Eindelijk heb ik mijn eerste serieuze DAP900 actie verricht op mijn eigen auto. Die zat namelijk al geruime tijd vol met krassen. Wat heb ik al gedaan?
1. De juiste voorbereiding (wassen op de juiste manier + kleien)
2. Proefspot: Mezzo op (monello pad) wit: Niets, Mezzo op oranje: nagenoeg niets, Nog een hit met Mezzo op oranje; nog steeds niet veel. Inizio op oranje: de meest ondiepe krassen verdwijnen; 2 hits Inizio op oranje: voor mij doen goed resultaat
3. Het dak van mijn auto en de rechterachterzijde heb ik aangepakt op deze manier
4. Uiteraard ook weer afgebouwd: Mezzo op Wit, Finale op lichtgroen en Lime Prime op zwart en een vers laagje collinite 915 erover
Hier wat foto's (wat vind ik het trouwens lastig om 'lakschade' te fotograferen.....)
Foto voor, allemaal krasjes in een richting.... waar dat vandaan komt.... :weetniet waarschijnlijk door de "afleverkrasser...aflever poetser..."
Foto na; op een na weg!
(deze foto lijkt wel erg sterk op de foto die ik laatst als amateur astronoom van de melkweg maakte :-b )
Mijn vraag: er blijven krasjes hier en daar zitten (zie cirkel op foto na, er zijn er meer van dat soort in de lak). Zijn niet voelbaar met nagel, maar ze zijn er niet met twee hits Inizio op oranje uitgegaan (harde audi lak? Verkeerde techniek? :weetniet ). Nu wil ik de komende tijd eerst de gehele auto onder handen nemen (dak+ motorkap plus rechterachterzijde zijn al gereed, de rest wil ik de 20e bij de meeting in lelystad uitvoeren) en daarna de krassen lokaal aanpakken. Ik heb nu uiteenlopende vragen:
1. Is dit zo slim of raden jullie om paneel voor paneel alles (voor zover mogelijk) geheel strak te maken?
2. Als ik ze lokaal aanpak: ik zie er tegenop om met een gele pad aan de slag te gaan en/of met inizio forza. Ik voer liever meer hits uit met een ‘minder’ middel (drempelvrees…). Of is dat niet werkbaar en is het gewoon: niet zeuren en met geel aan de slag als lichter niet werkt?
3. Bij de lokale aanpak: Krijg je zo geen verschil met de omliggende niet/eerder behandelde lak? Zie ook onderstaande foto van de lime prime voorbereide deel en het onbehandelde deel. Dan moet ik de rest ook opnieuw doen/ in de LP zetten en opnieuw in de collinite??
4. Verder merk ik ook dat ik nu ik aan de slag ga ik eigenlijk niet weet wat precies handig is met randen en schuine vlakken. De dap haal ik in het bekende horizontaal / verticaal patroon over een paneel, maar dan gaat hij uiteraard ook over randen (vouwen in vlak plaatwerk; zie ook de ‘rand’ op het dak op een van de foto’s e.d.). Is het handiger om net tot de rand te werken en dan erboven, of gewoon over de rand gaan als je het horizontale / verticale patroon maakt?
5. Tot slot nog een laatste vraag: wat doe je met de pads voordat ze gewassen worden. Als ik aan het detailen ben kunnen ze wel eens een aantal uren in een emmer liggen te wachten op een schoonmaakbeurt. Evt. compound kan daardoor uitharden. Ik spray ze in met QD of maak ze nat en mik ze daarna in een van mijn lege gritguard emmers. Is dit handig/noodzakelijk?
Kortom: heel veel vragen van een starter (oftewel: :weetniet )
1. De juiste voorbereiding (wassen op de juiste manier + kleien)
2. Proefspot: Mezzo op (monello pad) wit: Niets, Mezzo op oranje: nagenoeg niets, Nog een hit met Mezzo op oranje; nog steeds niet veel. Inizio op oranje: de meest ondiepe krassen verdwijnen; 2 hits Inizio op oranje: voor mij doen goed resultaat
3. Het dak van mijn auto en de rechterachterzijde heb ik aangepakt op deze manier
4. Uiteraard ook weer afgebouwd: Mezzo op Wit, Finale op lichtgroen en Lime Prime op zwart en een vers laagje collinite 915 erover
Hier wat foto's (wat vind ik het trouwens lastig om 'lakschade' te fotograferen.....)
Foto voor, allemaal krasjes in een richting.... waar dat vandaan komt.... :weetniet waarschijnlijk door de "afleverkrasser...aflever poetser..."
Foto na; op een na weg!
(deze foto lijkt wel erg sterk op de foto die ik laatst als amateur astronoom van de melkweg maakte :-b )
Mijn vraag: er blijven krasjes hier en daar zitten (zie cirkel op foto na, er zijn er meer van dat soort in de lak). Zijn niet voelbaar met nagel, maar ze zijn er niet met twee hits Inizio op oranje uitgegaan (harde audi lak? Verkeerde techniek? :weetniet ). Nu wil ik de komende tijd eerst de gehele auto onder handen nemen (dak+ motorkap plus rechterachterzijde zijn al gereed, de rest wil ik de 20e bij de meeting in lelystad uitvoeren) en daarna de krassen lokaal aanpakken. Ik heb nu uiteenlopende vragen:
1. Is dit zo slim of raden jullie om paneel voor paneel alles (voor zover mogelijk) geheel strak te maken?
2. Als ik ze lokaal aanpak: ik zie er tegenop om met een gele pad aan de slag te gaan en/of met inizio forza. Ik voer liever meer hits uit met een ‘minder’ middel (drempelvrees…). Of is dat niet werkbaar en is het gewoon: niet zeuren en met geel aan de slag als lichter niet werkt?
3. Bij de lokale aanpak: Krijg je zo geen verschil met de omliggende niet/eerder behandelde lak? Zie ook onderstaande foto van de lime prime voorbereide deel en het onbehandelde deel. Dan moet ik de rest ook opnieuw doen/ in de LP zetten en opnieuw in de collinite??
4. Verder merk ik ook dat ik nu ik aan de slag ga ik eigenlijk niet weet wat precies handig is met randen en schuine vlakken. De dap haal ik in het bekende horizontaal / verticaal patroon over een paneel, maar dan gaat hij uiteraard ook over randen (vouwen in vlak plaatwerk; zie ook de ‘rand’ op het dak op een van de foto’s e.d.). Is het handiger om net tot de rand te werken en dan erboven, of gewoon over de rand gaan als je het horizontale / verticale patroon maakt?
5. Tot slot nog een laatste vraag: wat doe je met de pads voordat ze gewassen worden. Als ik aan het detailen ben kunnen ze wel eens een aantal uren in een emmer liggen te wachten op een schoonmaakbeurt. Evt. compound kan daardoor uitharden. Ik spray ze in met QD of maak ze nat en mik ze daarna in een van mijn lege gritguard emmers. Is dit handig/noodzakelijk?
Kortom: heel veel vragen van een starter (oftewel: :weetniet )