• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klaar en te koop; ons Toyota LJ73-1986. Tijd voor een nieuw project :)

T4R

Detailing chief
12 mei 2012
106
75
52
Hillywood
Dag cleaners,

Omdat mijn Z4 vooral heel mooi staat te zijn en al voorzien is van alle opties die ik me zou kunnen wensen heb ik een nieuw "hobby project" aangeschaft en daarvoor lid geworden van het forum modderpoel.nl.......

Wilde jullie dit project niet onthouden omdat ik inmiddels de nodige uurtjes clearing in het dashboard heb zitten en er nog een hele lijst aan wensen af te werken is....

Het verhaal op modderpoel.nl;

na mij / ons (auto en vriendin) kort voorgesteld te hebben en daarnaast ook inmiddels drie andere topics geopend te hebben (voor hulp, onderdelen en bijzondere vondsten in je 4x4) hierbij mijn projecttopic :)

Waar hebben we het over:

> een Toyota Landcruiser FRP top uit juni 1986 voorzien van kenteken 10-SJJ-3; https://ovi.rdw.nl/Default.aspx
> Model: LJ-73 met de 2L 2.4 Turbo Dieselmotor
> KM stand: 268k
> Onderhoud door de vorige eigenaar uitgevoerd..... in ieder geval is de distributieriem afgelopen januari vervangen en zit er een nieuwe APK op
> Dashboard en bekleding in originele en ongehavende staat (muv de zitting van de bestuurder)
> Stoelen geveerd mbv op gewicht instelbaar ondertsel
> Auto is afkomstig uit Zuid Frankrijk en is in sept 2011 op NL kenteken gekomen
> Body in 2011 geheel overgespoten (nauwelijks sprake van roestvorming)

Waarom we deze auto gekocht hebben heeft meerdere redenen;

Na anderhalf jaar in Lyon, Frankrijk (met de Alpen en heel veel natuurgebieden om de hoek ) gewoond te hebben en jullie hier hopelijk van de foto's uit de omgeving hebben kunnen genieten wilde ik graag een hobby auto en daarbij niet nog meer belastingen afdragen (mijn vriendin en ik hebben allebei al een auto waarnaast ik ook nog een motor heb (een oude Honda Shadow VT 1100 tevens uit 1986)).

Ook wilde wij graag een auto waarmee we leuk op vakantie zouden kunnen en we ook offroad zouden kunnen gaan. Met de Z4 is het afgelopen jaar op Corsica verre van goed bevallen (slechte wegen en nog slechtere medeweggebruikers :auw Zeg maar voor de meer avontuurlijke vakanties in bijv Scandinavië of het wat ruigere Europa. Heel ver verder gaan onze ideeën nog niet maar het lijkt me geweldig om in Afrika of het verre oosten te reizen met een dergelijke auto :)
Heb trouwens nog maar een enkele keer off-road gereden en dat is alweer heeeel lang geleden met een VW Taro dus zou daar nog heel wat over dienen op te steken.

Als derde vooraarde wilde ik er ook zo af en toe dagelijks goed mee kunnen rijden en of zou mijn vriendin hem dagelijks moeten kunnen gebruiken voor het ritje van 20 km naar haar werk in Utrecht.

Na veel zoeken en ook diverse BJ-40's bekeken te hebben kwamen we uit op dit model (type motor was voor ons een minder belangrijke voorwaarde; met of zonder turbo). Daarbij zagen wij al snel dat we vooral op de aanwezigheid van ROEST moesten letten.... wat kunnen deze auto's ROESTEN zeg...
Ik wilde liever geen auto die heel veel meer had gereden dan 250k en waar een beetje goed voor gezorgd was.

Leerde onlangs dat de vorige eigenaar blijkbaar een stuk van de voorspatborden af is gehaald (reden onbekend).
Wellicht ivm het off-road rijden?! Vind het niet storend en zelfs wel mooi dat de wielen er op deze manier zo duidelijk uitkomen.

Fotos zeggen zoveel meer dan woorden en belofte maakt schuld: HIERBIJ:

IMG_2132.JPG


IMG_2133.JPG


IMG_2151.JPG


IMG_2152.JPG


IMG_2143.JPG


IMG_2144.JPG


Omdat de auto ad binnenzijde nogal stonk / de lucht van een beschimmelde tent / hebben we als eerste het tapijt eruit getrokken.

Hiervoor hebben we uiteraard de twee voorstoelen en de bank eruit geschroefd wat we binnen een half uurtje voor elkaar hadden!

IMG_2154.JPG


IMG_2157.JPG


IMG_2160.JPG


IMG_2167.JPG


IMG_2172.JPG


Tevens gaf het ons de kans eens goed te bekijken wat er mogelijk aan de binnenzijde van deze oldtimer gelast en of gedaan was (en dat viel ons reuze mee )
Wel is een vreemde deuk in de rechter achter wielkast te zien???

IMG_2156.JPG


Waar we achter kwamen is dat voor de voorstoelen aardig tekeer is gegaan met glasvezeldoek waarbij ik mij afvraag of dat niet wat al te enthousiast is gedaan.
Ik heb al wat zitten peuteren en ga daar zodra het weer het toelaat hier eens flink op schuren om te bekijken waar het noodzakelijk is en waar niet.

IMG_2159.jpg


De muffe lucht werd gelukkig met de dagen minder, het tapijt was op sommige plekken nat aan de onderzijde en dus dachten we dat de auto misschien water maakte
Nadat wij het tapijt eruit hadden gehaald bleef de cabine gelukkig ook na een regenbui droog.

We waren met een 'schone' auto klaar voor om ons lijstje van wensen op te stellen en daarbij stonden een set nieuwe banden en een remmencheck bovenaan!

Zo gezegd zo gedaan en bij ons in de buurt heb ik een zeer betrouwbaar en service gerichte Abi Profile die mij ook nog eens de beste prijs voor de BFG TA-KO kon bieden dus vijf nieuwe banden besteld en gevraagd meteen de remmen uitgebreid te controleren:

De oude banden heb ik eraf laten halen en inmiddels via het modderpoel forum verkocht.

IMG_0152.jpg


Maar de nieuwe wielen konden er niet zonder een andere reparatie op... een van de keerringen van de achteras lekte waardoor er olie in de rechter trommel was gekomen Meteen maar laten maken en een remrevisie laten uitvoeren!

IMG_0154.JPG


IMG_0155.JPG


Nieuwe rubber op de voorwielen

IMG_0159.JPG


IMG_0160.JPG


IMG_0161.JPG


Door dat de monteur iets verder keek dan zijn neus lang was zag hij dat de plaat ter bescherming van de stuurinrichting dermate was ingedeukt dat hij tegen de stuurstang aanliep en deze dus meteen maar even voor mij heeft losgemaakt.

IMG_2177.JPG


Op de brug meteen de gelegenheid gebruikt om van alles te vragen, eens goed te kijken en erachter te komen dat het geheel een goede indruk maakt (wat tevens door de hoofdmonteur werd bevestigd!)

IMG_0157.JPG


IMG_0158.JPG


Vervolgens stond het vervangen van de radio op ons lijstje, het dashboard eens goed schoonmaken ging daarbij gepaard.

FOTOS:

Zoals het was bij aankoop:
IMG_2149.JPG


Na een kwartiertje:
IMG_2179.JPG


IMG_2181.JPG


Ondertussen in de keuken na een badje met apc :)
IMG_2174.JPG


IMG_2175.JPG


Voor wat ik tijdens deze klus aantrof aan bijzonderheid hebben heb ik in een ander topic weergegeven maar voor hier de foto's:
IMG_2183.JPG


IMG_2184.JPG


IMG_2186.JPG


Eind goed al goed:
IMG_2188.JPG


Ondertussen heb ik nog wat overbodige stroomdraden weggehaald (die de motorruimte ingingen maar nergens eindigden...)

Wat is er nog allemaal af te vinken op ons lijstje:

Auto eens echt heel goed ad onderzijde schoonmaken (het blok is op twee plekken nat / vet en wil dat graag verhelpen)

Motorruimte dus ook nog heel goed schoonmaken om evt lekkages op te sporen en te verhelpen

Binnenzijde: glasvezel wegschuren waar mogelijk en de gehele vloer voorzien van een coating van pro-tech; http://www.protechcoating.nl/20,5,11,1/ ... -4-liter-/ met dank aan de tips hier op het forum!

Bekleding professioneel laten reinigen en laten repareren

Deurpanelen repareren / vervangen door traanplaat

Achterpanelen vervangen door traanplaat panelen (evt voorzien van opbergruimte / vakjes)

Achterdeurslot repareren

Rondom kleine roestplekjes aanpakken (met name op de onderzijde van de rechter deur)

De side bars en de bull bar voorzien van een nieuw laag verf (denk zelf aan hammerite maar tips zijn welkom)

Nieuw stuk rubber voor over de lier vinden.

En gaandeweg kom ik vast nog met meer ideetjes :)

Zit op m'n iPad te werken en weet even niet hoe ik uit mijn Picasa de foto's ingevoegd krijg....

Maar eerste het slot van de linker achterdeur maken want die heeft het begeven..... :(

Bedankt voor het lezen en ik zal jullie op de hoogte houden van de ontwikkelingen!
 
  • Leuk
Reactions: Quincy
Mooie aanwinst Jelmer en een leuke projectauto, maar kun je er niet een plaatje bij doen?
Veel plezier ermee.
 
Een terreinbeest, leuk !

Destijds had de eigenaar van onze waterski- en surfvijver er zo eentje om zijn paardentrailer te trekken. Af en toe ging ik ermee op baan om, binnenin lag evenveel stro als in de stallingen :). Werd nooit of te nimmer gewassen, iedereen reed ermee, door de wei, op het strand, waterski-boten erachteraan, tot de assen in het water, paardentrailers,... Geen greintje pijn, dat machien bleef maar gaan, jaar na jaar...

Ik ben er wel bijna de berm mee in gegaan: het stuur centreerde zich niet automatisch, en dat had me niemand vertelt...
 
Wat een bakbeest! Maar al goed op weg met de schoonmaak. :cool: Beloofd veel goeds zo, wat bizar van dat vogeltje in het dashboard..
 
Oh wauw, een Land Cruiser:heart_eyes:
Hebben zo'n apparaat, met 4.2 liter V8 diesel tijd bij ons op het werk gehad. Machtig apparaat, zou zelf ook graag nog eens zo'n auto bezitten.

Bizar trouwens van die vogel in het dashboard! Zou de nare lucht in het interieur ook enigzins kunnen verklaren wss.
 
Wow, wat een contrast met de andere bolide. :)^ Heerlijk om te lezen en te kijken, keep us posted!:)^