• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

How To Koplampen wetsanden, polijsten en beschermen

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.955
193
47
Den Haag
In deze how to behandel ik het (machinaal) polijsten van koplampen.

Niets is zo lelijk als een paar verweerde koplampen op je glanzende auto. Niet is het alleen gevaarlijk vanwege strooilicht, je kunt immers tegenliggers verblinden, het is ook nog eens een APK afkeurpunt.

De koplampen van mijn auto waren er ook redelijk slecht aan toe. Met name de rechterkant (passagierszijde) vertoonde een gelige waas en voelde ruw aan.

20160624_101215_zpscfstvrdu%201_zpsotqhdxxj.jpg


De linker koplamp zag er op het eerste gezicht nog netjes uit, echter was de uv werende laag aangetast. Dit was goed te zien als de dauw over de auto heen was gegaan.

20160628_061817_zpslvufi1c3.jpg


Goed, hoe gaan we dit aanpakken? Een set nieuwe koplampen kopen en/of laten monteren is natuurlijk de weg van de minste weerstand. Je bent paar honderd euro lichter en de dealer lacht zich rot...We zouden geen detailers zijn als we dit uiteraard zelf gaan doen.

Aangezien ik de koplampen machinaal heb behandeld, heb ik het dus alleen in deze How to over machinaal wetsanden en polijsten.

Wat hebben we in grote lijnen allemaal nodig:
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 1500
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 2000
- 75mm schuurschijfjes Rupes X-cut korrel 3000
- Poorboys World Spray&Wipe
- Rupes LHR75E Mini of je een DAP hebt, een kleine backingplate
- spot buff pads, de keuze is aan jezelf.
Zelf heb ik de Scholl paarse compound pad en Scholl oranje polishing pad gebruikt.
- diverse polijstmiddelen, de keuze is aan jezelf.
Zelf gebruik ik de Scholl S3 en de Scholl S17
- Nanolex EX, Gyeon Prep of een vergelijkbaar product
- Gyeon Trim, Nanolex Si3D Headlight Coating of een vergelijkbaar product.

Goed, we beginnen, nadat we de auto uiteraard gewassen en gedroogd hebben, alles om de koplamp af te plakken. Je wilt immers niet dat je per ongeluk met het schuurpapier de gevoelige en dun gespoten (opstaande en/of hoger gelegen) randen om de koplampen heen, raken.

DSC_7648_zpsnw9tvsgg.jpg


Omdat ik altijd op safe speel, begin ik eerst met de fijnste schuurkorrel, maar aangezien dit weinig tot geen effect had, opgeschaald naar korrel 2000 en uitsluitend verder gegaan met korrel 1500

DSC_7668_zpstpxq6srn.jpg


Na enkele hits is het kunststof mooi egaal mat. Dit kun je controleren als je de unit afneemt met bijvoorbeeld wat Spray&Wipe, de unit moet mooi egaal opdrogen, zonder vlekken en/of "kleurverschil" in het kunststof
DSC_7649_zpsrracrxrc.jpg


Nu gaan we een stapje fijner, in dit geval korrel 2000
DSC_7650_zpshgoib0b3.jpg


Korrel 3000
DSC_7652_zps9zvphqhe.jpg


Probeer de machine met 2 handen beet te houden en de backingplate zo plat en recht mogelijk op je te schuren materiaal te houden.
DSC_7653_zpsojij1hol.jpg


Na het vele schuur geweld, tijd om de boel weer netjes te krijgen. Voor wat meer 'bite' en correctiekracht gebruik ik een rotary met kleine backingplate en spotbuff pads.
DSC_7657_zpssjjhoeg7.jpg


Na de rotary gebruik ik een D/A met spotbuff pads zodat alles er weer netjes en strak uit ziet.

DSC_7658_zpsw2mb3s6e.jpg


DSC_7659_zpsyrwlrptb.jpg


Uiteraard kreeg de linker koplamp (bestuurderzijde) dezelfde behandeling.
Op het eerste gezicht ziet ie er netjes uit.

Schuren:
DSC_7660_zps2wryc73a.jpg


DSC_7661_zpsavc3qwoy.jpg


De oude uv werende coating is nog niet helemaal goed weg geschuurd.
DSC_7662_zps4qntq7q4.jpg


Oke, het is uit den boze om een 50/50 te maken met tape, maar het laat wel duidelijk het verschil zien tussen het geschuurde en gepolijste gedeelte.
DSC_7666_zps0lxcucll.jpg


DSC_7667_zpsxdmdprkt.jpg


DSC_7669_zpsmhrmkqqv.jpg


Na het ontvetten 2 laagjes coating aangebracht met een tussenpoos van 1 uur.

Eind resultaat:
20160717_152045_zpsmna1snzt.jpg


20160717_152048_zpsrum46yzs.jpg


20160717_152054_zpswz7fgywj.jpg


20160717_152100_zpsmxdceyr7.jpg



Zijn er vragen en/of opmerkingen, stel ze gerust in dit topic.
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat :cool:

De UV-beschermende laag die je eraf hebt gehaald, was goed te zien en leek zo dik als een clear coat. Daarvoor in de plaats heb je nu een relatief dunne laag Gyeon Trim. Is dat afdoende om het polycarbonaat te beschermen?
 
@Ripley,

ik heb een ander merk coating gebruikt, vandaar dat ik de Gyeon Trim naar voren schuif, deze kan ook perfect op de koplampen. ;)

Overigens heb ik 2 laagjes van die andere aangebracht.
 
Hele mooie How To Patrick. Ideaal voor iemand die nog nooit bezig is geweest hiermee. Enkele maanden geleden vond ik het allemaal eng om te doen tot dat je het gedaan hebt en het stelt niets voor eigenlijk. Hiermee ga je veel mensen euro's laten besparen en detail plezier beleven. Chapeau
 
Dank voor je how to! Ziet er weer top en strak uit! Dit beantwoord ook mijn complete vraag van van de week.
 
Erg mooi geworden, moet je tijdens het schuren het schuurpapier nat maken?
Ik dacht dat eens gelezen te hebben.
 
Erg mooi geworden, moet je tijdens het schuren het schuurpapier nat maken?
Ik dacht dat eens gelezen te hebben.

Wetsanden = nat schuren.
Hoe natter hoe beter. Ik leg het schuurpapier een half uurtje in een emmer met water om lekker vol te zuigen, en tijdens het schuren veel sprayen met water.
 
Ziet er top uit! mooi verslag en mooi resultaat, ik neem ze meestal ook altijd mee als ze dof zijn.
Het maakt de auto beter af en compleet als de koplampen er ook mooi opstaan.
 
Nice, Pat! Ik heb zo'n kleine 74mm plate gekocht voor op de DAP en wat van die schuurschijfjes, maar nog steeds niet gebruikt.

Eigenlijk moet ik eens langs de sloop en een setje koplampen halen voor weinig, maak ik ze wel weer geinig.

Miss dat er op de sloop wel een ouwe E36 staat met een leuk setje. Kan ik ze opknappen en op mijn eigen auto zetten. Hah!
 
Ja de uv coating die vanaf de fabriek erop zit, schuur je er we vanaf. Wel is het zo, dat bij relatief oudere auto's die toch al sterk minder is, vandaar ook dat ze dof worden. Dus ja, na z'n schuur sessie moet je ze bijhouden.
 
Laatst bewerkt:
Kun je de gebruikte pads vervolgens nog gebruiken op lak? Vanzelfsprekend na reiniging van de pad ;)