• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras: polijsten of spuiten

doaps

Detailing trainee
20 feb 2012
9
47
Na aanschaf van een Mazda 3 in maart 2011, ben ik terecht gekomen op dit forum. Heb ondertussen een kleine collectie van diverse spullen aangeschaft. Van shampoo, droogdoeken, klei, sealants, waxen, en pads ed. Aangezien het een nieuwe auto is polijsten niet nodig geweest. Tevens altijd met veel belangstelling het forum gevolgd.

Maar nu heb ik zelf een probleem: een kras van een cm of 5 (met dank aan de buurjongen en zijn fiets)

Overzicht
P1010266.webp


Detail
P1010259.webp


Vraag is, is het met polijsten op te lossen, of wordt het overspuiten? Maar bij spuiten ben ik bang dat er kleurverschil ontstaat. Dader is bekent en kosten worden gedekt voor de verzekering, dus daar hoef ik niet voor te laten. Ik zou jullie input en kennis in deze erg op prijsstellen.
 
In dat geval zelf niet gaan experimenteren en het door de verzekering laten opknappen.
Is de kras te voelen met je nagel ? Vanaf de foto is het lastig te zien...
 
Als je met een natte vinger over de kras gaat, is de kras dan nagenoeg onzichtbaar? Zo ja, dan kun je hem er wel uit polijsten. Ziet er trouwens niet echt diep uit, lijkt op een kras in de blanke laklaag. Maar goed, op een foto is het moeilijk te bepalen.
 
Je kan het goed voelen met je nagel, en na het nat maken blijft het de kras goed zichtbaar. Redelijk diep dus. Ik zal vanmiddag eens lang een schadeherstelbedrijf gaan. Kijken wat die ervan zeggen.
 
Als je verzekeringtechnisch ingedekt bent dan zou ik het middels die weg gaan oplossen ipv zelf gaan proberen, mede omdat je aangeeft dat ie goed te voelen is en niet verdwijnt met de natte vinger test.
Wordt een heel paneel overspuiten in dit geval.
Laat ons allen maar weten hoe het verder afloopt en wat het resultaat is geworden
 
Erg sneu en helaas doe je er niks aan als er kinderen in de straat wonen, ik zet mijn auto altijd tactisch neer zodat er zo min mogelijk kinderen in de buurt komen.
Wat betreft herstel lekker laten doen als het toch gedekt is:rules
 
In tegenstelling tot wat de anderen zeggen zou ik eerst de schade laten taxeren en daarna zelf proberen het weg te polijsten.
Ik ben ook niet zo'n fan van gedeeltes overspuiten, je krijgt vaak kleurverschil.
Dat was ook gelijk de reden dat ik vorig jaar dan maar de hele auto heb laten spuiten ( voor jouw krasje belachelijk natuurlijk ;) )
 
Deels kan ik het eens zijn met Rogier alleen zou ik het persoonlijk niet accepteren dat een auto met kleurverschil wordt afgeleverd, ik zou zeggen begin maar opnieuw aub het word toch gedekt:rules
PS:dit is mijn eerste gedachte gang gelukkig heb ik persoonlijk nog geen ervaring met schade of spuitbedrijven, ff afkloppen op een stuk stevig hout8o
 
Ben het ergens ook wel met Rogier eens.
Schade laten taxeren en dan zien ofdat de kras weg te polijsten is. Eventueel icm lakstift en wetsanden.
Zal vast wel iemand in de omgeving wonen die eventuele hulp kan bieden.

Maar goed, tegenwoordig zijn verzekeringen er erg op gebrand de schade uit te keren aan de herstellende partij.
Dit omdat heel vaak dit soort schades wel uigekeerd worden maar daarna niet hersteld...........
 
Buurjongen en fiets doet vermoeden dat het lakdefect aan de zijkant van de auto zit.
Je geeft aan te vrezen voor kleurverschil.

Ben zelf zeer tevreden over spotrepair. En zeker aan de zijkant van een auto is dit meestal mooi en vooral onzichtbaar op te lossen.
 
Spotrepair had ik nog niet aangedacht. Heb al contact gehad, en foto's gestuurd en men is ervan overtuigd dat ze het netjes kunnen oplossen. Moet er nog wel even langs om het te laten bekijken. Normaal schadeherstelbedrijf ga ik ook nog wel even langs. Eens zien wat die ervan zeggen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Nieuw dilemma: spotrepair of "regulier spuiten"?

Ben afgelopen week bij een schadeherstelbedrijf geweest. Die geeft aan dat spotrepair, vanwege de plaats (zie foto) spotrepair geen goed idee is. Omdat je om kleurverschil te voorkomen juist een groter oppervlak moet spuiten en tevens een deel van het voorste paneel moet meenemen, en het grootste deel van het achterste paneel (die wordt dus niet helemaal gespoten).

Spotrepair bedrijf 1 zegt: geen probleem kan perfect opgelost worden, ook wij nemen een klein deel van het voorste paneel mee. Maar in totaal is de plek die gespoten wordt veel kleiner.
Spotrepair bedrijf 2 zegt: beginnen we niet aan in dit geval: vanwege de plaats en de kleur (aluminium metallic mica)

Adviezen en ervaringen zijn welkom!


foto_1.webp
 
Door de plaats is dit een hele lastige spot.

Als je echt niets terug wil zien dan zal een spuiter ook moeten uitspuiten op t volgende deel.

Wat al gezegd is
als de verzekering t dekt niet gaan spotten compleet uitspuiten.
 
Vadebo zei:
Maar goed, tegenwoordig zijn verzekeringen er erg op gebrand de schade uit te keren aan de herstellende partij.
Dit omdat heel vaak dit soort schades wel uigekeerd worden maar daarna niet hersteld...........

Voor zover ik weet heb je géén herstelplicht. Er is dus ook niets geks aan dat je de schade laat uitbetalen, maar het bijvoorbeeld niet laat herstellen.

Hartelijke groet,
Kees.
 
+1
Je maakt zelf uit of je een beroep doet op de verzekering
Alleen voor de historie kan je een meldplicht hebben
Afhankelijk van de polisvoorwaarden dus wel te melden
 
Schade is inmiddels hersteld. En is middels "normaal" spuitwerk weer netjes geworden. Ik zal dit weekend na het wassen er een foto van plaatsen.
Bedankt voor jullie adviezen