• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine Viezerik, Austin Healey BN1 uit '55

RedCat

Detailing guru
15 nov 2009
7.312
190
Utrecht
De groene heeft een broertje, een oudere.
De naam is het gevolg van de "goede bedoelingen"van de vorige eigenaar.
De auto was ingespoten met WD40, veel WD40, tegen de roest ....

Die oudere broer is eigenlijk nieuwer, de kilometerstand is origineel en gedocumenteerd.
De buitenkant is wat het is ... en wordt alleen schoongemaakt. Verder niet.

Hier op zijn tijdelijk logeeradres (HealeyMuseum is open !!)

DSC_2652.JPG


De Austin Healey 100, heeft een softtop, maar van deze is de ruit gaan wieberen. Dat komt nog.
Op de deuren horen steekraampjes, zoals op deze foto.

DSC_2655.JPG


De stalen frames zitten met minuscule boutjes en een soort spaaknippels / boekschroefjes vast
Gelukkig maar 1 moeten bewerken en de boutjes zijn allemaal heel (1 was al zoek)

Klapraampje bij bestuurder blijft origineel, erboven was te bros. Op zoek naar licht getint acryl.

DSC_2657.JPG
 
Laatst bewerkt:
Hij is zojuist thuis gekomen.
Komende tijd beetje bij beetje schoon maken en leren kennen
Gelukkig is de softtop te redden, wel de ruit weg maar verder alleen stiksels herstellen
De grille laat zich schoonmaken tot nieuwstaat :party:
 
  • Leuk
  • Geweldig
Reactions: Jansen en ivo's
Het begon te regenen net toen we thuis kwamen
Dus snel de garage in en dan staan er fietsen voor ...
... en het licht is $%# dus excuus voor de kwaliteit van de plaatjes

De grille heeft een vuil laagje met daaronder GLIM !!
De Softtop is ver heen, maar niet onherstelbaar. Vinyl voor de ruit heb ik al.
 

Bijlagen

  • GrilleTest.JPG
    GrilleTest.JPG
    207,7 KB · Weergaven: 205
  • SoftTopDamage.JPG
    SoftTopDamage.JPG
    175,3 KB · Weergaven: 223
Motorkapje schoon gemaakt (nog niet af)
Ontvetter hielp een beetje, cleaner ging al beter
Toch maar de Lime Prime erbij, voor de vettigheid

Links boven is redelijk schoon.
Glaze First.JPG


Gemeten waarden zijn voor menigeen einde verhaal. Gemiddeld rond de 70 micron ;)
Dat is ook zo aan de binnenzijden (origineel en nooit wat aan gedaan)
Dus met beleid en geen haast maken ...

Lime Prime met de hand en Mezzo / Geel op de Flex standje 1
 
En door ....

De originele lak is hoogstwaarschijnlijk een rood met lood en kneiterhard.
De verouderde bovenlaag is poreus en verpoederd, die laat echter lastig los want vermengd met vuil en opgedroogde WD40
Omdat de lak poreus is en dun (+/- 75 micron) trekt water door de lak. Na het wassen schrik je daarvan als je niet weet wat het is.
De vage soms tot wit uittrekkende banen verdwijnen bij het opdrogen. Die staat van de lak is de oorzaak dat vocht bij het plaatwerk kan (kon) en er roest is opgetreden.
Die komt als pitjes dor de lak en maakt het oppervlak ruw. Een schuimpad is dan na een paneel naar de haaien ...

Nou ben ik nogal van het bewaren, dus oude pad genomen om mee te testen. Uiteindelijk werkt dat, behalve op de zwaarst aangetaste panelen.
Die zware pitjes heb ik eerst met de hand geschuurd o_O Resultaat is grotendeels gladde panelen.

En dan nu de plaatjes. Dat hij vuil is dat had ik al gezegd
GootVol.JPG


En de raamrand onder de voorruit, daar was ook al langer niemand bij geweest

RaamRand.JPG


Lime Prime als losmaker ...

LimePrime.JPG


Ook even de kachelslang gedemonteerd, is van gewikkeld papier en was door gaan hangen.
Schoongemaakt met wat APC en een zachte borstel. Daarna in de Fabric Guard van 303. (foto is van voor de behandeling)

KachelSlang.JPG


Er zat wat in, en dat was dus een van de bijenbehuizingen
InhoudKS.JPG


... en dat vond ik genoeg voor nu.
 
De kachelslang is van gelaagd papier zonder interne versteviging en iets te lang, ging daarom doorzakken.
De voorkant was gerafeld, dus daar wat ingekort en recht gemaakt. stukjes gebruikt om rand te verstevigen.
Om zeker te zijn van enige waterafstotendheid, toch nog wat Poorboys Trim Restorer er op gedaan.

Foto van voor de "behandeling" Het witte is een kunststof potje van de juiste maat ter ondersteuning.

Puzzel.JPG


En al drogende ...

KS Drogen.JPG
 
Een bijzondere klus, ook omdat je door de poreuze lak geen goed idee hebt van de toestand van het staal, en wat je werkzaamheden op de lange termijn voor effect hebben. Het vuil en de blijkbaar aanwezige WD40 zullen bijvoorbeeld in de oude toestand de toegang van zuurstof naar het staal blokkeren, met de werkzaamheden haal je die blokkade weg, en moet je dus iets anders doen als je het roestduiveltje geen boost wil geven.

Respect voor deze bijzondere klus.:heart:
 
Bekleding was schoongemaakt, stond in de bijgaande factuur ....
Tuuuurlijk !?!

FiftyFifty.JPG


Rechts is natgemaakt met APC en een spraytje Dasty, daarna geborsteld
Links is na behandeling als rechts en dan afgespoeld met drukspuit met warm water

De auto heeft (getuige ook het materiaal van de bijen- / wespennesten) in een omgeving gestaan met leemachtige bodem
Vandaar de gelige plakkerige vervuiling
 
Laatst bewerkt: