• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleur verschil na spuiten

Errol

Detailing rookie
11 mei 2016
6
15
41
Utrecht
beste mensen hoop dat jullie mij kunnen helpen met ideeën

Ik heb mijn BMW laten spuiten opdat er een kras zat die niet weg ging met polijsten nu merk ik dat de zijscherm die gespoten is anders overkomt dan de deur kleur het zou in de lak zitten hebben ze gezegd onder de zon zie je noulijks verschil maar in de schaduw ziet de lak er voor donkerder uit dan de deur die niet gespoten is. Weet iemand hoe dit op te lossen is
 
Kleur is Titansilber delen mee spuiten houd in dat ik de hele zij kant mee spuiten van de auto dat gaat mij nog meer geld kosten wilde enkel een kras weg krijgen
 
Mijn E46 is ook titan silber.. Zilver blijft een erg lastige kleur om geheel zonder kleurverschil te spuiten. Waar het in de zon vaak perfect is, zie je in de schaduw toch nog iets.. Ik heb helaas ook een half scherm dat bij bepaalde lichtinval niet helemaal perfect matcht..
Toch moet het wel kunnen. Het spuitwerk dat ik zelf aan de auto heb laten uitvoeren is perfect en zonder enig kleurverschil...

Gewoon even terug gaan en de spuiter hiermee confronteren. Bij mij is ook zeker niet de hele zijkant gedaan.
 
Kan verschillende oorzaken hebben. Ondergrond / hoe is het in de fabriek gespoten ( verticaal of horizontaal ).
Wellicht met uitspuiten dat dan beter is.
 
Met delen meespuiten bedoelde ik niet dat de gehele zijkant overgespoten moet worden. Het gaat erom dat de spuiter aan beide naastliggende panelen (er vanuit gaande dat het ergens in het midden de kras zit) deels lichtjes meespuit.

Zo is het mij altijd uitgelegd, jarenlang schade's behandeld bij een verzekeraar en zo vertelden experts mij dit.
 
Klopt wat Michiel zegt,
Hij moet het laten verlopen.
Dus lichtjes vernevelen van de spuit lak op het betreffende paneel.
gewoon mee terug gaan
 
De grootste oorzaak van kleurverschil bij metallic verf is liggend of staand spuiten.

Een deur wordt meestal liggend gespoten, een bumper ook maar omdat dan de zijkanten staand zijn gaan de metallic deeltjes anders liggen waardoor er voor het oog kleurverschil is maar het is lichtweerkaatsing wat het verschil maakt. Bijna onmogelijk om te voorkomen maar wat de spuiter in dit geval had moeten doen of moet doen is 'inspuiten'. Dit is zoiets als het water op het strand. Je begint heel dun naar steeds dikker. Waarbij dikker het te spuiten onderdeel is en dun halverwege het paneel wat in de originele kleur is. Dit is echter wel het allermoeilijkse van spuiten aangezien je hier niet echt een vloeiende laag hebt waardoor je schraal spuitbeeld hebt.
 
Van het autoschadeportaal forum:
Silver is inderdaad een lastige kleur om te spuiten met blanke lak ivm verkleuring, de laagdikte van de lak zorgt namelijk voor een andere lichtbreking waardoor de verkleuring optreed. In het kort komt het er op neer dat je de eerste lak laag tot halverwege het paneel spuit en de tweede tot bijna het einde en deze dan met een speciale uitspuit verdunning uitspuit. Hierdoor is de laagdikte van de lak nul bij het aanliggende deel waardoor er geen kleurverschil zichtbaar zal zijn.
 
Als je de titel spuiter draagt hoor je dit gewoon te kunnen. Hier komt gewoon de kwaliteit van de spuiter naar boven. In dit geval zijn techniek.

TPS, vroeg natuurlijk wat wij als idee hadden om te doen. Gewoon terug gaan. Simpel, leg het uit. Het liefst zo snel mogelijk natuurlijk. Ik neem aan dat het gewoon met een bon is gedaan? Met spuit werkzaamheden erg belangrijk om dit soort gevallen.
 
Haha. De clue was even verloren gegaan maar niet goed werk leveren is helemaal geen werk geleverd te hebben.
Ik zou ook vragen wat hij ervan vindt nu en ik zou 'eisen' dit opnieuw te laten doen. Maar ieder goed werkend mens zou dat zelf al aandragen
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Je moet wel 2 dingen scheiden in deze situatie...

Kleurverschil of spuit (techniek) verschil.

Kleur verschil is een meetfout. Kleur opnieuw meten en opnieuw spuiten.

Techniek: Spuiten van zilver is idd lastig doordat metallic deeltjes anders kunnen gaan staan. Liggend/staand, druk verschil bij spuiten fabriek tov spuiter, temp verschil etc etc Het kan ook gebeuren dat er te weinig is uit geneveld. Zilver metallic kun je heel moeilijk klein houden. Als je te dicht op een aangrenzend paneel zit is de kans op verschil groot. Kan eventueel ook holo ringen zijn om het gespoten gebied heen.

Maar oplossing blijft het zelfde. Terug gaan naar spuiter...
 
Het spuiten van een zilver metallic is erg lastig om geen tint verschil te krijgen.
Namelijk als de kleur uitgeneveld word om hem uit te spuiten voor kleurverschil,willen de metallic deeltjes in het uitspuit gedeelte vaak wat rechter op komen te staan in plaats van allemaal vlak zoals het is waar de kleur er nat en vloeiend opkomt.
Als in het uitpuit gedeelte van de kleur de metallics niet mooi vlak liggen dus wat meer rechtop staan,dan ga je onder de metallics kleine schaduwtjes zien waardoor de kleur donkerder lijkt tenopzichte van het naastliggende deel.
Dit kan deels verkomen worden door de kleur af te kleven,dus alle losliggende metallic deeltjes eraf te vegen alvorens blanke lak te spuiten.
Ook kan er een blender gebruikt worden dat is een natte kleurloze laag die voor het kleur spuiten in het uit te spuiten gebied word aangebracht,hierdoor zullen de losse metallic deeltjes in het uitspuitgebied zichzelf vlak positioneren waardoor er minder schaduw effect onder de metallics in het uitspuit gebied zullen ontstaan.
Laat de spuiter de kleur perfect matchen waardoor er strak af gespoten kan worden,waardoor dit probleem zichzelf niet voor kan doen.

Gr edwin