• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine witte puntjes in lak keuken na polijsten

Chasake

Detailing trainee
14 apr 2011
40
37
Een tijd geleden ben ik verhuisd en heb een nieuwe keuken aangeschaft. In het (natuurlijke) licht van de showroom prima, maar direct na tekenen van het koopcontract zag ik in de winkel nog een net nieuw opgebouwde keuken met dezelfde lak. VERSCHRIKKELIJK! Vol met swirls en hologrammen. Ik had direct spijt van de aankoop en had aangegeven dat dat toch niet normaal kon zijn, maar helaas, de verkoper had er geen problemen mee. Hij gaf aan dat mijn keuken er ook zo uit zou zien.

Een paar maanden later werd de keuken geleverd en het is inderdaad net zo erg. Ik heb aangegeven dat dit resultaat wel echt veel beter kan, maar de monteur kon er zelf ook niks mee (snap ik). De keer daarop had hij van de leverancier een fles Scholl S3 gold meegenomen en een soort wollen pad zodat ik het zelf kon proberen op te lossen. Nou snap ik ook wel waar de swirls & hologrammen vandaan komen, S3/wol lijkt me veel te grof om mee te finishen, maar de fabrief heeft kennelijk veel haast.

Hoe dan ook; vanmiddag zelf aan de slag gegaan met het eerste paneel en mijn (paar jaar oude Monello) pads + Raffini mezzo en finale. 1x mezzo en 2x finale halen de lak al enorm op, maar er zitten nog een soort 'puntjes' in.

Heeft iemand een idee waar dat vandaan komt en of ik dat nog weg kan halen? Ik durf zelf niet veel verder te gaan omdat de grootste krassen en swirls weg zijn en ik weet niet hoe dik de lak verder is. Als je je hoofd beweegt zie je ze over het hele paneel. De swirls en hologrammen zijn wel weg denk ik.

Voor polijsten:
before.jpg


before2.jpg


Na:
puntjes.jpg

Kleine 'puntjes' om de lichtbron reflectie (2 LED lampjes in de afzuigkap)

De panelen hebben trouwens ook enorm veel sinaasappelhuid. Ik heb nog niet gekeken of ik daar wat aan kan doen. Iemand tips?

Edit: je VOELT die puntjes niet of zo, je ziet het alleen.
 
Sinaasappelhuid heb ik ook op onze hoogglans witte keuken. Dit is wél gespoten lak en niet dat andere "materiaal" konden destijds kiezen uit gespoten lak, of het andere goedkopere alternatief. Weet even niet de naam ervan, maar dat zag er net zo waardeloos uit zoals hierboven al aangegeven wordt. Maar dat terzijde.

Sinaasappelhuid stoor ik me nog steeds niet aan (na 3,5 jaar) vertoef per dag gemiddeld een uur in de keuken. En vaak ook langer, dan wordt er heel wat afgekookt. Spik en span houd je het er toch niet vind ik. Maar kunt het zeker wel oplossen, zijn wel producten voor beschikbaar, maar is meer in combinatie met Rotary werk dacht ik zo.

Blijft toch een veelal gebruikte hoek.
 
Deze keuken heeft is ook gespoten lak. Het alternatief is een plaat meubelpaneel die gelamineerd is met hoogglans folie en dan in de fabriek wordt verzaagd maar niet meer gespoten. De glans daarvan is strakker MAAR ze moeten na zagen de kanten omplakken met 'band'. Dat vind ik niet erg mooi omdat je dat altijd ziet als je tegen de deur aankijkt. Dat heb je met spuitwerk niet.

Het grootste deel van de keuken stoor ik me ook niet aan, maar vanuit de woonkamer zijn de koelkastdeur en de kast met oven zichtbaar. Daar zie ik mezelf in een cartoon-versie op terug (sinaasappel-effect) en 's avonds de lampen aan zijn dan zie ik allemaal sterren die deuren (swirls/hologrammen). Misschien dat ik de orange peel pads nog eens ga proberen, maar ik vind dat wel spannend want met pech moet ik dan die deuren opnieuw laten spuiten.
 
Over het algemeen zit er op meubelen niet veel meer dan op auto's.

Het allergrootste verschil is dat keukens HEEL vaak kleurhoogglans gebruiken en dus geen blanke lak. Daarmee heb je dus ook minder lakdikte. Meeste kleurhoogglans lakken zitten rond de 30 - 50 micron.

Hoe oud is de keuken? Ik denk dat de lak nog te 'jong' is om met spons pads te doen
 
Dat is een goeie, maar zou ik geen witte pads moeten krijgen tijdens het polijsten van een hoogglans witte lak? Dat was volgens mij niet het geval. De keuken zit er sinds oktober in, vandaag kwamen zo voor een paar laatste dingen vandaar dat ik het polijsten geprobeerd heb om daarover nog terugkoppeling te geven.

Als ik er nog eens goed naar kijk lijkt het wel een soort minuscule 'spray' te zijn. Alsof er heel kleine druppeltjes als witte puntjes op het lakwerk zijn gekomen. Er is namelijk ook een plek van zo'n 4x2 cm waar er veel meer op elkaar zitten en die valt meteen op. Ik zal eens kijken of ik daar binnenkort ook een foto van kan uploaden.
 
Ik werk in een interieurbedrijf en bij ons gaat er steeds vernis, kleurloze lak, als laatste laag over het gelakte meubilair. Ik kan natuurlijk niet beoordelen of dit overal toegepast wordt. Ik wil wel eens informeren naar de lakdiktes, deze zullen wel variëren naargelang dit manueel of met de robot aangebracht wordt.
 
maar uuuuuhhhmmmm ...... je bent akkoord gegaan met een keuken die zo afgeleverd is ???? Daar zou ik nooit akkoord mee gaan , of het nou een auto of een keuken is , je koopt iets van een hoop geld waarvan je mag verwachten dat het er netjes uitziet bij aflevering . Wat ik nog erger vind is dat je het probleem dan ook maar zelf op mag lossen , sorry hoor , maar ik woon gehuurd en ik zou een keuken die zo geleverd word niet eens accepteren
 
Jammer dat ze het zo laten....goeie reclame denk ik dan.
Mocht ik zulke deuren krijgen bij mijn keuken , ze konden wachten op hun centen.
Wij zijn zelf aan het rondkijken voor een nieuwe keuken en hebben ons oog laten vallen op een keuken van "de man die al 30 jaar keukens maakt al was het voor hem zelf" . :grinning: ( in BE )
Ons oog viel meteen op de glazen fronten....de duurste prijsklasse als je weet dat dit meer dan hoogglanslak kost. Hoogglans werd afgeraden omwille van het zachtere materiaal tegenover de glazen frontjes.
Keihard , keuze in kleur en het ziet er nog goed uit ook. Gelukkig heb ik een beetje verstand van kastjes maken en moeten we gelukkig niet zo diep in de buidel tasten. (hoeven die verkopers/binnenhuisarchitecten niet te weten...)
Op zoek dus naar fabrikanten van glazen fronten...kom ik in Nederland terecht. :laughing:
Ik neem aan dat je op glas ook wel wat gaat zien maar zolang het een lichte kleur betreft zal je volgens mij zga niks zien op glas. (en dat kan je ook polijsten )
Een kleine week aan het wachten nu voor een offerte ( 24 frontjes opgegeven van diverse maatvoering)....ben ik eigenlijk niet gewend van onze noorderburen...zeker als je de service van carclean als maatstaf neemt. Maar ik wacht nog ff af , we hebben nog tijd.

Heb je ook een "totaalplaatje" van de keuken/fronten ?