• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klei vs hardheid lak

Beemermadness

Detailing trainee
3 nov 2016
45
30
33
Nu lees ik veel dingen over de verschillende kleien die er bestaan.
Nu vraag ik mij af, moet je de klei set die je wil kopen afstemmen op de lak hardheid van je auto?
 
Zachte, medium of harde klei bestaat er voor verschillende vervuiling niet de lak of hardheid ervan. Verfspetters krijg je er met zachte niet af maar met harde wel. Het nadeel is dat harde klei marring veroorzaakt, zachte minimaal en medium soms wel.
 
  • Leuk
Reactions: Beemermadness
@Beemermadness ,klei moet je met name afstemmen op de ingeschatte hardnekkige vervuiling die op de lak zit.
Meestal is medium clay genoeg bij de meeste auto's en als de auto goed onderhouden wordt met polijst/waxbeurten volstaat fine clay. Dodo juice supernatural clay icm supernatural claylube is een aanrader .
De marring kun je makkelijk wegpolijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Beemermadness
@Ric325i bedankt voor de reactie.
De auto word byna wekelijks gepoetst, nu zou ik me graag verdiepen in het kleien.
Het polijsten zou ik ook graag aanleren daarvoor probeer ik zoveel mogelijk in de daar voor diende topic op te nemen.
Ik leesde ook dat kleien meestal gedaan word voor het polijsten.
Wil dit dan zeggen dat je beter niet kleid zonder te polijsten ?
 
Ja dat had ik al gelezen @Ric325i
Maar omgekeerd hoeft niet ?
Er mag gekleid worden zonder erna te polijsten?

Sorry als dit domme vragen zijn
Just trying to learn ^^
 
Ja er mag geclayed worden zonder erna te polijsten maar je hebt altijd het risico op marring.
Nu is het wel zo dat indien jouw auto niet overgespoten is waarschijnlijk een keihard lak heeft en marring minimaalzal zijn als je bv Ddj supernatural fine clay neemt en ruim claylube gebruikt.
Als ikzelf tussendoor alleen een Wax opzet clay ik niet bv.
 
  • Leuk
Reactions: Beemermadness
Marring, zijn dat dan hele fijne minuscule krasjes en is dit aan een bepaald beeld te herkennen zoals bij de bekende spider en hologrammen te zien is?

groeten Quint
 
Vanmiddag een mooi voorbeeld van klei-marring veroorzaakt..
40DB13F8-AD8B-4173-B406-80139973C0AB_zpsz5nb4pxi.jpg
M'n auto zat onder de witte spikkels. Ik had mijn carport geverfd met lakroller. Mijn auto stond er natuurlijk niet pal onder, maar een eind verder op de oprit. Toch is er allemaal verf nevel op gewaaid.

Ik heb gekleid met monello klei die ik steeds opwarmde in een emmer met warm water. Maar ik vermoed dat ik door de witte verf niet goed kon zien hoe vervuild mijn klei was. In combinatie met mijn keiharde, maar zeer gevoelige uni zwarte lak. De meeste doeken geven al marring.
Komend weekend maar weer polijsten en hopen dat de zon niet veel schijnt komende dagen, want ik schaam me rot als hij in volle zon staat....
 
Mooi voorbeeld, lijkt me wel een extreem geval. niet?

Auto Finesse heeft een hele mooie zachte klei, deze is misschien meer geschikt voor jou lak.

Welk glijmiddel heb je eigenlijk gebruikt?
 
Ik denk omdat het om verf spetterend gaat,
En daar doet een zachte klei weinig

Weinig in de zon dat je vaker moet kneden en hetzelfde stuk opnieuw moet behandelen met klei. Maar heb ooit spuitnevel op een motorkap weggehaald met zachte klei maar hij was marring vrij.

Is die klei zo hard geweest dat je zulke erge marring hebt? @mdlange
 
Nee, ligt niet aan de klei denk ik. Ik gebruik het al jaren en dit nog nooit meegemaakt. Vanwege de temperatuur buiten heb ik het opgewarmd en zodra hij hard begon te voelen dit telkens herhaald.
Ik denk echt dat het de combinatie vuile klei en gevoelige lak is.
Weet je nog de foto van de kat op m'n motorkap? Ik heb vaker katten op mijn auto's gehad, maar dit leek wel een slagveld.

Een (schone) vinger is al genoeg om een streep te trekken in de lak als je n klein beetje duwt.

Na-kat-foto's:
0ad6b8c7e160746d0a881188bb6d1ffe.jpg
74013260f45be39bd700bc25c4496813.jpg
9b464f16f572b525ca2281f92d3c377d.jpg
b83411649dbb19fdc62e73a133099583.jpg