• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplamp laten restaureren. Nog steeds niet helder.

Bommenberend

Detailing rookie
1 mei 2020
4
2
Dag experts,

Mijn naam is Jaap en ik rij een audi TT uit 2004.

Ik heb een doffe koplamp vandaag laten herstellen. Ik vind hem eigenlijk nog steeds niet helemaal helder. Het proces weet ik niet exact. Ze hebben hem in ieder gevel nat geschuurd, mogelijk gecoat, ontvet en als laatste met blanke 2k lak gespoten zodat hij tegen UV is beschermd.

Op zich is het beter geworden, maar je ziet wel die ribbels in lak ofzo zeg maar. Weet iemand of dat zo hoort? Hebben ze nogelijk iets niet goed gedaan? Zit de fout in het aanbrengen van de 2k lak? Kan een beter resultaat bereikt worden of krijg je dit altijd met een nabehandeling met 2k lak? Valt hier nog wat aan te doen/te verbeteren, zo ja hoe?

Op de foto's is de koplamp te zien. Ook zit er een collage bij met 3 foto's in 1. De bovenste foto van die collage is van voor de renovatie. Er zit tot slot een foto bij van de koplamp aan de bestuurderskant. Die is in het verleden een keer vervangen en dus nog niet verweerd en dus ook niet hersteld. Zo kunnen jullie het verschil tussen beide zien.

Ik ben benieuwd wat jullie opinie is.

Groeten,

Jaap
 

Bijlagen

  • 20200501_204724.jpg
    20200501_204724.jpg
    237 KB · Weergaven: 0
  • 20200501_202342.jpg
    20200501_202342.jpg
    390,4 KB · Weergaven: 0
  • 20200501_202331.jpg
    20200501_202331.jpg
    393,7 KB · Weergaven: 0
  • 20200501_172304.jpg
    20200501_172304.jpg
    241,2 KB · Weergaven: 0
  • 20200501_172258.jpg
    20200501_172258.jpg
    214,2 KB · Weergaven: 0
Hallo Jaap, welkom op het forum :D

Oef, daar ben je niet veel mee opgeschoten. De blanke lak lijkt flink troebel en veel sinaasappelhuid. Ik zou hier niet blij van worden en lijkt mij een bezoekje waard aan de hersteller.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Jup, het lijkt mij ook dat de blanke lak niet goed is aangebracht en/of de voorbereiding hierop niet goed was.

De hersteller zal dit moeten... herstellen. Deze blanke lak zal moeten worden verwijderd middels goed (waterproof) schuren, polijsten tot hoogglans/helder, ontvetten en opnieuw blanke lak aanbrengen.

Als je dit zelf wilt doen, zal je dezelfde stappen moeten ondernemen. :p
 
  • Leuk
Reactions: Jamme1981 en RoyR
Oké, nou lekker dan... hij heeft het 2x geprobeerd zei hij, maar t wilde niet beter dan dit.

Heb niet echt vertrouwen in deze hersteller meer. Weet iemand hier een goede in de omgeving Groningen/Veendam?
 
Twee keer geprobeerd? Twee keer blanke lak gespoten waarschijnlijk. :p Ik zou wel even verhaal gaan halen. Je bent niet tevreden over zijn werk, dus je zou hem de mogelijkheid kunnen bieden om het op te lossen. Maar ik snap dat je hier geen goed gevoel bij kunt hebben, dus ik zou mijn geld terug willen en een ander opzoeken.

De autogarages waar ik kom pakken ook regelmatig koplampen aan. (APK) Check dus even of jouw garage dit voor je kan doen.

In mijn opinie zullen ze hier geen meerkosten voor mogen vragen aangezien ze toch alle bovenstaande stappen zullen moeten doorlopen; Nu echter alleen door de blanke lak en ze hoeven niet al te diep in het kunststof te schuren omdat dit al gedaan is.

Om je een idee te geven van wat mogelijk is bij enorm aangetaste koplampen, wat overigens bij jou 100% meevalt:
(Het is een link. Mijn harde schijf is overleden en kan dus niet de foto's plaatsen)

< Koplampen opknappen >
 
Hierboven staat de waarheid. Je zou ook kunnen overwegen om het zelf te doen met een complete set.

Ik heb twee weken terug de autoglym set gebruikt op zwaar verweerde koplampen en die glimmen weer als nieuw. Kanttekening hierbij is dat ik NUL ervaring heb, dus een leek is het gelukt (in drie uur tijd).
 
Ik zou hem in ieder geval vragen om de 2k lak er af te schuren en helder te polijsten zonder afwerking.
dat maakt alles daarna voor jou alleen maar makkelijker.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Oke mannen. Dank voor jullie snelle reacties! Ik ga morgen eerst maar eens terug. Kijken wat hij ervan zegt wanneer ik hem erop wijs.

De autoglym setjes ken ik, maar het nadeel daarvan is dat er geen (langdurige) harde UV bescherming wordt aangebracht. Dit ziet er dus slechts tijdelijk netjes en helder uit. Althans, dat heb ik hier op t forum gelezen. Ik heb het laten doen, vanwege het feit dat het nogal tijdrovend is, ik geen machines heb en onervaren ben.

Ik maak morgen wel ff een rondje langs detailers hier in de omgeving
 
Als je toch langs de detailer gaat, vraag dan of ze de koplampen kunnen voorzien van folie (PPF). Is fail safe t.o.v. spuiten en dan heb je meteen bescherming tegen steenslag; vang je twee vliegen in één klap.