• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klei, stickers en polish vraag.

Barrie Beton

Detailing addict
24 apr 2017
15
55
35
Zwolle
Hallo allemaal,

Ik heb van mijn werk een Peugeot partner in gebruik. Auto is een jaar oud en was hem altijd keurig met gyeon bath. Nu is deze auto voorzien van een vrij drukke bestikkering welke het lakwerk voor een deel bedekt. Omdat de auto na een jaar toch wat meer vervuiling heeft opgedaan zou ik hem willen kleien. Ik ben in het bezit van de monello dolce verde klei set. Nu is mijn plan om eerst te foamen, wassen 2 emmer systeem, drogen en daarna kleien. Na het kleien de auto te voorzien van collonite 845 voor bescherming. Mijn vraag is moet ik na het kleien nog polijsten? Gezien de stickers is dit niet te doen eigenlijk binnen normaal tijdsbestek. Heb zelf het idee om het op het dak te testen omdat je dit toch niet heel goed kunt zien mochten er lichte krassen ontstaan en daarbij komt dat het dak makkelijk te polijsten valt. Iemand ervaring met het ontstaan van lichte krassen/ marring ?

Alvast bedankt
 
Marring van de Dolce Verde moet ik nog ontdekkken. Beter teveel glijmiddel dan te weinig. ( Boeren verstand :) )

Inderdaad goed wassen vooraf, dan zal kleien een stuk makkelijker en veiliger gaan.

Polijsten kan nodig zijn als er wat lomp gekleid word. Maar, als kleien écht nodig is, dan is het veelal ook zo dat een polijstbeurt ook niet overbodig zal zijn. :)
 
Echt nodig is een groot woord vergeleken met wat ik hier soms voorbij zie komen. De auto is een jaar oud en de wax laag begint minder te worden. Zit er alweer een maand of wat op. Om de auto echt goed schoon en vuil vrij te krijgen voor het aanbrengen van een nieuwe laag is het idee om te kleien onstaan. Mooi dat de monello klei dus relatief mild is, ga het zien! Bedankt voor je reactie
 
Ah, op die fiets! :)

Wassen, kleien en opnieuw waxen is prima.

(Een oude wax 100% verwijderen red je niet met klei, dan moet je minstens een paint cleaner gebruiken)
 
Nu zal de Peugeot waarschijnlijk een zachte lak hebben. Normaal heb je bij Monello Verde klei eigenlijk geen marring, maar je mag het nooit helemaal uitsluiten. Polijsten met bestickering zou ik niet zo snel doen: allereerst als je de sticker raakt, heb je kans dat de bestickering beschadigd (mat worden, of mogelijk dat je de inkt er deels af polijst), maar daarnaast loop je ook het risico als de stickers er ooit afgaan dat je een stapje krijgt in de lakdikte van de blanke lak precies op de rand waar de sticker heeft gezeten. Zulke hoogtestapjes krijg je eigenlijk nooit meer echt netjes weg, dus je moet ze gewoon voorkomen.