• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kras wegwerken... Chipex of lakpen?

RoyR

Detailing guru
3 jan 2015
5.741
193
26
Zwolle
Beste carcleaners,

Ik heb op mijn 308 op de deur een krasje zitten van +- 2cm.
Deze krijg ik met polijsten niet weg.
Nu wil ik deze kras opvullen met wat lak.

Nu ben ik in dubio wat ik moet bestellen.
Een set van chipex...
Of een lakpen, met bijbehorende lak bij Crop.

Iemand van jullie ervaring met een van beide?

Het gaat om deze kras:
20230210_135521.jpg


Ik zie graag jullie meningen tegemoet.

Fijne zondag. :)
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Als je het aandurft, zou ik eerst even proberen met wat schuurpapier P2000-3000 erover te gaan. Op zich kan je niet snel iets verkeerd doen met zo'n fijne korrel...
Volgens mij is de kras niet door de blanke lak(?) en krijg je dit nog weg zonder bij te tippen, waardoor je niet met zo'n lelijke streep blijft zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Ik heb op mijn eerste auto ook eens nat geschuurd. En na polijsten hield ik er een donkere vlek aan over. Die zag je alleen vanuit een bepaalde hoek / licht opbrengst...
Geen idee hoe t kan...
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dan ben je door de blanke lak gegaan vermoed ik. Was dit ook met een fijne korrel zoals P2000 of fijner? Zou kunnen dat de lak daar al dunner was misschien door een eerdere schuur/polijstbeurt ofzo?
 
Ik zou m eerst even vochtig maken (likje spuug)
Als het minder zichtbaar wordt kan je het met polijsten ook verminderen

Je krijgt hem met polijsten niet weg
Geef ff aan wat je daarvoor hebt gedaan / gebruikt
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Dan ben je door de blanke lak gegaan vermoed ik. Was dit ook met een fijne korrel zoals P2000 of fijner? Zou kunnen dat de lak daar al dunner was misschien door een eerdere schuur/polijstbeurt ofzo?

Ik dacht dat ik toen 2000 had gebruikt. Maar weet het ook niet zeker meer. Want dat is al een jaar of 4 geleden.
 
Voordeel van chipex is dat de verharder er al in zit en je geen blanke lak over de gekleurde lak hoeft aan te brengen. Dan is het makkelijker netjes af te werken met schuren en polijsten.
 
Chipex werkt inderdaad best fijn, maar ik gok dat jij het kleurverschil gaat zien. Je krijgt dit denk ik wel het meest vlak t.o.v. lak + blanke lak. Ik lees/zie ook wel eens dat ze de blanke lak met de kleurlak mengen zodat je met een één-laags-systeem werkt (zoals bij Chipex het geval is). Opvullen met lak en daarna blanke lak er op is echt een gepriegel en ik heb daardoor ook de chipex concessie gedaan.

Je kunt zoals gezegd eerst proberen met schuren de witte opslag er uit krijgen. Dan eens kijken wat je overhoudt.
 
Na schuren een vlek? ... Dan heb ben je waarschijnlijk door de blanke lak heen gegaan of deze flink dun hebt gemaakt. Zelfs met korrel 3000 of meer kan je soms vrij snel gaan, afhankelijk van de werkwijze. ( Trust me, I know ;) )

Mijn ervaring met opvullen van steenslag en krassen is dat er veelal geen ruimte is om ergens een flinterdun laagje in te krijgen zodat er ook nog ruimte overblijft voor clear coat. Dus vaak krijg je de kleurlak wel gelijk met de omringende lak (schuren + polijsten), maar is de kleur simpelweg anders doordat er geen clear coat over de kleurlak heen ligt.

Op sommige lakken en/of wanneer je bepaalde lakstiften gebruikt, is dit al velen malen minder. Hier weet ik (nog) niet het fijne van, maar ik vermoed een mix van kleurlak + blanke lak in één. Een aantal voorbeelden die ik kan herinneren;

Seat Leon (Zwart) - Eigenaar haalde bij de dealer een lakstift op kleurcode en ondanks mijn vraag of er dan ook een flesje blanke lak bij besteld kon worden, gaf de dealer alleen de kleurlak mee. ''Blanke lak heb ik niet voor je, maar hoeft volgens de dealer niet.'' ... Nou, lekker dan. Dat ga je zien. Vreemd genoeg was dit niet het geval.
Ford Fietsa (medium blauw) - Zelfde verhaal als hierboven. Behoorlijk wat steenslag op de motorkap gevuld, geschuurd en gepolijst... Ik kon nadien de plekken niet meer aanwijzen.
Opel Corsa D - Mijn eigen auto. Kleurlak volgens kleurcode, maar mijn auto is zilver en de lakstift muisgrijs. Ik heb nu dus geen steenslag meer, maar wel donkere putjes. Op de diepere steenslag kon ik ruimte overlaten voor blanke lak en die kreeg ik wél goed op kleur. (En ook wat witte vlekken her-en-der omdat ik door de blanke lak ben geschuurd. :p

Jouw kleur; Ik verwacht dat een lakstift op kleur donkerblauw zal zijn en dus opvallend als hier geen blanke lak overheen ligt.
 
Laatst bewerkt:
Ok, beetje onorthodox, maar lakstift setje kopen bij dealer, paar drupjes in schaaltje, druppie blanke lak erbij, opzetten op tandenstoker, lijntje trekken, laten drogen, volgende dag uitvlakken met carbonblokje (2 uur later smeer je het nog steeds zo uit, dus wees geduldig) polijsten, klaar, superglad en zo min mogelijke aantasting er omheen. Een klein bultje is niet erg, die schuur je zo plat met een carbon blokje. Niet met schuurpapier, je wilt er zo min mogelijk oppervlak in betrekken.
 
Ik heb op mijn eerste auto ook eens nat geschuurd. En na polijsten hield ik er een donkere vlek aan over. Die zag je alleen vanuit een bepaalde hoek / licht opbrengst...
Geen idee hoe t kan...
Ik gok dat je niet door de blanke lak heen bent gegaan, maar de blanke laklaag ter plekke wel een behoorlijk afwijkende dikte had gekregen, waardoor je dus kleurverschil ziet, dat klopt ook met dat je het alleen onder een bepaalde hoek kon zien.
 
Ook bij het schuren met (unigrit) schuurpapier gebruik je een schuurblok om alleen het overschot te raken. ;)

Ik dacht dat je 2K lakken alleen maar in unilak kan krijgen. Kan je dus zomaar een 1k kleurlak mengen met blanke lak? (Samenstelling van de lakken? Metallic-deeltjes dan ook de blanke lak? etc etc)