• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koplampen kleien

Martin19

Detailing addict
19 nov 2019
17
55
Wageningen
Onlangs heb ik de auto voor het eerst helemaal gekleid en daarbij ook de koplampen meegenomen. Nu vraag ik me echter af of dit wel verstandig of zinvol is? Kan hier op het forum na wat zoeken geen antwoord op vinden. Wat raden jullie aan?
 
Wat hierbij ook belangrijk kan zijn is de lube die je bij het kleien gebruikt, ik heb al gelezen dat mensen (verdunde) alcohol als lube gebruiken. In elk geval bij koplampunits van de Volkswagengroep van pakweg de laatste 5 jaar, zijn deze overgevoelig voor alcohol en kunnen dan maanden later kleine barstjes vertonen in het 'glas'.
 
Daar kan ik me wel wat bij voorstellen, die alcohol zal dan invloed hebben op de samenstelling van het kunststof van die koplamp unit en tast de beschermende coating aan. Ik gebruik Born Slippy clay lube, daar zit volgens mij geen alcohol in. Het enige waar ik bang voor was is krassen in het kunststof glas door de klei. Kun je ook die, ik noem het maar even shadowline, gelakte kunststof raamstrips en spiegelkappen kleien zonder dat ze krassen? Het lijkt op de mercedes bijna een soort van piano lak.
 
Tja, kleien met alcohol, tandenpoetsen met grindtegels, 180 bar op je bidet zetten...

Als je er voor zorgt dat je klei schoon is en blijft bij het kleien, geen druk zet op de klei, lekker gulzig bent met je glijmiddeln en dus gewoon met beleid werkt, dan kan er weinig fout gaan.

Zonder precies te weten welke strips en wat voor een soort kappen je bedoeld, kan ik zeggen dat bovenstaande veilig genoeg is. ;) Een bijkomende factor is dat de ''gradatie'' van de klei ook wel een dingetje is; Een harde poreuze klei zal meer risico met zich meebrengen dan een zachtere fijne klei.
 
Sorry, ik had bij 180 bar op een bidet ineens beeld.....


On topic: kleien op die raamstrips kan, maar of je er winst mee behaalt is een tweede. Die pianolak strips zijn over het algemeen zeer kras gevoelig. Naar alle waarschijnlijkheid zijn ze dus nu al vol krasjes en ga je dat met kleien niet beter laten ogen denk ik, zelfs eerder met het risico dat je er schade aan toe brengt doordat je "er aan zit"....uiteraard als je het doet, dan met een zachte klei en véél smering.
 
  • Leuk
Reactions: Martin19 en Jansen