• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien+sealant goede combinatie?

Zesser

Detailing addict
28 mrt 2011
77
55
Ik ben nog vrij nieuw hier, maar heb al heel nuttige dingen kunnen lezen (en leren) op dit forum.
Ik ben vroeger ook een poetsfreak geweest, maar heb nu zeer weing vrije tijd meer door mijn 2 kleine kids.
Toch wil ik mijn Golf 6 Variant (bj 06/2010, Deep Black metaalkleur) degelijk onderhouden en beschermen.
Ik wil mij ook eens wagen aan het kleien, maar heb totaal geen ervaring hiermee.
Had gedacht aan de Mothers Wax California Gold Clay Bar Paint Saving System.
Kunnen jullie mij zeggen waaar ik absoluut op moet letten om krasjes tijdens het kleien te vermijden (mijn lak is zeer krasgevoelig).
Goed nathouden met de detailer spray ben ik van op de hoogte.
Als afwerking zou ik geen wax meer willen gebruiken gelijk nu (Autoglym High Definition Wax) maar een sealant door de langere standtijd (zou toch 2 a 3 maanden willen wegens het tijdsgebrek).
Vinden jullie dit een goed idee?
Ik wil mijn lak een degelijke bescherming geven, de zo hoog mogelijke glans bereiken is voor mij niet echt een prioriteit.
Moet ik na het kleien de lak nog voeden? Is dit een noodzaak of mag deze stap overgeslagen worden?
Bedankt alvast voor jullie nuttige tips!
 
Ik heb precies dezelfde vraag. Ook ik heb een nieuwe auto met een krasgevoelige lak (denk ik) op mijn Mitsubishi ASX in de kleur Titanium Grey.

- Omdat ik niet ga polijsten is het voorkomen van marring tijdens het kleien een must (zachte klei?)
- Bescherming is voor mij ook belangrijker dan glans; welke sealant moet je dan hebben?
- Aanvullend: met welke (quick detailling) spray kun je deze sealant dan onderhouden?
 
Met de Mothers kleikit heb je een zachte klei in handen, dat is een goed begin.
De detailerspray bij de kleikit zal redelijk snel op zijn, dan heb je iets anders nodig.
De doek die erbij zit is goed van kwaliteit, maar één is te weinig voor een hele auto.

Tijdens het kleien is het mooi als de vervuiling van de lak loskomt, maar dan moet je die ook kwijt.
Om die reden spoel ik tussendoor de klei af in schoon water. Daarna dep ik de klei droog in een katoenen doek.
Als kleimiddel gebruik ik Dodo Juice Born Slippy, die vuil lijkt los te weken en makkelijk af laat spoelen
Zo heb je twee in één, schone lak en schone klei. Mijn eerste blokje is nu na een jaar echt op maar dat is extreem lang.

Waar je tevens op moet letten is dat je echt goed de auto wast voordat je gaat kleien.
Even nalopen met een doek voor de bekende vuile plekken als zekerheid.
En opletten dat je niet in de wind (zand en stof) gaat staan ...

Als je een zachte lak hebt, moet je de reviews over CQuartz eens lezen.

Hans
 
Als sealant kan ik de wolfgang DGPS ook aanbevelen.
Geeft een Prachtige glans en zou 5/6 maanden moeten blijven zitten
 
Met kleine noot dat ie wel na het buffen wel minimaal 12 uur droog ( dus ook geen vochtige nacht ) moet blijven staan.
( gezien het zalige weer van vandaag er gemakshalve maar even extra vermelden )
 
Ik zie de vraag van de topicstarter eigenlijk nog niet beantwoord...Is kleien en sealant genoeg. Zoals ik het lees vraag ik mij inderdaad af of na kleien de lak schoon genoeg is om een optimale hechting met de sealant te bewerkstelligen. Of is het na kleien nog nodig om de lak te cleanen met een polish of lakreiniger op een DAP of zo. (pre wax cleaner)

Ik heb ook niet zoveel tijd en na het wassen kleien en dan de wolfgang sealant is dan ook meestal het enige wat ik doe. Hooguit éénmaal per jaar een paar probleemplekken met kleine krasjes aanpakken met Dap en polijst. Dus ik vind dit een hele goede vraag.......

Ik hoor het ook graag
GdV
 
Ik denk dat zonder cleaner er een (klein) verschil in standtijd optreedt. Ipv sealant zou je ook collinite #845 kunnen gebruiken, even makkelijk aan te brengen en een zeer goede standtijd (3 maanden moet makkelijk gaan). Bovendien ook helemaal niet duur.
 
Lastig te zeggen. Het is afhankelijk van de staat van je lak. Bij sommige lakken levert cleanen je echt zoveel meer op dan alleen maar kleien, dat komt ook tot z'n uiting in de standtijd van je sealant / wax.
 
niet per definitie, kijk maar naar de bovengenoemde 2...
De 845 en de EX-P zullen elkaar niet veel ontlopen qua standtijd...
 
Als eindresultaat? Men zegt vaak dat een wax een warmere uitstraling heeft dan een sealant (mooi voor donkere lakken). Maar er zijn uitzonderingen, zo schijnen de sealants van bijv. Wolfgang, Menzerna en Blackfire vrij "warm" te zijn. Maar sommige waxen kunnen ook 'koel' overkomen (koel = meer spiegelend dan 'nat'. Mooier op zilver zegt men over het algemeen). Een sealant is net als een wax een Last Step Product, alleen is de ene volledig synthetisch en bevat de andere natuurlijke ingrediënten. Elke wax is anders, elke sealant is ook anders. Gewoon googlen naar gebruikerservaringen / recensies en je hebt al snel meer info over het product.

maar zoals Ivo's zegt:
http://www.lmgtfy.com/?q=verschil+sealant+en+wax+carclean

Het is een vrij basisvraag en google is altijd je vriend.
 
Voor wie weinig tijd te besteden heeft en een optimale hechting+ optimale standtijd van een sealant wil, zou ik geneigd zijn om na het kleien een ipa-wipedown aan te raden ipv cleaner of lakreiniger....

1. Wassen
2. Kleien
3. Ipa-wipedown
4. Sealant