• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kokerbalk/krikpunt wagen verliest laklaag bij seizoenswissel banden..

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Beste,

Vandaag heb ik in de garage mijn winterbanden laten opleggen. Ik heb de nieuwe auto nog maar net dus daarmee dat ze zo laat op liggen in het seizoen.

Ze hebben dat voorzichtig gedaan met een garagekrik die voorzien was met een zachte rubber (met v-inkeping) en vervolgens hebben ze de krik onder het krikpunt van de wagen geplaatst.

Nu heb ik gezien dat bij 2 krikpunten de laklaag op sommige plaatsen er afgebrokkeld is waardoor ik grijze (ijzeren?) delen kan zien (waar de lak weg is). De krikpunten zijn ruw gespoten in de kleur van de wagen. Dit lijkt met normaal, maar ik vraag me af of dit kan roesten (waar de lak weg is). Ik heb geen idee of het materiaal onder de laklaag bij het krikpunt is gemaakt van anti roest of...?

De wagen betreft een volkswagen beetle dune.
 
Laatst bewerkt:
Is dit niet een bepaalde laag, zoiets als tectyl? Zal eventueel in kleur zijn, maar niet afgelakt zoals je bij je plaatwerk ziet.

Mijn auto is inmiddels 19 jaar oud en zal dus de nodige krikken en bruggen gezien hebben, maar ik heb geen roest. :p


Greetz
 
Als de lak echt weg is gewoon wat tectyl aanbrengen.
Maar ik ga ervan uit dat dit gewoon de beschermlaag is die iets beschadigt is.
 
Ik gok dat de laklaag van de tectyllaag is afgebrokkeld, dus geen kans op roest omdat de tectyllaag er nog zit. Als je productiefilmpjes van de VAGgroep bekijkt, zie dat er vaak een lichtgrijze substantie op de onderdorpels wordt gespoten als tectyllaag.
 
Het is geen tectyl, maar meer een soort spuitkit. Spul is erg buigzaam, en zit er redelijk dik op. Moet ook wel, want alleen tectyl is niet genoeg voor steenslag e.d
 
20170120_165625.jpg
20170120_165724.jpg
20170120_165741.jpg
20170120_165818.jpg

Foto's waren zeer moeilijk te maken, maar ik heb mijn best gedaan. Het gaat dus om het grijze gedeelte op de zijkant van het krikpunt. De gele lak is echt heel dun op deze plaatsen en er lijkt een vettige/plastic iets onder te zitten (de producten die jullie hebben gezegd)? Zou me sterk lijken als dit kan roesten na één keer banden wisselen (met een garagekrik voorzien van een extra dikke rubber waar de rand goed inpaste).
 
Ik zou de loszittende stukjes goed weg halen,en de plekken goed behandelen.
Want als er zout,en water(vocht )achter kruipt,zou ik niet blij van worden!
 
Lijkt mij toch dat een nieuwe VW gegalvaniseerd is
De bodembescherming is niet goed bestand tegen dat soort lasten
En de dorpel is daar ook dikker door dat spul
Doorzichtige tectyl erop en klaar is kees
Jaarlijks schoonmaken en bijwerken gaat hij langer mee dan je denkt

Garages moeten beter weten dan onder een dorpel af te steunen met een krik
Dan pak je, zeker bij bandenwissel, gewoon een punt in de ophanging
Rubber met een uitsparing erin is leuk, maar dan moet hij wel (ruim genoeg) passen
 
De krik die er bij zit,moet volgens het instructie boekje , bij een lekke band,
toch ook onder de kokerbalk gezet worden?
 
Voor noodgevallen ja,maar staat er dan wel onder!
Zet een krik maar eens onder 1 van die dunne aluminium draagarmen,bij de nieuwe autos,
dan heb je gelijk de wielstand erna anders staan, als je dat liever hebt?
 
Mij lijkt het dat ze juist hebben gehandeld. Ze plaatsen de krik op de voorziene plaats met de nodige bescherming. Als dit effectief zo is dat het kan roesten nu (ik moet binnenkort toch naar de garage voor het eerste nazicht na de eerste 1000 km en dan laat ik er naar kijken) dan maakt volkswagen onderin dikke rommel om de wagen te krikken. T'is niet bepaald een 'budget' wagen dit model. Hoe gaat het krikpunt er na 5 x opkrikken dan wel niet uitzien...?
 
Mij lijkt het dat ze juist hebben gehandeld. Ze plaatsen de krik op de voorziene plaats met de nodige bescherming. Als dit effectief zo is dat het kan roesten nu (ik moet binnenkort toch naar de garage voor het eerste nazicht na de eerste 1000 km en dan laat ik er naar kijken) dan maakt volkswagen onderin dikke rommel om de wagen te krikken. T'is niet bepaald een 'budget' wagen dit model. Hoe gaat het krikpunt er na 5 x opkrikken dan wel niet uitzien...?

Geen paniek! Dit is het juiste krikpunt, zie de pijl op de dorpel. Alleen de coating is iets beschadigd, is niet zo erg. Zie je bij vrijwel alle auto's. Niet gaan kloten met tectyl, dat was nodig in de 80'er jaren. Hele auto is gegalvaniseerd , er gebeurt echt niks mee.
 
Precies,de meeste autos hebben dergelijke gemarkeerde krikpunten onder de dorpels.
Maar ik zou niet tegen de kale gegalvaniseerde plaat willen kijken.
Zou er toch een bescherming op willen.
 
Ja, de gele lak is op het krikpunt ook flinterdun, gaat er zo af met de minste druk. Bij de onderrand van het krikpunt is de laklaag ook al weg ( natuurlijk normaal lijkt me, zie post 9 foto 2). Mijn 2 andere krikpunten zijn op de onderrand ook de lak kwijt. Kan me moeilijk voorstellen dat volkswagen dit zo slecht zou beschermen dat het roest na 1x krikken op de correcte wijze en plaats.
 
Laten we wel wezen,is toch van de gekke dat het na 1 maal opkrikken zo uit ziet!
Is verdorie een nieuwe auto,dat wil je er toch niet zo uit hebben zien!
 
T'is een wagen van +30K, dus lijkt me straf als het zo zou zijn dat het al beschadigd is door 1 x correct krikken met een zachte rubber er onder (neemt niet weg dat ik het ook graag anders zou zien). Het krikpunt is ook wel dubbel zo dik als de balk die links en rechts verder loopt. Misschien iemand anders met een volkswagen op het forum die hetzelfde heeft?

Even aanvullen dat ik bij andere merken ook al eens heb gekeken en daar is het krikpunt vaak even dik als de rest en gespoten in de kleur van de wagen (grijs, zwart). Maar bij mijn wagen is het echt een dikke laag die minder fijn is afgewerkt, eerder ruw.
 
Laatst bewerkt: