• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleine (zand) korreltjes op lak na wassen

Spstrikwerda

Detailing rookie
3 jun 2015
5
0
Afgelopen zaterdag heb ik mijn '68 Coronet een grondige wasbeurt gegeven met D2 shampoo (i know, niet duur maar volgens mij prima spul). Daarna snel afgedroogd en afgezeemd. So far so good zullen jullie denken, maar...

zondagochtend wilde ik vol goede moed beginnen met poetsen (Valma autowas, zwart flesje met rode auto erop). Ik had de auto droog weggezet in de stalling onder een hoes. Toen ik begon te poetsen zag ik allemaal donkere putjes ontstaan met sporen in de richting van het poetsen. Toen ik over de lak voelde, voelde ik allemaal heel kleine korreltjes. Het voelt aan als zand. Ik ben gelijk gestopt met poetsen!!!

het rare is dat dit zand er door gewoo te vegen niet af wil. Met de nagel gaat het wel. Wat is dit? Wat moet ik nu doen? Ik ben als de dood om mijn lak te beschadigen! Kreeg van iemand van een poetsbedrijf een tip om eens een natte doek met een beetje was te proberen op een onopvallend stukje lak.

help, ik zit in de penarie!! ;-) hulp wordt zeer gewaardeerd!!!!!

groetjes,
Simon-Paul

Van het woord "zeem" alleen al raken hier velen in de stress

Als je na het wassen een schone auto had dan is de eerste verdachte de hoes
Een andere optie is dat je vliegroest op je lak hebt

Probeer de Monello Non-Ferro, kan zowiezo geen kwaad.
Wel heel goed naspoelen

Misschien dat het van dei plakkerige spettertjes waren die uit sommige soorten bomen vallen? Ik heb die ook wel eens op mn lak gehad en dat leek erg op zand. Dat heb ik er afgekregen met kleien.

Gewoon wassen met veel warm water en shampoo.....foamen , tar-x , nylon-zijde van een rasta-handschoen , kortom : probeer tot je een juiste combinatie vind want vanzelf gaat het niet verdwijnen.
Kijk er eens naar met een vergrootglas en extra lamp....
Kijk ook je hoes eens na ( binnenkant ) , mogelijk te snel over de wagen "getrokken" .
Laat iig weten wat de oplossing was en wat de oorzaak zou kunnen zijn.

Hey Spstrikwerda,

Klinkt me bekend in de oren. Toevallig gisteren op de auto van mijn buurman een test-spot gedaan. Toen hij later terugkwam leek het wel alsof hij met zijn voorwiel over een fles witte verf was gereden en de spetters langs de auto waren gevlogen. Of dat een beunhaas-autospuiter naast zijn auto heeft staan spuiten.

Met de nagel kon je deze spetters eraf krijgen, maar met wassen/shampoo/handschoen/klei/ontvetter/wax/etc niet.

Wij vermoeden dat het van de bomen o.i.d. komt die ook voor vele andere hardnekkige troep zorgen op alle auto's hier. Zelfs vervuilingen dat lijkt op gele BiRdSh!t.

Ik heb in elk geval een Monello kitje (Senza Acqua, Lavarre shampoo en spons) en een Monello non-ferro kit besteld voor de volgende keer dat ik de auto ga wassen. En tevens een RaggTopp kit (cleaner en protectant) voor het vinyl dak (bij andere webshop). Vrijdag heb ik vrij, dus zal dan eens kijken hoe ik het beste de korreltjes van de lak af krijg!!!!

Edit: tevens een Monello kleisetje besteld. Ik ga hem eens lekker wassen, drogen, kleien en opnieuw waxen :D

Ben trouwens benieuwd naar meer tips. Hoe meer hoe beter!!!! Thanks!!! :-)

Deze https://forum.Carclean.com/#handleidingen-tutorials-reviews-en-tests.34/288-howto-dibbuz-carwash-wax al gelezen?

Ik zou dan de volgende volgorde aanhouden (met sommige tips tussen haakjes), als ik jou was:
- wagen afspuiten met de tuinslang
- wassen (1e emmer half vullen / dopje Lavare / emmer afvullen, 2e emmer vullen; deze gebruik je om telkens je spons te reinigen)
- Non-Ferro (eventueel met een kwast, plastic omhulsel, de Non-Ferro op de velgen bewerken)
- nogmaals wassen (uiteraard met opnieuw gevulde emmers)
- kleien (de klei niet op de grond laten vallen want dan kun je 'm weggooien)
- drogen (als je PB Spray & wipe heb, een paar pufjes gebruiken)
- lak in de wax zetten: welke wax heb je? Valma zwarte fles met rode dop is bandenzwart; zou ik niet op de lak smeren.... (de wax zeer dun aanbrengen, vergemakkelijkt het uitpoetsen / uitbuffen met meerdere doeken)

Algemene tip voor morgen: probeer in de schaduw te werken, ten 1e drogen je produkten minder snel op, ten 2e je loopt zelf geen verbrande kop op ]-0

Succes!