.

voor
IMG_2942.jpeg

Tijdens
IMG_2950.jpeg

Na
IMG_2964.jpeg


Lakwerk reinigen
Onderstaande stappen dus verdeeld over meerdere wasbeurten maar globaal het volgende gedaan:
  • Foamen met BH autofaam
  • Afspuiten
  • Gewassen met Gyeon Bathe
  • Afspuiten
  • Inspuiten met BH Auto wheel
  • agiteren met Washmit
  • Afspuiten
  • Teer plekjes aangepakt met Valet Pro tar & Glue
  • Afspuiten
  • Wassen nogmaals met Gyeon Bathe
  • Afspuiten
  • Kleien met Monello Dolce Verde Klei en DDJ Born Slippy
  • Afspuiten
  • Drogen

Wat foto’s van het proces:
IMG_2953.jpeg



IMG_3247.jpeg

IMG_3248.jpeg

IMG_3251.jpeg


Interieur
Vraag van de eigenaar was om het interieur ook grondig aan te pakken en te beschermen. Het interieur is dus volledig en grondig gereinigd waarbij we de leren stoelen in een coating hebben gezet.
  • Vloer/matten
    • Alle matten verwijderd en een eerste keer gestofzuigd
    • De vloer ingespoten met PB Carpet & upholstery cleaner en geagiteerd met een borstel op een boor
    • Extractor al het vuil uit de vloer gezogen
    • Na het drogen alle stoffen delen met 303 stainguard behandeld (inc een nieuwe mattenset)
  • Kunststof delen
    • Alle kunststof delen van het interieur gereinigd met Nanolex interior cleaner en een zachte borstel
    • De deur panelen ingespoten met de cleaner en daarna “geaaid” met een Melamine sponsje om te agiteren
    • Alle panelen afgenomen en gedressed met meerdere lagen PB Natural look
  • Lederen stoelen
    • Vochtige doek over stoelen gehaald
    • op de nog vochtige stoel Gliptone intensive cleaner ingewerkt met paardenhaar borstel
    • Afnemen met vochtige doek en laten drogen
    • Nadat deze volledig gedroogd waren, behandel met Gyeon Leather shield
  • Glaswerk
    • Gereinigd met DDJ clearly menthol
IMG_3160.jpeg
IMG_3168.jpeg

IMG_3159.jpeg
IMG_3170.jpeg


IMG_3165.jpeg
IMG_3163.jpeg
IMG_3164.jpeg


Water wat van het reinigen van de leren stoelen kwam:
IMG_3174.jpeg


Alles in de Leather coat!
IMG_3176.jpeg


Corrigeren van Lakwerk inc Beschermen
Na dat interieur en exterieur goed waren gereinigd kon de buitenzijde de correctie stap(pen) ondergaan. Via een collega heb ik gebruik kunnen maken van een garage redelijk in de buurt waar we de volledige dag aan de auto konden werken. Ik zeg “we” want @Jansen was weer zo vrij om te komen ondersteunen bij het polijsten. Zoals eerder gezegd, met zijn 2en werken gaat niet alleen sneller maar werkt ook een stuk gezelliger!

Begonnen met een intensieve wasbeurt de avond voor de detail en op de ochtend zelf nog een kleine wasbeurt gedaan op de locatie zelf. Zo wisten we zeker dat de auto goed schoon zou zijn. Begonnen met het nalopen van alle naden en kieren met een Monello Maestro en een MB 8HP zodat we zometeen niet onverwacht lopers met water zouden krijgen. De auto was eerder gefoamed met Bathe+ en dit maakte het drogen op deze manier aanzienlijk makkelijker!.

Na het drogen hebben we een rondje rond de auto gedaan waarbij we tot de ontdekking kwamen dat een van de panelen was overgespoten en zeer waarschijnlijk een defect opgevuld was met plamuur. Dit gezien de gemiddelde lakdikte ongeveer 110 um was en dit gedeelte 833 … Dit rondje opgevolgd met een testspot met als conclusie dat een enkele stap met Mezzo op oranje (monello) pads voldoende correctie zou geven en mooi finishte voor deze auto.

Hieronder wat foto’s van het vervolg proces:
IMG_3346.jpeg

IMG_3356.jpeg


Voor en na:
e2f4e897-7270-4d79-898c-f8be7b1ebedc.jpeg
3141a2fe-6acc-4da5-8e07-f5d731e6c28d.jpeg

Nadat deze volledige auto gedaan was is deze nogmaals gewassen met heet water en nanolex professional prewash voor het ontvetten van de lak. Goed om te zien dat ondanks het afnemen met EX de lak in eerste instantie nog beading heeft, totdat je hem hebt gewassen en hij dan zo plat is als een dubbeltje . Na het wassen weer teruggereden naar de garage (nat) en toen volledig met de blowers gedroogd. Na het drogen nog een rondje gedaan met Ex waarbij de een het paneel flink insprayt en bijna natte doek met EX over de lak gaat en de 2e erachteraan met een doek met 2 pufjes en veelvuldig een schone kant na-veegt.

Nadat we alle delen hadden afgenomen zijn we begonnen met het glas werk in de Nanolex glass te zetten. Bewust eerst het glas gedaan omdat er een panoramadak boven op de auto zat. Omdat het een hoe auto is zouden we anders het risico lopen, het lakwerk aan te raken bij het reiken naar het midden van het dak. Na het glaswerk alle trim voorzien van Gyeon trim. Als laatste de overige delen in de Gyeon CanCoat gezet en afgenomen.

Coaten:

IMG_3363.jpeg


Gyeon Trim 50/50
a0035f0e-e4ab-4a34-869c-bef3d1dd0d83.jpeg


Al met al denk ik dat er zo’n 30/40 man uur zeker in hebben zitten van begin tot het eind. Daar tegenover staat dat de buren ontzettend blij waren met het resultaat! Mag ook wel, aangezien hij bijna beter dan nieuw weer is afgeleverd!

IMG_3392.jpeg


IMG_3394.jpeg



De volgende dag Beading!

IMG_3399.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag! Al lezend zei ik tegen mezelf dat dit heel wat uurtjes in beslag heeft genomen en jij bevestigde het.
Die stikker van Waxoyl ligt in de vuilbak hoop ik :joy:
 
  • Grappig
  • Leuk
Reactions: Jahe en Rémon
Bij heel veel poetsklussen lees ik dat 40+ uur een beetje de norm is... En dan loop ik te zeuren als ik 8 uurtjes bezig ben op een zaterdag.
Gaaf gedaan, mooi resultaat en ook nu weer leerzaam. Dank voor het delen!
 
  • Leuk
Reactions: Juul en Jahe
Je vertelde al over deze aankomende show off. Prachtig werk hoor. De auto staat er prachtig bij.
 
  • Leuk
Reactions: Jahe
@nova_niek
Norm is natuurlijk een groot woord. Wat vooral belangrijk is om lekker op je gemak te (kunnen) werken. Niets zo vervelend als je te moeten haasten tijdens een detail!
zeker op je eigen auto lekker alles in stukken hakken en dan elke keer weer wat extra doen of elke keer een paneel van de auto polijsten.
Zo haal je misschien ook wel 40 uur maar voelt het in ieder geval niet als werk
 
Mooi gedaan hoor en fijn dat het met twee man sterk kon én in een lekkere ruime 'garage'!

De Orange peel lijkt ook best verminderd op het rechter achter scherm, of zie ik dat verkeerd?? Dat vind ik toch indrukwekkend voor mezzo op oranje dan!
 
  • Leuk
Reactions: Jahe