• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien op koude lak

Tijntje

Detailing chief
13 jan 2017
193
103
43
Up North
Hallo allen,

vandaag heb ik wat Spullen mogen ontvangen van CC om te kunnen beginnen met kleien. Nog nooit gedaan en volledig onbekend. Gearriveerd is hier Monello klei icm 1 liter PB Spray en Wipe. Extra 3 pak groene Monello microvezel doekjes. 6 stuks totaal nu.

Ik wil morgen de auto (Ford mondeo station 2006) morgen en zondag in de wax zetten met Collinite 845. Allereerst wil ik de auto kleien. Tips mbt klei met 2 stukken met bak warm water heb ik gelezen. tevens zelfde met de Collinite in warm water. Meng verhouding Spray &Wipe 1:1. Belde naar Carclean met algemene vragen voor de bestelling werd nog aangegeven om eventueel puur Spray & Wipe te gebruiken.

Eerst ga ik de auto wassen met Mequiars Gold Class. Vervolgens klei en wax. Auto wassen zal buiten gebeuren, het kleien en poetsen in de schuur. Deze ga ik verwarmen met Zibro kamin kachel op petroleum zodat het aangenaam werken is. de te gebruiken middelen staan reeds in huis om niet in en in koud te zijn.

De auto staat ´s nachts binnen, zal naar buiten gaan om te wassen en vervolgens in de schuur de rest. De schuur is halfsteens en word vannacht niet verwarmt. echter wel vorst vrij tot matige/strenge vorst. De lak van de auto is dus behoorlijk koud. Maakt dit wat uit voor het kleien? Ik ga niet polijsten en heb (nog) geen DAP. Marring zit ik dus niet op te wachten.

Wie heeft er ervaring met kleien op zeer koude lak en het resultaat?

Gr Martijn
 
Hey Martijn,

Eigenlijk maak ik nooit geen verschil tussen koude lak en ''normale'' lak. :p Ik ben zelf een Roadside Warrior en moet dus 9/10 keer buiten werken. Ik heb er nooit op gelet of de lak koud was, wél of hij schoon was. Ik heb bij zowel warme als koude omstandigheden met de Dolce Verde-klei en de Spray&Wipe 1:1 nog geen marring kunnen spotten.

De klei zal bij koudere temperaturen inderdaad wel hard kunnen zijn. Ik deed het pannenkoekje van klei dan tussen mijn handen om op te warmen en soms blaas ik warme lucht erbij met mijn mond. Verder als dit heb ik nooit hoeven gaan. Een idee; Warm water bij je S&W doen?

Ook de 845 kan inderdaad hard worden. Even laten weken in warm water en hij is weer lekker vloeibaar.


Greetz
 
Koude of Normale lak zouden geen problemen moeten geven met het werken eraan, Warme (te warme) daarin tegen wel. Let wel goed op bij het curen van de 845 of het klaar is om uit te poetsen. Een simpele swipe test moet volstaan.
 
Ga het gewoon proberen ;) Ik heb last van dat bekende spookje denk ik, het onbekende spook en dan werken de temperaturen ook niet mee.

Veel gelezen over kleien ansich, de diverse stappen ervoor en erna. Echter wat ik lees is veelal van grofweg voorjaar tot najaar en dan maken de meesten de auto klaar voor de winter. Echter weinig over omstandigheden (temperatuur) grofweg tussen 0 en 5 graden.

Super bedankt voor de snelle reactie´s
 
@Tijntje De periode waar de meesten detailen heeft ook met andere zaken te maken, buiten moeten werken op de koude wind is niet prettig, curen van allerlei middelen duurt veel langer, en er zijn allerlei producten (denk ook aan polijstmiddelen) die toch wel 10-15 graden nodig hebben om goed te kunnen verwerken.
 
@Cordoba dat natuurlijk voorop gesteld. Had dit niet zo vermeld omdat dit mij wel logisch leek;) heb zelf een buitenberoep in de agrarische sector, dus weet als geen ander hoe het is om buiten te zijn. Vandaar dat ik mij ook gelukkig prijs dat ik eea binnen kan doen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Kleien betekent voor mij ongeveer per definitie minimaal ook opnieuw beschermlaag aanbrengen (wax, sealant en eventueel glaze) maar vaak ook minimaal een polijststap, of zoveel meer als nodig en waar tijd voor is.
 
Afgelopen weekeinde de auto daadwerkelijk gekleid en vervolgens in twee lagen Collintie 845 gezet. Klei stukje 1 in een bakje water op de kachel, stukje nummer twee op de auto en constant omwisselen. Voor de zekerheid PB Spray & Wipe opgemengd in een verhouding van 2/3 PB Spray & Wipe om 1/3 demi water. Ik heb op de auto geen negatieve invloed van het kleien kunnen zien in de lak. De lak was bijzonder glad, zoals iedereen omschrijft. Om het zelf zo voor de eerste keer mee te maken (voelen) is best bijzonder. In mijn geval had de lage lak temperatuur geen invloed op het eindresultaat. Ieders bedankt voor de input