• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Klopt mijn aanpak voor mijn 2004 VW Passat?

Daniel_tdi

Detailing rookie
24 jul 2011
17
2
Ha mensen,

Vorig weekend mijn vw passat (harde lak) (2004) aanpakt ook voor het eerst aan het dappen geslagen.

Alleen wil ik weten of ik zo het goed heb aangepakt:

* Wassen met meq. met washmitt en 2 emmer methode.
* Iron-x gehele auto mee ingesprayed
* Meq. clay kit met S&W
* DAP 900 met Monello Raffini Mezzo op oranje pad 6"

Helaas door het weer en tijdsgebrek niet meer afgebouwd met Monello Raffini Finale, maar daarna:

* DAP 900 met rode pad en Meq. NXT 2.0 Wax behandeld.

Natuurlijk wel na de Iron x en het clayen gewassen en gedroogd.
De Meq. NXT wax afgenomen met de Koraal doek.

In de lak zaten gelukkig niet heel veel swirls aangezien ik de auto altijd met de 2 emmer methode was en al geclayed heb.

Maar graag zou ik willen weten of ik het zo een beetje goed heb aangepakt en hoe jullie bijvoorbeeld in 2 dagen de auto helemaal afwerken.

En nog iets, als ik mijn auto straks weer ga wassen en drogen kan ik hem daarna weer behandelen met een wax oid, of is drogen voldoende?

Heb samen met een maatje van me gedaan en zal de foto's binnenkort wel even posten.

Heb het spul bij carclean opgehaald en een kleine uitleg cq demo gehad echt super daar, werd ook nog verteld dat ik maar de NXT wax moest opmaken en daarna over moest gaan naar Black Hole oid.

Tips en trucs zijn altijd welkom.

Hebben nu ook al wat animo van vrienden om hun auto te gaan poesten, maar dan wil ik het eerst zelf goed voor elkaar hebben en de juiste handelingen doen.

Uiteraard wordt mijn auto nog van binnen gedaan :D
 
Foto's Daniel, we zijn hier gek op foto's.
Op zich is een oranje pad op een VAG-lak niet gek maar je zegt dat er niet veel krassen opzaten? Misschien had je met een witte of zelfs een lichtgroene pad ook al een goed resultaat kunnen bereiken. Uiteindelijk wil je zo weinig mogelijk lak weghalen en tóch een goed resultaat hebben.
 
Hallo,

Zo te lezen ben je toch al in de goeie richting aan het werken.:cool:

Wat ik versta onder jouw uitleg:

wassen : ok : als je maar zeker elke keer je washandschoen of andere uitwringt NAAST je spoelemmer ivm minder vuil er in dan:-b

kleien: ok ,maar heb je de s&w puur gebruikt?? wel ff verdunnen 1/1 is ook nog goed hoor en spaart de helft produkt:-"
ik heb onlangs ff rondgesmurft en de goedkoopste lube is volgens mij citrus bling(1/16 mengen voor 8.5 liter , aan ik dacht 12 euro + de prijs van kalkvrij water)

polijsten: ok ,misschien wel een stapje te hoog die oranje pad ,maar als je het goed vind zonder finale is het goed hoor , niet iedereen heeft van die speciale lampen in zijn bril ingebouwd om alles te kunnen zien van foutjes/mini-swirls.

misschien de volgende keer een mindere pad nemen en een volledig dambord maken(=4 keer in totaal over dezelfde "plek" )
of gewoon nog trager over-en-weer gaan met de dap zodat je langer polijst en dus meer wegneemt

die wax ken ik niet(heb ik niet ,daarom) , maar zal wel in orde zijn zeker(is niet mijn favoriete merk:-" )

afnemen wax : doe ik altijd zo:

eerst met de groffe haren van de mega-towel(koraal = de kleur zeker hé ) , dan nog eens maar dan met de korte haren
zo vergeet je geen plekje in is het meeste "teveel" aan de langeharenkant en kan je beter afwerken met de "korteharenkant"

Heb je al een QD of QD+ ??

poorboys QD+ heb ik en gebruik deze ongeveer hetzelfde als met een wax:
ik neem een mf-pad en spray dit wat vochtig,ga op 1 tot 2 delen ermee(gaat heel snel vermits het een fijne film legt op de lak,en poets daarna uit met de doek op de methode van hierboven(eerst lange haren ,dan de korte)

Dit doe ik na een gewone wasbeurt,na drogen van de auto,want er zijn toch altijd nog waterplekjes die opdrogen en met die QD+ en dat padje zijn die zo weg .(is eigenlijk een "boost" voor de lak en de auto staat precies net terug in de wax én blinkt mega!! )

ramen : doe ik op deze manier: na het wassen en spoelen zo snel mogelijk de druppels er afvegen ivm vlekjes die opdrogen,daarna eerst een glascleaner en indien nodig s&w er achteraan die je wederom best oppoetst ivm strepen die je anders achteraf ziet in de zon

ik gebruik trouwens mijn s&w nooit meer puur,altijd 1/1 en dat gaat ook goed hoor,je komt wederom langer toe met je produkten!!

ik hoop dat je wat hebt aan mijn uitleg/advies/commentaar ;)


Groeten Danny

o ja : en fotokes natuurlijk hé :ja
 
Kijk al goed om te lezen natuurlijk:-b
Nog even een kleine aanvulling op mijn handelingen,

2 emmer methode inderdaad altijd naast de emmer uitwringen en gebruik ook 2 handschoenen, 1 voor de bovenkant en 1 voor de onderzijde zeg maar:)

Ik gebruik de QD wel puur, zat in de Meq. clay bar kit.

Ik heb wel het dambord gemaakt, denk ik tenminste, 1serie van links naar rechts, 1 serie van boven naar benenden en dan nog een keer van boven naar beneden en van links naar rechts. Is dit dan de dambord methode?

De QD heb ik maar gebruik je deze dan na het aanbrengen van de wax of daarvoor?

Bedankt voor de tips voor zover :-b

Edit post aangepast
 
Zat de S&W in de Meguiar's clay bar kit? Dat lijkt me sterk aangezien S&W een product van Poorboy's Word is...:confused:

Als het product uit de kit Meguiar's Quick Detailer is ipv S&W dan mag/kan je dit niet verdunnen,:no mocht het toch Poorboy's World Spray & Wipe zijn dan kan je dit inderdaad wel verdunnen.:ja
 
Ja je hebt gelijk raakte in de war :|~* maar er zit dus de QD spray in die claybar kit en deze gebruik ik dus puur.

Virus zei:
Zat de S&W in de Meguiar's clay bar kit? Dat lijkt me sterk aangezien S&W een product van Poorboy's Word is...:confused:

Als het product uit de kit Meguiar's Quick Detailer is ipv S&W dan mag/kan je dit niet verdunnen,:no mocht het toch Poorboy's World Spray & Wipe zijn dan kan je dit inderdaad wel verdunnen.:ja
 
Dat zou best kunnen....maar ik geloof niet dat dit aangeraden word voor Meg's QD noch dat het de bedoeling is dat je het verdunt.
 
Als je de mogelijkheid niet hebt om de auto droog te stallen dan zou ik het in 2 etappes doen.

Etappe 1 zou dan zijn :
- Velgen reinigen,
- Gehele auto wassen en afspoelen,
- IronX behandeling,
- Gehele auto wassen en drogen,
- Dak en bijrijderskant clayen, polijsten, glazen en waxen

Etappe 2 :
- Bestuurderskant afspoelen en evt. wassen
- Bestuurderskant en motorkap clayen, polijsten, glazen en waxen

Je kan danzelf bepalen aan de hand van je energie en tijd of je de kofferbak / moterkap in de 1ste of 2de etappe meeneemt.
Let wel op dat mocht je met polijsten een gewaxed deel raken je daar dan direct ook de wax weer kwijt bent.


Wat betreft je polijst / stappenplan : zoals BlackPassat al aangaf is eindigen met een oranje pad icm mezzo eigenlijk een beetje te zwaar.
Beter was geweest om daarna nog een sessie te doen met een lichtgroen pad icm finale, al kan ik me voorstellen dat je op een gegeven ogenblik in tijdnood komt.

Even terugkomen op je was vraag.. Na het wassen, afspoelen en evt afdrogen zou ik geen wax meer aanbrengen.
Als je teveel wax lagen op je auto aanbrengt gaat dat de glans zeker niet ten goede komen.

Ik begrijp dat je nu nog de NXT wax gebruikt, in dat geval zou ik de auto iedere 3 maanden voorzien van een nieuwe waxlaag (na te hebben geclayed).

PS: heb je een PB teruggestuurd ;)

Gr. Arjan
Zeker finale is echt de moeite waard.
 
He Arjan,

Thnx voor je uitleg, heb je inmiddels ook weer een pbtje terug gestuurd, maar dan hoor ik het wel van je is makkelijker dan via het forum :D