• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen helder krijgen met aceton?

Martin Philippo

Detailing guru
1 aug 2019
658
135
Ik weet dat Carclean dit product niet verkoopt en misschien ligt daarin al wel het antwoord op mijn afvragen.
Op Youtube zag ik een filmpje voorbij komen waarin iemand zijn doffe koplampen in no-time prachtig helder krijgt door er actone dampen op te nevelen vanuit een soort koffiebeker met sabbeltuit. (ik kan het niet helderder omschrijven maar wie kleine kinderen heeft gehad snapt me wel)
Dit is het filmpje:
Als je wat verder zoekt kom je bij de verklaring dat de aceton het kunststof van je koplampglazen oplost en strak trekt als dat weer verdampt.
Klinkt enigszins plausibel.
Het lijkt op een wondermiddel en ik heb altijd héél erge twijfels bij wondermiddeltjes. Zijn er hier ervaringen mee of gefundeerde meningen over?
 
  • Verbluft
Reactions: Cordoba
Een boel (professionele) detailers hebben het gebruikt maar weer in de hoek geschopt omdat het niet echt bevorderlijk is voor de gezondheid. Schijnt zelfs kankerverwekkend te zijn.

Laten wij als hobby detailers dit spul en methode heel erg links liggen en behandel de koplampen op de conventionele manier zoals die hier vaak besproken wordt.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en RoCo
Zoals @nicknameless ook al aangeeft is aceton de laatste decennia juist heel erg beperkt omdat het kankerverwekkend is. Voor iemand die 1 keer in de 10 jaar zoiets doet, zal het wel meevallen, maar dit moet je niet regelmatig doen. Het 'gereedschap' lijkt op een soort thermosbeker met verwarmingselement (bedoeld om bijv. koffie warm te houden, maar hier blijkbaar gebruikt om de aceton te verdampen), met een soort anti-lek-tuit die bedoeld lijkt om te kunnen drinken zonder morsen tijdens het rijden.
 
+1 voor @nicknameless

onlangs dit op afstand live zien gebeuren. Het wordt inderdaad helder. Echter je moet nog steeds uitvoerig schuren.
Daarna liever de mini DAP er op en afwerken met Trim.
 
Het gezondheidsaspect kwam ook al bij mij op. Aceton is geen vriendelijk goedje. En het feit dat je deze methode eigenlijk zelden toegepast ziet zegt natuurlijk ook al wat, als het werkelijk zo geweldig is zou het bij iedere detailer wel in de gereedschapskist zitten.
Ik was wel benieuwd eigenlijk. Niet om zoiets als dit nou onmiddellijk zelf toe te gaan passen maar vooral om de materie beter te doorgronden.
Dus bedankt voor de reacties :)