• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kleurverschil + hardheid BMW lak

tpiqr

Detailing rookie
15 apr 2020
4
2
Als beginner in het detailen, ben ik begonnen met mijn eigen wagen.
Een BMW 5 G31, dus behoorlijk wat plek om te oefenen heb ik gemerkt :)

Als eerste heb ik de motorkap gedaan. In twee stappen (monello mezzo+oranje pad, dan finale met witte pad). Als LSP heb ik DDJ Blue Velvet gebruikt.
Omdat die resultaten niet helemaal naar mijn wens waren heb ik besloten de rest van de wagen in drie stappen (geel+veloce,oranje+mezzo,wit+finale) aan te pakken. Ben links vooraan begonnen (voorbumper is voor later).
Heb na twee stappen onderstaande foto genomen. Daarop zie ik een bizar kleurverschil tussen de 3 oppervlakken: motorkap volledig gedaan, linker voorvleugel gedeeltelijk, voorbumper onbehandeld. Vooral het stuk boven het voorwiel lijkt een soort van film te liggen. Iemand daar enige verklaring voor?
3ECB7518-9AF9-4510-8385-DBBC876FBA28_1_105_c.jpeg


Daarnaast merk ik dat zelfs met geel+veloce de grotere krasjes verre van weg zijn. Ik vermoed niet dat dit met finale opgelost zal zijn. Ik lees overal dat BMW lak over het algemeen vrij hard is. Is de enige oplossing hier om met nog meer cutting pads (ik lees over spider pads als volgende stap?) aan de slag te gaan? Of eerder eerst een grovere compound gebruiken?
6DF5E588-CE42-4457-8EDA-7D4FF3BD9FEB_1_105_c.jpeg


Machine is een DAP EVO.

ps: velgen verre van proper, weinig tijd om ze grondig aan te pakken. Focus was de lak ;)
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum :)

Heb na twee stappen onderstaande foto genomen. Daarop zie ik een bizar kleurverschil tussen de 3 oppervlakken: motorkap volledig gedaan, linker voorvleugel gedeeltelijk, voorbumper onbehandeld. Vooral het stuk boven het voorwiel lijkt een soort van film te liggen. Iemand daar enige verklaring voor?
De auto staat in een donkere garage en gedeeltelijk in de zon. Géén idee wat de verschillen zijn, lastig te beoordelen.
Een soort van film op de lak? Geen idee wat ik mij er bij voor moet stellen. ;) Klinkt als residu.
Als je de reflectie op de tweede foto bedoelde, op het zijpaneel, dan valt mij o0 dat er een waasje op de lak ligt én een bizarre orange peel.

Ik zou verwachten dat deze kleur meer warmte zou hebben en een hardere glans.


Daarnaast merk ik dat zelfs met geel+veloce de grotere krasjes verre van weg zijn. Ik vermoed niet dat dit met finale opgelost zal zijn. Ik lees overal dat BMW lak over het algemeen vrij hard is. Is de enige oplossing hier om met nog meer cutting pads (ik lees over spider pads als volgende stap?) aan de slag te gaan? Of eerder eerst een grovere compound gebruiken?
BMW-lak is over het algemeen hard, inderdaad. :) Vergeet niet dat als je met je grofste stap nog niet alle defecten heb verwijderd, dat afschalen naar fijnere combi's van pad + polijstmiddel dan te vroeg is. Deze gaan dan al helemaal niets voor je verwijderen, je werkt alleen aan je hoogglans.


Een testspot mrt de juiste techniek kan je vertellen welke gradatie nodig is. Als je na meerdere hits nog niet alle swirls eruit hebt, dan mag je wel stellen dat de lak hard is.
Veloce - Gele pad is het grofste in de meeste "basis-lijnen". Wil je meer power, dan kom je inderdaad uit op een grof polijstmiddel zoals Veloce en hardere pads zoals een Spiderpad, MF-pads of wol-pads.


Maak even betere foto's. ;) Als je iets close-up wilt laten zien, plak dan bijv. even een stukje tape op de lak (of leg er iets op) waar je op kan focussen. Anders focus je op wat er in de reflectie van de pak te zien is en niet de lak zelf.
 
  • Leuk
Reactions: JP030
Het zou kunnen dat je voorscherm is overgespoten.
Zelfs bij fonkelnieuwe auto's gebeurt dit zeer vaak zonder dat de klant geinformeerd wordt.
De motorkap ziet er goed uit iig.
 
Bij mij lukte het (met D300 en Monello geel) de swirls er in een keer uit te krijgen. Ik had drie hits nodig. Ik heb nu de Witte Scholl spiderpads liggen, maar nog niet geprobeerd. Ik vraag me ook af of wit + finale nog iets toevoegt op zo'n harde lak.
 
Heb de wagen gekocht met 10k km op de teller. Was een demo-wagen van de garage, dus kan het inderdaad niet uitsluiten. Al hadden ze wel gezegd dat ie ongeval-vrij was.

Ik probeer wat betere foto's te nemen. De eerste foto gaat met name over het deel van de auto dat in de zon staat.
Heb op bepaalde panelen als 3 hits gedaan met de gele pad, maar krijg de krassen totaal niet weg.
Het kan (en als beginner zal het ook wel) aan mijn techniek liggen. Maar heb hier al heel wat gelezen en hou me aan dambord, max 3 hits alvorens ik de pad schoonmaak (manueel, geen pad cleaner), traag bewegen, stand 6 met gele pad en pad bevochtigen met detail spray (DDJ Basics of Bling) en tussen elke hit met Gyeon Prep de lak schoonmaken. Vergeet ik iets essentieel?
 
De aanpak leest zich prima. Heb je ook gelet op het draaien van de pad, beweegt die genoeg of staat die weleens stil?

Kleurverschil tussen kunststof en plaatwerk hebben zeer veel auto's vanuit de fabriek.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat @Timm zegt. BMW en de meeste nieuwe wagens tegenwoordig hebben nogal wat golven in de carrosserie. Dat betekent dat de polijstpad dikwijls niet volledig plat op het plaatwerk ligt. Hierdoor krijg je op bepaalde plekken ofwel geen of maar gedeeltelijke correctie ofwel draait de pad niet rond op de machine wat je moeilijk ziet. Met stift op de backing plate een streepje trekken waardoor je de machine ziet rond draaien is een optie.
Voor de rest ziet het er wel uit dat je de meeste dingen goed doet.

Zijn de krassen waarover je spreekt wel corrigeerbaar? Zijn ze niet te diep?

Verder heb ik de ervaring met mijn wagen dat Geel + Veloce niet voldoende is.
 
Ik ben zelf geen fan van zowel Monello geel als Veloce...(veloce stoft mij te veel)
Mijn lak = keihard en hieronder een aantal combinaties waarmee de correctiekracht iets sterker is:
Wat hardere pad maar erg goede correctie.
Deze pad volgt iets meer de contouren van de lak.
Als polish vind ik Scholl S3 veel fijner als Veloce
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: M3fan
@Ric325i : ik durfde het zelf niet voor te stellen maar persoonlijk ben ik ook wel meer fan van de S3. Monello polishes kunnen mij in het algemeen niet echt bekoren.

Als tussenstap (medium) raad ik ten zéérste de Sonax Perfect Finish aan op Rupes Geel.
 
Dank voor de uitgebreide feedback alweer!

Ik ga voor nu de 3 stappen door en er voorlopig mee leren leven dat het nog niet perfect is (Rome was ook niet op één dag gebouwd...). Heb al gemerkt dat een 5 serie een behoorlijke oppervlakte is om 3 keer volledig rond te gaan :)
De krassen lijken me overigens wel corrigeerbaar aangezien ik zie niet kan "voelen".
Eens ik de auto na de zomer winterklaar maak, probeer ik de hierboven aangeraden pads als alternatief. Had ook al gemerkt dat de Veloce behoorlijk snel stoft, dus de S3 kan hier ook beter in zijn als ik het goed begrijp.

In verband met dat stof: als laatste zou ik de wagen nog een keer wassen om alle stof weg te krijgen. Doe ik dat best voor of na het aanbrengen van de wax? (ik gebruik Dodo Blue Velvet)
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de uitgebreide feedback alweer!

Ik ga voor nu de 3 stappen door en er voorlopig mee leren leven dat het nog niet perfect is (Rome was ook niet op één dag gebouwd...). Heb al gemerkt dat een 5 serie een behoorlijke oppervlakte is om 3 keer volledig rond te gaan :)
De krassen lijken me overigens wel corrigeerbaar aangezien ik zie niet kan "voelen".
Eens ik de auto na de zomer winterklaar maak, probeer ik de hierboven aangeraden pads als alternatief. Had ook al gemerkt dat de Veloce behoorlijk snel stoft, dus de S3 kan hier ook beter in zijn als ik het goed begrijp.

In verband met dat stof: als laatste zou ik de wagen nog een keer wassen om alle stof weg te krijgen. Doe ik dat best voor of na het aanbrengen van de wax? (ik gebruik Dodo Blue Velvet)
Na het polijsten was ik mijn auto altijd daarna ontvet ik nog een keer met Gyeon Prep en daarna ga ik waxen.
Tussendoor pads schoonmaken =erg belangrijk trouwens voor goede correctie
 
  • Leuk
Reactions: tpiqr
Veel is er al gezegd, maar één ding is nog niet of nauwelijks genoemd in dit topic: je hebt vaak inderdaad wat kleurverschil tussen kunststof en metaal (door iets ander oppervlak en andere primer voor de hechting op kunststof), maar ook doordat er allerlei hoeken en welvingen in het plaatwerk van de auto zitten, krijg je andere reflecties, en lijkt de kleur anders. Kijk maar eens goed naar iedere willekeurige auto, zeker op foto lijken er allerlei kleurverschillen te zijn, als je vervolgens je standpunt iets veranderd (stapje opzij, of bijvoorbeeld iets door de knieën) dan zie je dat wat eerst de lichter gekleurde delen leken, ineens de donkerder gekleurde delen lijken. Naarmate een auto meer glanst heb je meer reflectie, en is de invloed van de reflectie op de kleurindruk dus groter.
 
  • Leuk
Reactions: Timm en tpiqr
@Jansen : met de PF kan je inderdaad mooi finishen. S30/S40 of Rupes wit kunnen eventueel nog volgen.
PF heb ik nog nooit mee gewerkt (zou ik wel een keer willen proberen by the way want in hoor goede dingen over deze polish)
Scholl S30 zeker niet slecht maar persoonlijk vind ik Rupes geel en Opvolgend Rupes wit toch net wat mooier finishen.
 
@Cordoba : klopt inderdaad. Iets om rekening mee te houden idd.

@Ric325i: Zeker eens proberen die Sonax. Is echt een topper. Goede cut en finished geweldig. Werkt zėėr goed op Duitse OEM clearcoat en zachte Japanse lakken. Wordt ook gebruikt als een one step polish.
 
  • Leuk
Reactions: Ric325i
Veel is er al gezegd, maar één ding is nog niet of nauwelijks genoemd in dit topic: je hebt vaak inderdaad wat kleurverschil tussen kunststof en metaal (door iets ander oppervlak en andere primer voor de hechting op kunststof), maar ook doordat er allerlei hoeken en welvingen in het plaatwerk van de auto zitten, krijg je andere reflecties, en lijkt de kleur anders. Kijk maar eens goed naar iedere willekeurige auto, zeker op foto lijken er allerlei kleurverschillen te zijn, als je vervolgens je standpunt iets veranderd (stapje opzij, of bijvoorbeeld iets door de knieën) dan zie je dat wat eerst de lichter gekleurde delen leken, ineens de donkerder gekleurde delen lijken. Naarmate een auto meer glanst heb je meer reflectie, en is de invloed van de reflectie op de kleurindruk dus groter.

Top! Had ook dat idee, maar doordat net die vlakken verschillende kleuren kregen begon ik te vrezen dat het aan mijn handeling lag... Eens hij klaar is en ik hem terug in de zon kan zetten bekijk ik het eens grondig (nu moeilijk, de boeren hiernaast zijn aan het ploegen - mijn auto is binnen de 5 minuten terug een rijdende zandbak :)). Maar denk dat het inderdaad is zoals je aangeeft.

Kan het ook zijn dat de cut van de pads/compound verandert naargelang de ondergrond? Heb de indruk dat de gespoten kunststof delen (bumper, voorvleugel) moeilijker gaan dan metaal.
 
Ik merk weinig verschil tussen de kunst stof en metalen panelen maar dat neemt niet weg dat jij wel verschil bemerkt dat kan prima.
Het belangrijkste verschil is dat metalen delen de warmte tijdens het polijsten beter kwijt kan raken dan kunststof delen niet te zwaar over denken maar tijdens het polijsten gewoon ff in de gaten houden.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba