• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Korte intro

Gooslaling

Detailing rookie
20 jul 2021
8
15
Hi allen,

Mij naam is Wessel, 28 en rijd zakelijk een Polestar 2 (zwart). Voorheen Audi gereden en deze metallic lak was altijd relatief gemakkelijk te onderhouden, en dat is dan ook precies wat mijn doel is. De lak 'mooi houden', zeker niet professioneel, zeker wel als ontspanning (zowel tijdens het poetsen als het bekijken achteraf!).

Op de Audi gebruikte ik vaak (1) via de Karcher Foam gun op de K2 simpele standaard Turtle wax, (2) Turtle wax via twee emmer methode en (3) droogmaken met Wax it Wet. Was geen waanzinnig resultaat, maar werkte prima!

Echter; de Polestar heeft een relatief zachte/slechte uni lak en heeft daardoor aanzienlijk meer aandacht nodig. Het kleinste korreltje zand verpest zo je hele lak (en dag!) Daarom het wassen maar eens gaan herzien wat nieuwe artikelen besteld bij Carclean:

- Q²M QuickDetailer
- Q²M Bathe+
- Q²M Wetcoat
- Flies Undone Bug and Bird mess remover

Na het foamen en wassen met laatste beetje Turtle Wax, de Bathe+ gebruikt doormiddel van de Karcher Foam Gun, daarna met de HD afgespoten (wauw, wat een resultaat - nu al!) en daarna de Wetcoat aangebracht. Ongeevenaard - dit is leuk!

Echter nu de Shampoo op is, en de Karcher van mijn Pa is toch twee korte vraagjes:
1) Nieuwe HD, puur voor simpel wassen zoals hierboven beschreven, voldoet de Nilfisk C110?
1b) Voldoet de Nilfisk standaard foam gun, of valt hier echt veel beter resultaat te behalen met een andere? Zoals?

2) Alvorens Bathe+ aan te brengen moet je volgens mij, zoals hier gelezen, de auto eerst even wassen met een Shampoo. Ik gebruikte zoals aangegeven Turtle Wax, deze is op. Wat koop ik nu het beste? Puur om voorafgaand aan Bathe+ het ergste vuil eraf te halen!

Alvast bedankt!

Polestar na 'oude methode' met alleen Turtle Wax en Wax it Wet:
57DE770D-DE38-495E-A3BE-F91A90570035.JPG
C31024CD-4EDB-45EB-82AD-7112986FF218.JPG

5759673C-3CE5-4F3E-BF02-EBBBB2EB279A.JPG


Polestar na Bathe+ en Wetcoat:
 
Laatst bewerkt:
Welkom Wessel!

Je vragen, heb zelf niet alle lange tijd geleden mijn trouwe K2 vervangen voor een K4. Deze via de Karcher webshop en dan de outlet. Heb ook getwijfeld over een Nilfisk. Maar de prijs van de K4 was erg goed zij geven inmiddels ook 5 jaar garantie.
Je kan ook kijken naar het merk Ava wat CarClean inmiddels voert, deze nog niet toen ik opzoek was. Die zien er ook erg goed uit.

Uit diverse testen blijken de gebruikers hier op het forum vaak enthousiaster over de Monello Foam lancé t.o.v. HD merk

Ik ben zelf erg enthousiast over de Dodo Juice Born to be Mild. Heb alle vele soorten gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum, Wessel.

- In principe is een simpele HD met een 110 bar voldoende om te foamen en de auto af te spuiten.

- Indien je elders een bijv. Nilfisk of Karcher HD koopt, vergeet de bijgeleverde "foamlans" - daar ga je geen mooi schuim mee krijgen. Neem dan een Monello Lancia en neem even contact op met Carclean, dan kunnen zij zorgen dat je de juiste "orifice" meegeleverd krijgt zodat je met jouw HD goed schuim zou moeten krijgen.
Alleen de meegeleverde foamlans van AVA lijkt wel een mooie laag schuim te kunnen maken.

- Je foamt zowel met Bathe+ als met Wetcoat? Lijkt me wat dubbel op. Beide zouden een beschermlaagje achter moeten laten. Dit doe je in principe pas na de wasbeurt. Voor de prewash zou je beter een specifiek snowfoam product gebruiken en de Bathe+ of Wetcoat foam je dan achteraf.

- Hoe ben je van plan om te drogen in dit stappenplan? Als hier een droogdoek aan te pas komt, dan zou ik hier genoemde "touchless" wasmethode niet overwegen (zeker niet op een uni zwarte lak). Hoewel de auto na een rondje foam en afspuiten er optisch al heel schoon uit kan zien, zal je met de 2 emmer methode toch zien dat er nog altijd veel vuil van de auto komt bij de contact wash doordat het water in je spoelemmer toch behoorlijk vuil wordt.

- Meest bekende en gewaardeerde shampoo is al genoemd: Dodo Juice Born to be Mild. Maar er zijn vele andere fijne shampoos te vinden in de webshop. Nanolex Pure, Gyeon Bathe, Monello Lavare etc. doen allemaal prima hun ding.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik zelf ben overgestapt van een k3 naar een nilfisk c125. De nilfisk voelt veel degelijker aan tov de karcher. Wat betreft de foamgun. Ik kan je garanderen dat de monello lancia foamgun VEEL beter werkt dan de standaard foamguns van zowel nilfisk en karcher. Qua shampoo is dit dan weer puur wat je zelf lekker vind. Ik ben zelf zeer tevreden over de born to be mild shampoo
 
Welkom op het forum, Wessel.

- In principe is een simpele HD met een 110 bar voldoende om te foamen en de auto af te spuiten.

- Je foamt zowel met Bathe+ als met Wetcoat? Lijkt me wat dubbel op. Beide zouden een beschermlaagje achter moeten laten. Dit doe je in principe pas na de wasbeurt. Voor de prewash zou je beter een specifiek snowfoam product gebruiken en de Bathe+ of Wetcoat foam je dan achteraf.

- Hoe ben je van plan om te drogen in dit stappenplan? Als hier een droogdoek aan te pas komt, dan zou ik hier genoemde "touchless" wasmethode niet overwegen (zeker niet op een uni zwarte lak). Hoewel de auto na een rondje foam en afspuiten er optisch al heel schoon uit kan zien, zal je met de 2 emmer methode toch zien dat er nog altijd veel vuil van de auto komt bij de contact wash doordat het water in je spoelemmer toch behoorlijk vuil wordt.
Hi!
1) Duidelijk; dank! Nilfisk is prima, maar dan wel met de Monello Lancia!
2) Nee, ik foam met Bathe+, spuit dat af met de HD, heb vervolgens met Wetcoat spray bottle hier en daar wat pufjes gedaan om dat vervolgens ook weer af te spuiten met de HD.
3) Goeie! Ik gebruikte voorheen een droogdoek (leer pas net over het gebruik van een tuinslang, en hoe dat droog te laten lopen). In dat geval is het wellicht handiger om Bathe+ met de 2 emmer methode aan te brengen. Stappen zijn dan (1) Foamen met Born to be Mild, (2) Bathe+ foamen, (3) Bathe+ 2 emmer methode, (4), drogen met droogdoek.
 
Welkom Wessel, wat een mooie auto met de perfecte detailkleur ;)

De Lancia is inderdaad top; het model van de 2.0 is zelfs recent nog als beste foamlans uit de bus gekomen.

Bathe+ is een shampoo met bescherming. Meest plezierige gebruik is deze als laatste stap te foamen zodat je deze eigenlijk alleen gebruikt voor zijn beschermende eigenschappen. Wetcoat daarna voegt weinig tot niets meer toe.

Als shampoo zelf moet je scherp zijn; hij vlekt snel bij drogen. Zwarte lak, zonnetje of helder/warm weer en je hebt gauw feest. Zou niet mijn voorkeur hebben om die als shampoo te gebruiken. MAAR! Als het je bevalt, lekker blijven gebruiken. Belangrijkste is wel: Bathe+ is GEEN pre-wash. Bathe+ is niet ontwikkeld om de vuilfilm af te breken in een voorwas.

Dus Bathe+ foamen alvorens te wassen is eigenlijk helemaal niet handig; je legt een beschermlaag om/over je vuil terwijl het doel van het foamen vooraf nou juist is om het vuil zoveel mogelijk van de lak te krijgen.

De meest effectieve voorwas is toch wel een alkalische voorwas zoals Bilt-Hamber Auto-foam, Bilt-Hamber Touch-Less of Nanolex Prewash.

Als je doel is om zo veilig mogelijk je lak aan te gaan raken, dan zou ik daar op in gaan steken!
  1. Foamen
  2. Afspuiten
  3. Wassen met shampoo naar keuze en 2 emmers
  4. Afspuiten
  5. Bathe+ foamen
  6. Afspuiten
  7. Tuinslang (open-hose) om meeste water af te voeren
  8. Drogen
Hoe dan ook, geniet vooral lekker verder; hier en met detailen!
 
+1 voor The Joy of Detailing.

1) Nilfisk C110 is prima, maar dit zijn wel de types die veelal bij bouwmarkten en dergelijke in de aanbieding zijn. Dit houd in dat ze vaak worden samengesteld door het opkopen van overschotten aan materiaal en zo ontstaan er combinaties van machine/lans/pistool/slang welke Nilfisk zelf niet eens kent. ;)
Daarbij hebben deze instapmodellen vaak stugge en korte slangen waar je al snel gek van word. Moeten verplaatsen van de machine om de auto rond te komen, slang die altijd in de krul zit en vaak knikt (vervangen), lekkende pistolen (vervangen) etc.
De C120 bijv, die heb ik jarenlang gehad en werkte altijd prima, maar de nadelen zoals hierboven aangehaald waren bloedje irritant na verloop van tijd.

2) The Joy doelde waarschijnlijk op het gebruik van beide producten tegelijk. Als je al een beschermlaag hebt middels foamen van Bathe+, dan hoef je daarna niet ook nog eens de Wetcoat te gebruiken.

3) Uuuh, nee. :p Foamen met een foamshampoo als voorwas, Handwassen met een pure shampoo (zonder wax o.i.d. erin), Bathe+ foamen om die beschermlaag te krijgen, drogen met een droogdoek en eventueel een handige drooghulp erbij in de vorm van een detailspray. (Streeploos en makkelijk drogen, met bijv. Spray & Wipe 1:1 erbij)
 
Welkom op het forum Wessel! Goed om te horen dat je de polestar netjes wilt houden. @Quantoxx gebruik je spray and wipe als drooghulp 1:1? Of bedoel je 1:10?
 
Welkom!

Met een Nilfisk c110 ga je zeker toekomen voor je gebruik, ik heb deze namelijk zelf ook en ik heb niet te klagen. Op de te korte darm na dan, die kan je trouwens altijd vervangen door een langere.
 
Zoals aangegeven gisteren wat producten binnen gekregen, oa Meguiars Gold Class. Vandaag de auto ingefoamt met Gold Class, afgespoten, daarna 2 emmer methode met de Gold Class en vervolgens gefoamt met Bathe+ en met HD afgespoten. Vervolgens, zoals op filmpje te zien is, een poging gedaan om met de tuinslang de auto te drogen. Ging nog niet helemaal, maar het begin is er!

Daarna nog met de Gyeon Quick Deteailer wat puntje geprobeerd bij te werken, 2 - 3 pufjes op de doek en met de doek wrijven. Echter bleven er heel vette plekken/strepen zitten. Zou ik deze wel kunnen gebruiken om de auto te drogen? Dus de natte auto insprayen met de Quick Detailer en dan met de droogdoek er over heen?

Linkje naar Video drogen: https://streamable.com/r5flhw
 

Bijlagen

  • IMG_1868.jpg
    IMG_1868.jpg
    142 KB · Weergaven: 94
  • IMG_1873.jpg
    IMG_1873.jpg
    128,7 KB · Weergaven: 92
  • IMG_1872.jpg
    IMG_1872.jpg
    127,4 KB · Weergaven: 99
Sheeten werkt ook niet zo heel goed met een slappe-sproei-straal. ;) Een vaste straal water met voldoende druk én volume, dat creëert de strakke lijn water welke het overige water met zich meetrekt. (Zie rechterzijde van de straal in onderstaand filmpje)


De Quick Detailer bevat toevoegingen én je hebt zojuist al Bathe+ aangebracht. Dat zou wel eens de clou kunnen zijn, eventueel i.c.m. met niet voldoende afspuiten van de Bathe+. (Niet afspoelen, maar ook daadwerkelijk de lak goed raken met de harde straal)

Bij het gebruik van een drooghulp, kan je beter per paneel werken. 1-2 spraytjes op een paneel en drogen, volgende paneel herhalen, etc. Na een aantal panelen merk je dan dat er product in je doek zit en hoef je minder te sprayen.
 
  • Leuk
Reactions: kawazxr en RoyR
Ah dank! Ja, ik had niet anders dan deze straal. Als ik het kopstuk van Gardena er af haal, komt er geen water meer uit. Zit tegenwoordig een bescherming in dat er dan geen water meer uit komt kennelijk! Investeren in een paar goede droogdoeken dan maar, ga ik volgende keer proberen om de QD op het paneel te spuiten en vervolgens het paneel met de doek te drogen. Nogmaals dank!
 
Dan heb je een stop in je koppelstuk zitten, inderdaad. ;)

Wanneer de auto al voor 90% droog getrokken kan worden middels sheeten, dan heb je maar één grote droogdoek nodig. Toevallig recent nog 2 auto's achter elkaar gedaan (Corsa D / Tiguan) zónder drooghulp en dat ging prima, zolang het merendeel van het water er maar ''af gesheet'' is.