• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Knaus Travel-liner camper

Kees-sw

Detailing guru
19 dec 2014
2.798
193
57
Bergentheim (Overijssel)
Ik kreeg de vraag van een collega of ik eens naar zijn camper wilde kijken: volgens zeggen was die niet meer spierwit en redelijk dof.
Zo gezegd, zo gedaan en een bezoekje aan hem gebracht en de camper bekeken, met als resultaat dat de camper een tijdje geleden op mijn oprit stond.
Bij aankomst:
IMG_0094.JPG

IMG_0095.JPG

IMG_0096.JPG



Eerst maar eens de "onvolkomenheden" op de gevoelige plaat vastleggen;
teerspetters
IMG_0097.JPG


ooit levende insect (meerdere op voorzijde)
IMG_0098.JPG


kras op voorruit
IMG_0099.JPG


krassen op plaatwerk
IMG_0100.JPG


vuil / doffe lak
IMG_0102.JPG


vogelsh*t op achterbumper
IMG_0103.JPG


"doorgelopen " zwarte strepen
IMG_0104.JPG


vieze velg / band
IMG_0105.JPG


krassen / dof raam
IMG_0106.JPG



Uiteraard als eerste de camper bedekt met een foamlaag: een cocktail van Autoglym TFR / Monello Artico Magico / Nanolex Pre-wash in warm waterverhouding 1:4
3 halve liter flessen had ik nodig....:
IMG_0107.JPG

IMG_0108.JPG


Vervolgens de wieldoppen verwijderd en deze aan de voor- en binnenkant, als de wielen behandeld met Nanolex wheel cleaner / Monello Non Ferro / Gyeon Tire cleaner.
Foto's resp. voor, tijdens, heractivatie Non Ferro:
IMG_0109.JPG

IMG_0110.JPG

IMG_0111.JPG
 
Laatst bewerkt:
Na verwijdering van het fietsenrek achterop een uitgebreide wasbeurt waarbij de volgende producten / "gereedschappen" gebruikt zijn:
- Valet Pro Tar & Glue remover
- Kenotek Anti Insect
- Poorboys World APC+D in verhouding 1:4
- Wolf's White Satin shampoo
- 2 emmers met Gridguard in spoelemmer
- Microfiber Madness Incredimitt
- diverse kwasten
- meerdere Monello Piccolo Nero's
- HD Nilfisk E 150
Al met al de 1e dag ruim 7 uur gespendeerd om te reinigen!

De 2e dag pas rond 11 uur 's morgens begonnen, aangezien het die nacht / ochtend de buitentemperatuur onder nul was.....
Eerst een "paar" meter afplaktape geplakt, om daarna te beginnen met polijsten. Aangezien ik weet dat het lakwerk van de aluminium opbouw van caravans / campers flinterdun is, en zonder een blanke laklaag, mijn fijnste polijstmiddel die ik in mijn collectie heb gepakt: Rupes wit "Daimond Ultra Fine".
Deze verwerkt met meerdere Nanolex Dark Blue Finishing pad 145mm op de Rupes 15 mk2 / DAP 900 V2 met kleine backing-plate Monello wit Finishing 4" pads. Her en der ook nog gebruik gemaakt van de Monello witte handpad. Uiteraard het polijstresultaat geinspecteerd na afnemen met Nanolex EX / Monello Peluche Verde's.

Zie hier een "50/50" (geen gebruik gemaakt van tape!) van polijsten:
IMG_0116.JPG


IMG_0117.JPG

(zie de verzadigde pad na slechts 2 hits per +/- ½m²: ik bleef aan het wisselen / pad-wassen met de hand.......)

De polyester cabine "gepolijst" met Poorboys World Professional Polish op de eerder genoemde machines / pads.
IMG_0118.JPG

IMG_0119.JPG


Mijn "padwasher" na het handmatig wassen van een paar pads.......
IMG_0120.JPG


Waren 2 intensieve polijst-dagen!
(oh ja, 's avonds nog "even" de ruiten van de cabine aan de binnenkant gereinigd met Waxaddict MagicGlaze Glass Cleaner / Monello Vetro Bianco)

Inmiddels dag 4:
De plastic panelen behandeld met Autofinesse Revive (de "oude", dus donkerblauwe versie); aangebracht met een Monello Disco duo, uitgewreven met diverse Peluche Verde's.
IMG_0121.JPG

IMG_0122.JPG

IMG_0124.JPG


De rest van de camper beschermd met Turtle Wax Hybrid Sealant Wax; aangebracht met Monello Thick Mitt en nagewreven met veeeeel Peluche Verde's:
IMG_0126.JPG

IMG_0125.JPG


Zoals op bovenstaande foto reeds te zien is de banden voorzien van een laagje Waxaddict Feeder:
IMG_0127.JPG


Ook de buitenspiegels weer mooi gekregen met Revive:
IMG_0128.JPG
 
Laatst bewerkt:
De gehele camper afgetopt met een foamlaag Gyeon Bathe+ verhouding 1:10, bijna direct afgespoten met de HD.
Het water glijdt van de lak (sheeting):

IMG_0130.JPG


en mooie pareltjes (beading) op zowel de lak als op het kunststof:
IMG_0131.JPG

IMG_0132.JPG

Daarna de gehele camper gedroogd met meerdere droogdoeken die ik in mijn collectie heb. (Waxaddict, Monello).


Dag 5:
Na diverse nachtelijke regenbuitjes kom ik 'smorgens bij de camper en........ What the f*ck! :eek:
IMG_0133.JPG

eenmaal gedroogd zag het er zo uit:
IMG_0134.JPG


Hmmmmm, hoe dit te verhelpen?
- Poorboys World APC+D 1:4 > geen resultaat.....
- Wowo's Plastic derssing > iets resultaat.....
- Waxaddict MagicGlaze All Purpose dressing > iets resultaat, maar nog steeds niet toereikend
- wacht, heb nog een flesje Meguair's Ultimate Protectant > YES! weer egaal gekregen:
IMG_0136.JPG

IMG_0137.JPG
 
Laatst bewerkt:
Respect! Wat een lap om te doen. :cool:

Tip. Neem de trim dressing eens af na een paar uur met een badstof washandje i.p.v. een microvezel doek. Een mf doek heeft lange vezels die door het residu heen 'snijden' i.p.v. het teveel aan residu opnemen. Een badstof of katoenen washandje neemt meer restant residu op.
 
Dank, heren. Nu was dit relatief gezien nog een klein campertje......

Flinke klus! Hoelang ben je bezig geweest?
Ruim 30 uur werkelijke "poets-uren": scheelt dat ik slechts 1-staps polijstsessie hoefde te doen op de zachte lak.
Hoeveel tijd ik bezig ben geweest met pads uitwassen, elke dag de doeken wassen / drogen en het verzamelen / opruimen van alle spullen heb ik niet bijgehouden....

@nicknameless
bedankt voor de tip!

@Rippie
Veel plezier gewenst met de camper van je ouders! ;)
 
Donders, je bent lekker bezig geweest, Kees! :p Veel werk, maar je zal wel enorm voldaan zijn.

Oh, dat soort fratsen heb ik wel eens eerder gehad, maar dit was op lak zonder clear coat. Bij jou in dit geval juist níet, toch?
 
Het detailen van een woonwagen … daar zou ik - in alle eerlijkheid - nooit de moed voor hebben. Vandaar mijn diep respect voor jouw gedrevenheid! :blush:
Het eindresultaat mag er in elk geval zijn. Ik vraag mij af hoe jouw collega jou hiervoor beloond heeft. ;)
 
Het detailen van een woonwagen … daar zou ik - in alle eerlijkheid - nooit de moed voor hebben. Vandaar mijn diep respect voor jouw gedrevenheid! :blush:
Het eindresultaat mag er in elk geval zijn. Ik vraag mij af hoe jouw collega jou hiervoor beloond heeft. ;)

Dank je!
Ach, een beetje ervaring met mijn eigen caravans "poetsen" helpt natuurlijk wel, en in vergelijking daarmee was dit een "kleintje". ;)
De beloning bestond uit een vooraf afgesproken financiële vergoeding (als hobby-poetser hoef ik er mijn boterham niet mee te verdienen: blijft hobby) en een grote glimlach van oor-tot-oor toen hij de camper weer kwam ophalen.
Ik doe (bijna) altijd iets extra's dan afgesproken, zoals deze keer de binnenkant van de cabine-ruiten, de wielen.....zie het als een vriendendienst.
 
Ah, alleen op het kunststof met Revive. Da's wel apart, inderdaad. Maar kan mij voorstellen dat als de Revive smeert en niet veel later de Bathe+ overheen foamed en moet afspuiten, dat dit voor fratsen kan zorgen. :)