• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplamp polijsten en aflakken

laggy

Detailing rookie
31 mrt 2019
11
15
Ik wil de koplampen weer een beetje fatsoeneren en heb een how-to doorgenomen. Zie fotoos. Eerste foto is uitgangssituatie. 3e foto (meest rechtse) is waar het me om gaat. Machinaal begonnen op 800, dan 1000 en 1500. Met de hand 2000. Zodra je de kap bevochtigd ziet het er best goed uit. Maar dan droogt de boel op en ziet er dan als foto 3 uit, slaat doffig uit. In ieder geval niet mooi glanzend. Wordt het na het spuiten van een 2k blanke lak dan weer als foto 3 of frist het dan net zo op als met water? Foto 2 (middelste) is hoe het er in de hoek uit blijft zien. Waarschijnlijk eerst met P100 ofzo beginnen :). Dat laat ik even zo als het is. Eerst apk halen.
 

Bijlagen

  • 2160A9E2-76BF-4A31-9955-4A98EB661BD1.jpeg
    2160A9E2-76BF-4A31-9955-4A98EB661BD1.jpeg
    196,5 KB · Weergaven: 691
  • 5423081E-CA7C-4839-8FF1-DB4555B8CB31.jpeg
    5423081E-CA7C-4839-8FF1-DB4555B8CB31.jpeg
    158,7 KB · Weergaven: 583
  • 30D32ACE-F1FB-4511-8D00-757E08E59C00.jpeg
    30D32ACE-F1FB-4511-8D00-757E08E59C00.jpeg
    174,2 KB · Weergaven: 560
Je hebt dus alleen maar geschuurd, en nog niet gepolijst?

Met polijsten haal je de krasjes er uit die er nu in zitten. En haal je de glans weer terug...

Beschermen doe ik altijd met Nanolex Si3D Headlight Coating. Maar blanke lak zie ik ook vaak voorbij komen.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Is polijsten met een andere korrel dan 2000? Ik dacht dat dat al de finish zou zijn. Moet er ook nog polijstmiddel bij als er nog met een andere pad gepolijst moet worden?
 
Uiteraard...

Tenminste. Als je daarna een coating zoals Nanolex Si3d Headlight aanbrengt wel...

Als je er blanke lak opspuit, polijsten ze volgens mij niet altijd. Maar dat durf ik je niet met zekerheid te zeggen.

Mijn stappenplan met koplampen is altijd:

Nat schuren P1000
Nat schuren P1500
Nat schuren P2000
Nat schuren P3000
Droogmaken
Polijsten met een grove polijstmiddel + pad.
Polijsten met een fijn polijstmiddel + pad.
Ontvetten met Nanolex EX.
Nanolex Si3d Headlight coating of Gyeon Trim Coating aanbrengen.

P.s welke how to heb je doorgelezen?
 
  • Leuk
Reactions: RedCat
Is er nog een speciaal soort polijstmiddel nodig voor koplampen of kan bv commandant ook?
Een how-to op dit forum: Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen
 
+1 voor de eerdere reacties. :D

Komt vaker voor dat men alleen schuurt en eindigt met een fijne korrel, om vervolgens meteen 2k blanke lak aan te brengen. Zoals je zelf al merkte, werd de koplamp helder toen hij nat werd en dat doet de blanke lak ook.

Persoonlijk schuur ik zoals de genoemde stappen en polijst dan ook nog.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt, ik ga morgen nog een keer machinaal 2000 doen dan dan 2k blanke lak erop. Hopelijk genoeg voor een apk. Bedankt voor alle (vooral snelle) reacties!
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Vocht "vult" de achtergebleven schuurkrassen "voor het zicht".
Een lak kan dat soms ook, maar dan is je lichtbeeld zeker niet optimaal
Krijg je regenboogeffect bij de overgang van licht naar donker

Commandant alleen als het niet de versie met sterke chemie (geur) is
Je wil geen destilaten op je kunststof, gaat het uiteindelijk van verharden.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Was net nieuwe pads aan het halen bij de automaterialenzaak en ipv 2000 als laatste korrel heb ik 3000 gebruikt (zag nu pas de 3 ipv 2 :)). Dat is volgens hem een te fijne finish voor 2k lak. Hechting wordt dan niet goed en binnen no time zal de lak er dan af zijn. Zijn advies is om weer terug te schuren naar korrel 1500 en dan 2k lak erop. Polijsten vind hij een wat minder goede keus voor een particulier als ik, omdat je bij het polijsten goed op moet letten. Door het polijsten wordt het plastic statisch en trekt onmiddellijk rotzooi aan. En de hitte afvoer door het polijsten is bij plastic ook niet goed. Dus blijf je te veel op een plek dan kun je wel eens hitte ophoping krijgen en daarmee een gele plek die er niet meer uitkrijgt. Klinkt voor mij wel plausibel. Ik ga nu sowieso ff bijwerken, want met andere lichtinval zie ik plekken die nog niet goed zijn.
 
Misschien waar, maar met een d/a machine is het zelfs voor een leek nog prima te doen.
Ik heb het nu bij 3 paar koplampen gedaan en volgorde is gewoon nat schuren in 3 stappen.
Daarna inderdaad polijsten met grof om met een finish te eindigen. Vervolgens iets dat langdurige bescherming bied en klaar.

Vuil op de lampen na het polijsten zou kunnen, daarom ontvet je na het polijsten de koplampen voor je de bescherming erop aanbrengt.
 
  • Leuk
Reactions: JOSgsxr en RoyR
Ik heb nu 2 lagen blanke lak erop zitten en de lamp komt mooi opzetten. Echter, ik zal waarschijnlijk wat beginnersfouten spuitwerk hebben gedaan. Geen drupperspoor hoor, dat niet. Maar de eerste aanzet was niet fraai en misschien dat dat wat gebobbeld als eindresultaat wordt. Wat ik me dan afvroeg: kun je na pak 'm beet 48 uur uitharden eventueel de oneffenheden glad polijsten en zo ja, met wat voor spul en onderdelen. Ik doe het met de hand.
 
Rechterfoto als je van een metertje of 1,5 kijkt. Ziet er prima uit zo lijkt het. Close-up verraadt hie het oppervlak er nu uitziet. Zo zien beide koplampen er nu uit. Maakt me niet uit, als hij zo maar door de keuring komt. Maar is het evt vlak te polijsten?
 

Bijlagen

  • 4D0767A4-9DA6-4622-A692-A8C48EF2CC9F.jpeg
    4D0767A4-9DA6-4622-A692-A8C48EF2CC9F.jpeg
    173,2 KB · Weergaven: 802
  • A1273924-6338-4FC2-AE23-7BC0C976B7F1.jpeg
    A1273924-6338-4FC2-AE23-7BC0C976B7F1.jpeg
    208,2 KB · Weergaven: 730
Klopt helemaal. Ik was ermee naar de specialist en die moest lachen. Ik ben veel te spaarzaam geweest. Heb het net weer geschuurd met 1500 en flinke in staan spuiten. Meteen het andere uiterste natuurlijk....druppelspoor. Grrr, spuiten is een vak apart. Ik kijk het even aan na drogen. Ga dan naar garage om het lichtbeeld te bepalen en aan de hand daarvan besteed ik het uit of het is goed :).
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
@BZwart helaas werkt het niet zo eenvoudig met blanke lak. Die moet dik genoeg zodat hij vloeit, maar dus niet zo dik dat hij gaat druipen.
Ik heb hiermee ook al eens van mijn fouten mogen leren.
Ik kan het nog steeds niet goed, maar het was goed genoeg om middels schuren en polijsten acceptabel te krijgen.
Spuiten is idd een vak apart.
 
  • Leuk
Reactions: laggy en RoyR
Klopt helemaal @mdlange

Ik heb vorig jaar een van mijn velgen gespoten... Afgewerkt met blanke lak
De 1e keer te dun gespoten. Zag er niet uit natuurlijk...

2e keer een echte dikke laag gespoten. Eindelijk glans. Maar natuurlijk aan de binnenkant wat druipers...

Voortaan breng ik ze wel weg naar de specialist ;)
 
Klopt als een bus. Te weinig gespoten. En het werd al kouder buiten. 1800. En afnemende temperatuur. Achteraf bezien, te weinig (helemaal niet zelfs) ingelezen in het spuitproces. Dus op de blaren zitten, heet het dan.
 
Laatst bewerkt: