• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplamp kaput

GenderNeutraleLak

Detailing addict
11 sep 2017
83
63
Dusss.

Na kortgeleden de auto 3 staps gepolijst te hebben (was nodig) en si3d/rim/trim aangebracht te hebben stond hij er weer volwaardig bij.
20180506_193721.jpg
20180506_193721.jpg
20180506_192345.jpg

Totdat...

Ik vandaag de auto een keer afgespoten had in de wasbox. Mijn koplamp is aardig beschadigd en heb geen idee hoe en waardoor.

Ik zou zeggen steenslag maar het vreemde is : die keurig rechte lijnen omlaag. De schade stopt ook precies bij het einde van de koplamp en loopt niet over op mijn bumper.
Zaterdag wel achter een vrachtwagen gezeten onder een klein tunneltje (spoorweg van een trein bovendoor) en deze zoog nogal veel troep aan vanuit de berm waaronder stof en steentjes.
Dat zou het dus kunnen zijn maar gezien er echt kleine sterretjes in de koplamp zitten is het aardig hard gegaan en zou ik ook zeker schade moeten zien aan de bumper.

Baal er toch aardig van die koplampen zijn niet bepaald cheap. Los van dat ik blij was dat hij er zo netjes bijstond.

Iemand een idee/vermoeden of dit eerder gezien?
 
M’n eerste gedachten bij de foto was vogelpoep wat ingebrand is. Omdat de lijnen ook recht naar benden lopen.

Het ziet er vreemd uit! Lijkt echt beschadigt, voor de rest geen schade op je bumper / motorkap?

Ik zou eerst voorzichtig kunnen proberen te polijsten.
Als het diepe beschadigingen zijn zal je moeten wetsanden, polijsten ect.
 
Dat dacht ik in eerste instantie ook. Eergisteren trok het mijn aandacht al van een afstandje maar toen dacht ik "zal wel vogelpoep zijn dat uitgelopen is ivm de trim dat erop zit."

Op bepaalde stukken zijn het echt barstjes/sterretjes. Zal het oppervlakkige wel eruit kunnen wetsanden maar zoals het er naar uitziet moet het denk ik toch een nieuwe unit worden, helaas.
 
Hmmm balen zeg! Ik zou zelf eerst proberen hoever je het eruit kan halen / zichtbaar minder kan maken voordat je weer flink je knip moet trekken.
 
Slecht te zien op een foto maar het kan ook zijn dat de beschermlaag af fabriek los komt. Alleen polijsten verwijderd deze laag niet. Zou niet meteen weggooien maar eerst lekker verwennen met een wetsand partijtje...
 
  • Leuk
Reactions: GenderNeutraleLak
Hmmm balen zeg! Ik zou zelf eerst proberen hoever je het eruit kan halen / zichtbaar minder kan maken voordat je weer flink je knip moet trekken.
Zeker! Kan niet heel veel erger meer worden nu haha. En proberen of ik dit kan verhalen op de gemeente. Het kan niet anders dan van die berm geweest te zijn alleen de schade ziet er zo gek uit.
 
Huh?! :p Lijken inderdaad een soort gan druipers, maar dan in de vorm van beschadigingen.

Schuren en polijsten kost je een paar knaken, nieuwe units een heleleleleleboel knaken. ;) Ik heb koplampen opgeknapt die vrij ernstig beschadigd waren en dat ging tot mijj verbazing ook goed. Scheelt enorm veel geld. ;)
 
Is het maar één koplamp of de andere ook ?
Dat het alleen de koplamp is sluit naar mijn mening uit dat het een steenslagachtige oorzaak heeft.

Ik denk eerder dat de fabriekslaag (UV bescherming) aan het loslaten is.
Zou er eens een goede loupe (vergrootglas) op zetten
 
Van onder in de midden, is zelfs gatje en de rest, gewoon steretjes,
Hebt jij ook niks zoits op de ruit?
Lijkt meer op de verhaal van camion, dat stennen gooide van onder de banden op juist specefieke hoek
Of er was nog een of andere werken op de parking.
 
Huh?! :p Lijken inderdaad een soort gan druipers, maar dan in de vorm van beschadigingen.

Schuren en polijsten kost je een paar knaken, nieuwe units een heleleleleleboel knaken. ;) Ik heb koplampen opgeknapt die vrij ernstig beschadigd waren en dat ging tot mijj verbazing ook goed. Scheelt enorm veel geld. ;)

Klopt maar als je inzoomt en beetje focust op de rechterzijde van de koplamp, daar zitten de sterren/barsten. :(
Niet alles is heel goed te zien maar er zitten een paar barsten in van +- 2cm zelfs.

Is het maar één koplamp of de andere ook ?
Dat het alleen de koplamp is sluit naar mijn mening uit dat het een steenslagachtige oorzaak heeft.

Ik denk eerder dat de fabriekslaag (UV bescherming) aan het loslaten is.
Zou er eens een goede loupe (vergrootglas) op zetten
Alleen de linkerzijde. Het zijn echt beschadigingen want aan de rechterzijde zitten er sterren in en barsten/scheuren. Wanneer ik op 1 zo een barst duw zie je het ook echt goed.
Zeer vreemd verhaal deze schade.


Van onder in de midden, is zelfs gatje en de rest, gewoon steretjes,
Hebt jij ook niks zoits in de ruit?
Lijkt meer op de verhaal van kamion, dat stennen gooide van onder de banden op juist specefieke hoek
Of er was nog een of andere werken op de parking.

Ruit is nog helemaal goed!
 
Huh! Das idd een rare schade. Is net of er een steentje onder grote deuk naar beneden is gerold. Maar technisch is dat bijna niet mogelijk.

Maar het eerste waar ik aan moest denken is dat we op de zaak ooit boutjes met locktide vastmaakte in plexiglas (denk dat t vergelijkbaar materiaal is als de koplamp), alleen kregen we daar soms (ook niet altijd) sterretjes van om t boutje. (Eerst gaven ze de schuld aan de mechanische krachten van t aandraaien).

Aangezien t pad van de beschadigingen lijkt op die van een druppel gaat mijn brein een koppeling maken met een eventueel product wat over je koplamp is gelopen, in de poreusheid van de plexiglas is gaan zitten en daarna is uitgezet.

Gezien er ook geen andere schade te zien is aan motorkap en bumper lijkt me sleenslag geen optie.

De sterretjes lijken me ook niet helemaal door te zijn (gezien de weerspiegeling ervan aan de andere kant van t materiaal) dus misschien krijg je ze er idd met schuren uit. Zo niet kan je altijd nog een nieuwe unit halen en ben je een ervaring rijker (wij dan ook als je t met ons deelt).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Farson
Op foto 1 en 2 lijkt het alsof er bovenin een laagje los zit. Dit lijkt wel op iets wat ik laats in het Volvo-forum voorbij zag komen. Alleen waren die koplampen al eens eerder behandeld en zag "de schade" er erger uit.

Laat de fabriekslaag nu al los?? Dan lijkt het me een kwestie van garantie.
Kan het zijn dat er een machine over de koplampen is gegaan en er vervolgens een beschermlaag is aangebracht? En nu x-periode later laat de beschermlaag los??
Ik volg ook de gedachten van @Istnogferarie en @RedCat, steenslag oid lijkt me niet.
 
Huh! Das idd een rare schade. Is net of er een steentje onder grote deuk naar beneden is gerold. Maar technisch is dat bijna niet mogelijk.

Maar het eerste waar ik aan moest denken is dat we op de zaak ooit boutjes met locktide vastmaakte in plexiglas (denk dat t vergelijkbaar materiaal is als de koplamp), alleen kregen we daar soms (ook niet altijd) sterretjes van om t boutje. (Eerst gaven ze de schuld aan de mechanische krachten van t aandraaien).

Aangezien t pad van de beschadigingen lijkt op die van een druppel gaat mijn brein een koppeling maken met een eventueel product wat over je koplamp is gelopen, in de poreusheid van de plexiglas is gaan zitten en daarna is uitgezet.

Gezien er ook geen andere schade te zien is aan motorkap en bumper lijkt me sleenslag geen optie.

De sterretjes lijken me ook niet helemaal door te zijn (gezien de weerspiegeling ervan aan de andere kant van t materiaal) dus misschien krijg je ze er idd met schuren uit. Zo niet kan je altijd nog een nieuwe unit halen en ben je een ervaring rijker (wij dan ook als je t met ons deelt).

Lijkt inderdaad op een steentje onder grote druk maar dat is natuurlijk niet mogelijk. Heel vreemd.
Volgens mij zijn koplampen over het algemeen gemaakt van polycarbonaat. Plexiglas is nogal gevoelig voor scheuren/barsten. Kan het mis hebben natuurlijk.

Lijkt inderdaad op een vloeistof dat naar beneden gelopen is. Het vreemde is dat er niets te zien is aan de lak waar de koplamp grenst aan de bumper.

Op foto 1 en 2 lijkt het alsof er bovenin een laagje los zit. Dit lijkt wel op iets wat ik laats in het Volvo-forum voorbij zag komen. Alleen waren die koplampen al eens eerder behandeld en zag "de schade" er erger uit.

Laat de fabriekslaag nu al los?? Dan lijkt het me een kwestie van garantie.
Kan het zijn dat er een machine over de koplampen is gegaan en er vervolgens een beschermlaag is aangebracht? En nu x-periode later laat de beschermlaag los??
Ik volg ook de gedachten van @Istnogferarie en @RedCat, steenslag oid lijkt me niet.

Pas geleden wel een machine overheen geweest maar niet heel grof. S40 op rupes geel. Aan mijn andere koplamp is niets te zien.
Steenslag, nee denk het ook niet. Dan had op zijn minst mijn bumper ook noemenswaardige schade moeten hebben. Beschadigingen lijken er verder wel op.
De schade was ook echt van de 1 op de andere dag te zien. Van 0 naar dit zeg maar.

Maar wat het wel is.... geen idee. Lijkt op een vloeistof maar 0,0 schade aan de bumper.
De koplamp is lichtelijk gepolijst, ontvet met demiwater/20% IPA en daarna is er Trim opgezet.
De ipa kan het eigenlijk ook niet zijn gezien dat erg snel vervliegt en ik de spray meteen weggeveegd heb met een MF doek.

Gaat sowieso wetsanden worden nu. Jammer want dan zal de koplamp afhankelijk worden van trim.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt inderdaad op een vloeistof dat naar beneden gelopen is. Het vreemde is dat er niets te zien is aan de lak waar de koplamp grenst aan de bumper.
De locktide die we gebruikte barste alleen t plexiglas. Andere kunststoffen gingen goed. Evenals metaal natuurlijk. Misschien een vloeistof (en dan enkele druppels) die niet je lak aantast maar waar je koplampen niet tegen kunnen. Maar welke vloeistof?

En polycarbonaat lijkt me idd een beter materiaal, maar ik kon er even niet opkomen.
 
  • Leuk
Reactions: GenderNeutraleLak
Ik heb weinig verstand van dit soort zaken, maar kan het misschien zo zijn dat het kunststof onder spanning is komen te staan (bijvoorbeeld door heel hard de rechterkant naar binnen te duwen, waardoor je hem 'boller' maakt)? Het doet mij een beetje denken aan doorzichtig kunststof dat scheurtjes gaat vertonen en mat wordt als je buigt (en als je heen en weer blijft buigen dan breekt het uiteindelijk).
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Wetsanden is m.i. pas aan de orde als de bovenlaag er niet op een andere manier vanaf kan (zoals polijsten)
Het lijkt erg veel op een probleem in de hechting van de buitenste laag (eventueel in combinatie met de coating)
Zou niet teveel zoeken naar de oorzaak, zeker niet als het maar aan een kant is

Beide genoemde heldere kunststoffen zijn overigens thermoplasten en breukgevoelig bij puntbelasting
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Wat mij opvalt is dat het spoor dat het meest naar het midden van de auto zit, van boven naar beneden eerst een stuk schuin naar beneden loopt (meer richting midden van de auto) en dan pas loodrecht naar beneden gaat.

Ik denk in meerdere richtingen als oorzaak: er is iets met forse kracht tegen de koplamp gekomen (maar nergens anders tegen), waardoor het materiaal zo ver naar binnen is gebogen dat er barstjes zijn ontstaan. (denk aan karatetrap van lollige jongere, keihard geschoten voetbal, of een bumper van een veel hoger voertuig zoals bijvoorbeeld een SUV. De andere optie is dat er bij de eerdere behandeling iets is geweest, dat reageert met het materiaal van de lamp. Dat kan bijvoorbeeld een component van het gebruikte polijstmiddel zijn, maar ook een ander middel.
 
  • Leuk
Reactions: mk-us