• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Koptelefoon tijdens polijst werk.

Bruudt

Detailing chief
23 aug 2015
108
103
31
Nieuw-vossemeer
Goedemiddag,
Zoals de titel al voorspeld polijsten met een koptelefoon, muziekje aan en aan de slag.
Zie de laatste tijd best wat foto's voorbij komen op smoelenboek, dat mensen polijsten met een koptelefoon op.
Hoe denken jullie er over? en waar moet je rekening mee houden.
Het is op dit moment zo dat ik polijst met otoplastieken in.
Heb een beetje zitten kijken zoiezo een koptelefoon op bleutooth, zodat er geen draadje in de weg gaat zitten.
En 1 met geluidsonderdrukking, heb ze gezien vanaf ongeveer 100€

Polijst zelf met een dap900 of rupes 15
 
Wat ik belangrijk vond was dat het een "over" ear was, wanneer je 'm langere tijd draagt is dat comfortabeler. Tevens kan er naast de BT verbiinding een Micro SD kaart in zodat je niet afhankelijk bent van alleen je telefoon.
 
Ik heb de ervaring dat otoplastieken, zeker als je urenlang gehoorbescherming wil dragen, veel comfortabeler zijn dan welke koptelefoon ook. In het verleden bij eerdere werkplek ook onderzoek gedaan: koptelefoon schermt óf vrijwel geen geluid van buiten af óf zit zo strak dat je die na een half uur tot een uur in de hoek gooit. Als je dan ook nog extra geluid op je oren zet in de vorm van muziek, krijg je wel een hele forse 'disco-belasting' op je oren. Zachte otoplastieken die op maat gegoten zijn, zijn verreweg het meest comfortabel, en de sterkte van de geluidsfiltering kun je ook kiezen in stappen.

Als je perse én gehoorbescherming wil én muziek, kun je overwegen om otoplastieken te nemen, en een 'gewone' koptelefoon voor de muziek er overheen.
 
@nicknameless Als ik me niet vergis zijn de oloplastieken identiek, alleen kun je verschillende filters plaatsen, waarbij je kunt kiezen om alle frequenties gelijkmatig te filteren, of juist bepaalde frequentiegebieden te filteren, en ook achteraf kun je het filter nog laten wijzigen. Zo heb ik mijn filter van 15 dBA naar 30 dBA laten veranderen omdat ik 15 dBA in de praktijk net iets te weinig vond, maar in eerste instantie was ik bang met de 30 dBA het contact met de omgeving te verliezen, in de praktijk bleek dat mee te vallen.
 
Op maat kan alleen op basis van een vorm
Daarvoor gaat er een dot wax in je oor en er weer uit
En dan een weekje wachten en passen

Dan heb je ze met vaste of met uitwisselbare filters
Elk filter kent zijn eigen bereik, aangepast aan de werkomstandigheden
Bij de vaste filters is de kans op geluidlekkage minder

Voor polijsten kan je net zo goed motorfiets filters kiezen
Wel om de zoveel jaar even laten testen voor lekkage
Je oor verandert in de tijd iets van vorm

Doe in een cabrio met open dak ook bescherming in
Zonder krijg je later oorsuizen

#BeenThereDoneThat
 
Niet alleen het veranderen van de vorm van je oren in de loop der jaren is een reden om de otoplastieken te laten testen, ook het stugger worden van het plastiek, waardoor het minder werkt is een reden. Normaal geeft men een levensduur van 3 jaar op voor otoplastieken, daarna loopt de effectiviteit behoorlijk terug.

@RedCat Wat is je definitie van vast resp. uitwisselbaar filter? In mijn geval kon alleen de persoon die de otoplastieken had geleverd de filters verwisselen, dus niet iets dat je zelf kunt doen. Wat de vorm betreft: bij mij een paar keer gedaan, bij verschillende bedrijven, maar eerst gaat er een wattenpropje met een draadje in je oor (om de gestolde vorm te kunnen verwijderen), maar het middel dat er in gegoten wordt is bij mijn weten geen hars maar een materiaal dat onder invloed van (lichaams-)warmte langzaam hard wordt, zodat een vorm ontstaat, die gelijk moet zijn aan de otoplastieken die je later krijgt.
 
Alpine heeft jarenlang een versie verkocht met twee filtersets, kon je zelf uitwisselen
Mijn doppen hebben een ingegoten filter.

Dat watje is om te voorkomen dat er van de wax (zo noemen ze dat ook in de gebittenwereld) wat achterblijft in je oor
En dat draadje maakt dat ze het eruit kunnen halen (trekken wordt duwen van het watje)

Je kan deels zelf testen. Als je aan het kauwen bent mag het geluidsbeeld niet veranderen
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
@Cordoba Klopt, ik ben professioneel musicus en heb ook een setje op maat gegoten dopjes met zo'n muziek filter. Deze filtert alleen de schadelijke frequenties.
Ik heb ook een setje met een standaard filter, en daarin het zwaarste filter. Zou 30 dB kunnen zijn, maar weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Deze gebruik ik voor het zware werk. (Dichtbij slagwerk instrumenten, te kleine repetitie ruimtes enz) maar ook voor polijsten, schuren, boren enz.
In het begin is het even wennen, maar ik draag ze elke dag uren lang en voel ze allang niet meer zitten.
Ik heb op de boerderij ook wel eens zo'n peltor van 3M opgehad met radio enzo van een collega.
Dit leek mij ook wel prettig voor tijdens polijsten omdat hij omgevingsgeluid enorm dempt, je hoort eigenlijk alleen nog de muziek.
Maar ik heb hem dus niet lang genoeg opgehad om te merken of hij oncomfortabel zou worden. M'n collega draagt hem gewoon de hele werkdag (8u lang)
 
Volgens mij zijn er ook nog zwaardere filters dan 30 dB. In de situatie waar ik ze het langste moest dragen (complete werkdag) was het geluid tot 87 dBA en dan is 15 dB filter wel een forse verbetering en mis je niets van omgeving (collega die roept, of afwijkende geluiden op de werkvloer), bij 30 dB mis je wel eens iets, maar bijv. een collega die wat naar je roept versta je vrijwel altijd, en aan het eind van de werkdag ben je duidelijk veel minder vermoeid.

Bij de laatste werkplek waar ik gehoorbescherming moest dragen, kregen we als proef eerst zo'n Peltor met radio. De radio ontvangst was vaak uitermate belabberd, en horen wat er verder gebeurd (collega die roept, of afwijkend geluid van machine) kun je vergeten. Er was uiteindelijk geen enkele collega die voor zo'n Peltor heeft gekozen, en zelfs bij de proef heeft niemand het een uur volgehouden. Nu was dit wel in een werkomgeving met redelijk hoge temperatuur (boven 25 graden) en hoge luchtvochtigheid, waardoor een 'knellende' koptelefoon extra snel gaat irriteren.
 
Wij hebben zelf de peltors die geluid filteren. vind die niet storen om hele dag op te hebben. Dit is dan op een schietbaan, en moet ik ook dingen uitleggen enzo.
Maar kan helaas er niet zomaar 1 mee naar huis nemen haha
 
Ik heb tijdens lawaaiklussen mijn geluidsisolerende Shure muziekoordoppen in en daaroverheen een Peltor Optime III gehoorbeschermer. Als ik geen muziek luister maar een cabaretvoorstelling moet ik wel uitkijken dat ik niet uitschiet van het lachen...

peltor-optime-iii-gehoorbeschermer-h540a-35-db-1-stuks.jpg