• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleien soms overbodig?

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
38
Hasselt
Hey iedereen,

Ik ondervind de laatste tijd precies of mijn stap kleien overbodig is aan het worden voor bepaalde details.

Waarom?

Als ik de wagens onderhanden neem ik deze volgende stappen;

Voorwas met pre-wash (bilt hamber autofoam - citrus pre-wash met pompverstuiver)
afspuiten
Foamen, alle kieren en naden met een kwastje nalopen met eventueel APC
afspuiten
Wassen met een neutrale shampoo
afspuiten
Inspuiten met Non-Ferro achtige en inboenen met de Monello Sponge.
Afspuiten
Inspuiten met een teerverwijderaar en afnemen.
Afspuiten
.....
Normaal begin ik nu met kleien maar de laaste tijd valt het me op dat mijn klei gewoon proper blijft. Dus ik ben aan het kleien voor niets.:)

De reden waarom ik me dit afvraag is, door kleien krijg je altijd marring (ook al is het een klein beetje). Dus dit plan zou een ideale zijn als je bv enkel een grondige wash & wax doet. Want na kleien hebben ze me altijd geleerd te volgen met een paintcleaner of polish...

Dit zou eigenlijk meer een stappenplan zijn voor kenissen die gewoon een propere auto willen :p

Graag jullie bevindingen :)

Grtz
Stephan
 
Ik klei meestal wel. Dat je voor niets aan het kleien bent... Dat bestaat niet volgens mij. Door het bij te houden wordt de klei inderdaad niet meer supervies zoals je soms wel voorbij ziet komen, maar je haalt ongetwijfeld vervuiling weg.
En je wast al zo vaak, dus nog een keertje wassen voor de marring... Rondje paintcleaner en weer waxen. Dan heb je daarna met volgende keer kleien wederom niet veel vervuiling.
 
Kleien doe ik alleen als ik ga polijsten. :D

Goede voorwas is altijd goed en zal inderdaad minder vervuiling opleveren voor je klei. Je klei wordt niet alleen minder vies, je hebt ook minder risico dat je met kleien defecten veroorzaakt.

Altijd marring krijgen van kleien heb ik nog niet gehad. Voldoende glijmiddel en gezond verstand doet een hoop. ;)
 
Als je gaat polijsten is klei-en altijd een must. Je kunt niet zien of beoordelen of de gehele auto schoon is. Als je de auto gewoon wast en in de wax wilt zetten zou ik alleen klei-en als de lak ruw aanvoelt.
 
  • Leuk
Reactions: VWGeak70 en RedCat
Kleien blijft sowieso een must voordat je gaat polijsten. Je hebt bv nog geen middel gebruikt om hardnekkinge boomsappen te verwijderen, daar bestaat ook geen middel voor.
Tevens scheelt het vuiligheid in je polijstpads, waardoor deze langer mee kunnen gaan.
 
door kleien krijg je altijd marring (ook al is het een klein beetje)

Ik heb zelfs op mijn Nissan nauwelijks tot geen marring met kleien en die lak die krast al als je ernaar kijkt. Dus het statement dat kleien altijd marring geeft ben ik het niet helemaal mee eens. Voldoende glijmiddel en zachte klei volstaat vaak en je bent er zo klaar mee als er weinig vervuiling op zit.

Dat terzijde zou je je vraag om kunnen draaien, is het wél nodig dat de auto gekleid wordt? Wat is het doel wat je wilt bereiken?

Afhankelijk van hoeveel je voor je kennisen wilt doen uiteraard, maar ik ga er even vanuit dat zij hun auto's niet al te netjes bijhouden en er dus gewoon voldoende swirls op zitten. Ga je kleien dan zie je dat beetje marring wat je eventueel creëert toch niet, maar ga je niet kleien dan scheelt dat je 20 minuten en wat product. Nog even wassen, wax erop klaar!

Als je volledig gaat polijsten of überhaupt met een machine aan de gang gaat dan zou ik toch altijd kleien om eventueel achtergebleven vuil niet met 3500 toeren over je lak te bewegen.

Samenvattend, het zou inderdaad goed kunnen dat het overbodig is bij sommige details ;)
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic.
Ooit bij een niet nader te noemen "work shop" vernomen dat kleien overbodig is voor het polijsten, meneer starten naar eigen zeggen met grove cobi en verwijderde daar mee het over gebleven zooi.
Wel meer pads nodig/meer wassen ivm vuil worden ervan.

Zelf lijkt mij kleien , voor het polijsten, altijd beter.
Wel kan ik niet anders anders zeggen dan dat resultsten van bovengenoemde man super zijn.
 
linksom of rechtsom, uiteindelijk is het resultaat wat telt. Bij heel veel hobby's en werkzaamheden telt één regel heel.sterk. Iets fout doen is zelden, iets anders doen dan een ander veel vaker. Het resultaat is wat telt, de weg er naar toe verschillend.
 
  • Leuk
Reactions: D!m!tr!
Als je ervaring hebt kan je vooraf beoordelen wat je moet doen
Als je het niet goed in kan schatten is de mate waarin de klei vuil wordt een indicatie

Vuil laten zitten voor de eerste polijststap is onzinnig
Vuil zal nooit zo geleidelijk afbreken als polijstmiddel en daarmee is die stap ineffectief
Kan je die tijd beter gebruiken om te kleien.
Je loopt de ook kans dat een deel van het vuil in de lak blijft zitten

Dus boterhamzakje voor de test of kleien nodig is
En een testje doen met een cleaner om te zien of er dieper vuil loskomt

Er zijn ook spuiters die toevoegingen bij de lak doen omdat ontvetten teveel tijd kost
Het is maar net waar je de lat legt.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us en D!m!tr!
Ik ben nog een beginner dus voor mij voelt het oke bij de basis te blijven en de gebruikelijke methodes en stappen te volgen.

Tof om jullie mening te horen!
 
Begrijp me niet verkeerd, ik klei ook altijd voor ik ga polijsten en ik vind een goede voorbereiding erg belangrijk... maar dat de eerste polijststap ineffectief is natuurlijk niet waar, minder effectief zou meer op zijn plaats zijn.

Met kleien verwijder je vervuiling wat op de lak zit, en niet wat er in zit. (Dat doe je met polijsten/ cleaner) en de vervuiling gaat er ook echt wel af als je polijst.

Loopt je pad sneller vol? Ja!
Zou je een beter resultaat halen op een schone lak? Hoogst waarschijnlijk!
Heb je kans dat je pad sneller beschadigd of slijt? Waarschijnlijk!

Kan je polijsten zonder kleien? Ja!
Is het de meest ideale voorbereiding? Nee!

Ik geloof best dat er mensen zijn die zo werken... en er zijn nog meer mensen die vinden dat het behaalde resultaat top is.

Maar die “fantastische resultaten” blijven ook subjectief.

Je heb poetsers en detailers, en het resultaat waar de ene trots op is, schaamt een ander zich voor.

It’s all in the eyes of the observer ;)
 
Een zo zorgvuldig mogelijke werkwijze loont altijd inderdaad, steek je ergens extra tijd en moeite in betaald het zichzelf terug in resultaat.

Maar is het verschil, en dan heb ik het puur over lakwerk, op een gegeven moment nog wel met het blote oog waar te nemen ?

Natuurlijk dan wel op detailers niveau en geen poetser VS detailer of Action gear VS CC.
 
Ik heb het werk niet gezien, dus ik kan niet oordelen.

Maar ik kan in levende lijven wel het verschil zien tussen het werk van een gepassioneerde detailer en een snelle halen snel thuis detailer.

Al zien hun repotages er wel vaak mooi uit.

Maar laat je niet misleiden door foto’s en dergelijk. Ik kan ook een auto mooi op de foto zetten.

Een klein voorbeeldje... hier onder een foto van mijn auto toen ik hem net had. Auto zat onder de swirls, marring en hologrammen.. even een laagje Cure gegeven en kijk eens wat een “fantastisch resultaat” op de foto:
B0E818A4-9830-499B-A37A-906847B8C1C3.jpeg


Om van te watertanden toch ;)
 
Ligt echt aan de auto. een auto die 2 maanden oud is, met 2000 km op de teller. ga ik niet kleien. even de teer spetters bij de wielen weghalen. Wel goed wassen met bijvoorbeeld Nanlex prewash of TFR. Verder is het bij andere auto's standaard kleien.
 
Ik heb de voorbije dagen gespendeerd aan het detailen van de nieuwe auto van mijn schoonvader. Een Renault Kadjar in wit nacré. Na voorwas met Monello Artico Magico en PB Bug Squash, ontijzeren met Gyeon Iron (er was heel weinig verkleuring) en een wasje met BtbM ben ik beginnen kleien. Ik klei trouwens enkel als ik ook ga polijsten. Ik had ook eerst de indruk dat aan het kleien was voor niets. De klei (zeer bleke DJ Supernatural Fine detailing clay) werd helemaal niet vuil. En toch werd de lak er veel gladder van. Het kleien had dus wel degelijk nut. Ik heb trouwens na het kleien met mijn Faro lamp gezocht naar marring, maar geen gevonden.
 
Laatst bewerkt: