• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen die blijven na DAPPEN: logische vervolgstap (en nog wat vragen)

Hebans

Detailing rookie
4 jun 2010
90
0
Eindelijk heb ik mijn eerste serieuze DAP900 actie verricht op mijn eigen auto. Die zat namelijk al geruime tijd vol met krassen. Wat heb ik al gedaan?

1. De juiste voorbereiding (wassen op de juiste manier + kleien)
2. Proefspot: Mezzo op (monello pad) wit: Niets, Mezzo op oranje: nagenoeg niets, Nog een hit met Mezzo op oranje; nog steeds niet veel. Inizio op oranje: de meest ondiepe krassen verdwijnen; 2 hits Inizio op oranje: voor mij doen goed resultaat
3. Het dak van mijn auto en de rechterachterzijde heb ik aangepakt op deze manier
4. Uiteraard ook weer afgebouwd: Mezzo op Wit, Finale op lichtgroen en Lime Prime op zwart en een vers laagje collinite 915 erover

Hier wat foto's (wat vind ik het trouwens lastig om 'lakschade' te fotograferen.....)

Foto voor, allemaal krasjes in een richting.... waar dat vandaan komt.... :weetniet waarschijnlijk door de "afleverkrasser...aflever poetser..."

dsc0024kl.jpg



Foto na; op een na weg! :party:

dsc0031kl.jpg



dsc0078kl.jpg

(deze foto lijkt wel erg sterk op de foto die ik laatst als amateur astronoom van de melkweg maakte :-b )

Mijn vraag: er blijven krasjes hier en daar zitten (zie cirkel op foto na, er zijn er meer van dat soort in de lak). Zijn niet voelbaar met nagel, maar ze zijn er niet met twee hits Inizio op oranje uitgegaan (harde audi lak? Verkeerde techniek? :weetniet ). Nu wil ik de komende tijd eerst de gehele auto onder handen nemen (dak+ motorkap plus rechterachterzijde zijn al gereed, de rest wil ik de 20e bij de meeting in lelystad uitvoeren) en daarna de krassen lokaal aanpakken. Ik heb nu uiteenlopende vragen:

1. Is dit zo slim of raden jullie om paneel voor paneel alles (voor zover mogelijk) geheel strak te maken?
2. Als ik ze lokaal aanpak: ik zie er tegenop om met een gele pad aan de slag te gaan en/of met inizio forza. Ik voer liever meer hits uit met een ‘minder’ middel (drempelvrees…). Of is dat niet werkbaar en is het gewoon: niet zeuren en met geel aan de slag als lichter niet werkt?
3. Bij de lokale aanpak: Krijg je zo geen verschil met de omliggende niet/eerder behandelde lak? Zie ook onderstaande foto van de lime prime voorbereide deel en het onbehandelde deel. Dan moet ik de rest ook opnieuw doen/ in de LP zetten en opnieuw in de collinite??

dsc0048kl.jpg




4. Verder merk ik ook dat ik nu ik aan de slag ga ik eigenlijk niet weet wat precies handig is met randen en schuine vlakken. De dap haal ik in het bekende horizontaal / verticaal patroon over een paneel, maar dan gaat hij uiteraard ook over randen (vouwen in vlak plaatwerk; zie ook de ‘rand’ op het dak op een van de foto’s e.d.). Is het handiger om net tot de rand te werken en dan erboven, of gewoon over de rand gaan als je het horizontale / verticale patroon maakt?

5. Tot slot nog een laatste vraag: wat doe je met de pads voordat ze gewassen worden. Als ik aan het detailen ben kunnen ze wel eens een aantal uren in een emmer liggen te wachten op een schoonmaakbeurt. Evt. compound kan daardoor uitharden. Ik spray ze in met QD of maak ze nat en mik ze daarna in een van mijn lege gritguard emmers. Is dit handig/noodzakelijk?


Kortom: heel veel vragen van een starter (oftewel: :weetniet )
 
vragen 1 tot/met 3
ik zou een testspot te doen. deze moet de lak gewoon helemaal strak krijgen.
hiermee behandelen je de hele auto (dus alleen de "compound" stap en nog niet de finishing stappen)
elke plek die je overhoud die je niet strak krijgt.
zoals diepere lokale krasjes. pak je dan aan (mijn manier zou zijn: behandelen met wol icm mezzo of inizio (forza))
als je daarna alles hebt gecompound. ga je beginnen met de hele auto deel voor deel af te bouwen.

het resultaat is dan een strakke auto.

EDIT:// het "laagdikte" verschil dat je zou krijgen om die diepere krasjes weg te krijgen is mischien 1 of 2 micron. denk niet dat je dat ziet.

vraag 4
ik zou de contour van randen en schuine zijden gewoon volgen. zodat je nooit het volledige gewicht zet op een rand. (net alsof doen als je nog meer plaatmateriaal volgt met je pad dat er niet is) hoop dat je me begrijpt.

vraag 5
Inspuiten met APC evt. inwerken met handen en warm water.
zo kun je ze laten liggen tot de was.
 
Laat ik om te beginnen zeggen dat het resultaat op je foto's er erg goed uitziet.
Zoals anderen ook al zeiden zitten veel beginneners / starters met deze vragen en zijn ze (net als mij destijds) te bang om te grove combi's te gebruiken.


Inizo Forza icm een gele pad op een VAG (en met name een Audi) lak is in principe niks geks. Zoals je misschien in de show off's al wel had gelezen gebruiken veel mensen met een Audi hier op het forum gebruiken deze combi. Wat je je echter wel moet afvragen is of je nu niet teveel wilt ?

Je hebt het nu over een krasje wat je weg wilt hebben, het is echt onmogelijk (als in ondoenlijk) om 100% alle krasjes (RDS'en en dus niet de swirls) met een D/A te verwijderen.
Natuurlijk kan je een auto 100% strak krijgen maar de vraag is of je dat (zeker al beginner) je je ook als doel moet willen stellen.

De 20ste de rest van de auto aanpakken vindt ik net zo'n uitdaging. Als je je als doel hebt gesteld om de rest van de auto in 6 uurtjes 100% strak en kras vrij (zeg kras en geen swirl) te willen krijgen dan moet ik je denk ik teleurstellen want qua tijd ga je dat volgens mij echt niet redden.

Terugkomend op je vraag of je niet beter 2x een licht middel kan pakken dan 1x zwaar, zelf zou ik toch de Inizio Forza pakken. Zelf heb ik gisteren een Opel Combo gedaan die helemaal onder de swirls en hologrammen zat. Na 1 hits met Inizio op een oranje pad, gevolgd door Mezzo op een oranje pad toch iets verderop 1 hit gedaan met Inizio forza op een gele pad.
Wat een wereld van verschil was dat al ! Je merkt dat de Inizio Forza veel meer bite heeft dan de Mezzo, zeker icm de gele pad.

Waar je niet van moet schrikken is dat je na een hit met Forza en een gele pad allemaal krasjes ziet (soort weerhaakjes). Dit komt door de grove combi die je hebt gebruikt.
Na een hit met Mezzo op oranje moet dit eigenlijk al 100% zijn verdwenen en je een redelijk strak plaatje hebben.

Denk dat voor jou de 20ste een leuke en leerzame dag gaat worden. Kijk vooral veel rond en vraag vooral aan de mensen om je heen om tips !
Wat je verder hebt beschreven aan stappen ziet er goed uit, en zo te zien heb je al redelijk veel gelezen en ik denk dat je echt op de goede weg bent !

Gr. Arjan
 
Fijn alle reacties :)^


Juffer1 zei:
Wat je je echter wel moet afvragen is of je nu niet teveel wilt ?..... Als je je als doel hebt gesteld om de rest van de auto in 6 uurtjes 100% strak en kras vrij (zeg kras en geen swirl) te willen krijgen dan moet ik je denk ik teleurstellen want qua tijd ga je dat volgens mij echt niet redden.

Duidelijk! In het begin dacht ik zelfs in een dag een auto helemaal te doen.... :schaam ...Langzaam maar zeker draai ik mijn doelstellingen bij .....inmiddels is mijn doel de 20e om de swirls in de nog niet behandelde drie portieren weg te nemen (en tussendoor veel rondkijken :ja )

Juffer1 zei:
Waar je niet van moet schrikken is dat je na een hit met Forza en een gele pad allemaal krasjes ziet (soort weerhaakjes). Dit komt door de grove combi die je hebt gebruikt.Na een hit met Mezzo op oranje moet dit eigenlijk al 100% zijn verdwenen en je een redelijk strak plaatje hebben.

Oke, belangrijk om te weten! De 20e kan ik hiermee wel een proefspot maken. Voor alle starters zoals ik: ik schiet dan ook de plaatjes!

@blackPassat: de lak die erop ziet is Phantomzwart pareleffect

@bartezz: dank voor de tips. Had nog geen APC, maar die ga ik bestellen! Je antwoord op vraag 4 begrijp ik zeker! Alleen: de aanpak die je voorstelt in je antwoorden op vraag 1/3 geef je aan: eerst heel de auto behandelen met de compound, dan lokale ellende aanpakken en tot slot heel de auto deel voor deel afbouwen. Dat zijn voor mij meerdere dagen werk (en in doorlooptijd wel meer dan een paar dagen). Dan neem ik aan dat het handig is om 'm in de was te zetten en de volgende keer weer de te behandelde panelen te kleien?
 
als je als doel hebt hem 100% strak te krijgen heb je inderdaad meerdere dagen de tijd nodig.
mocht je de volgende dag verder gaan is een wax niet nodig. de volgende dag gewoon even wassen of afnemen met een detailer (Spray en wipe als voorkeur :heart_eyes: )
en je kunt weer verder.
ga je pas een week of 2 weken later verder. zou ik wel even waxje aan brengen. en dan inderdaad even kleien en weer verder met polijsten.


verder 100% eens met juffer1 !!
 
Hoi Hebans,

Ook ik ben een beginnend detailer. Sinds een half jaartje aan het "dappen". Door te zoeken op het internet kwam ik bij carclean.
Wauw, dat wou ik ook, zo'n mooie en strakke auto.
Dus aan het dappen geslagen. Toen had ik hetzelfde als jij; alles moest mooi superstrak, zoals je ziet in al die mooie showoff's.
Ook ik kreeg het niet voor elkaar en was niet tevreden.
Mijn vrouw verklaarde mij voor gek en zei dat ik eens goed naar de auto moest kijken.
Ik dacht; zeur niet, mens. Het moet echt beter kunnen.
Maar steeds meer mensen om mij heen begonnen over mijn auto.
Wat ik ermee gedaan had.
Langzaam ging ik het steeds meer zien.
De auto valt echt wel op bij ons in de straat. Dat ding glimt en glomt als een gek.
Iedereen heeft het erover. Hij is 13 jaar oud en tuurlijk is hij niet helemaal strak, maar man wat glimt dat ding als je het vergelijkt met de "krasstraten auto's" in de rest van de straat.
Steeds meer ben ik ingaan zien dat dit het resultaat is wat je kan bereiken met de dap.
Nu ik mezelf erbij neer heb gelegd, moet ik zeggen dat ik er vrede mee heb en echt van de auto geniet.

Zoals juffer1 al zei, denk ik dat al een resultaat bereikt heb van wat ik op de foto's zie.
En ja, ach, dat ene krasje. Maar vergeet niet hoe het eerst was.

Geniet van je resultaat en laat je niet gek maken door je enthousiasme.
Hopelijk begrijp je mijn verhaal een beetje. Ik wilde je alleen vertellen dat ik begrijp wat je bedoeld en dat je waarschijnlijk niet de enige bent.

Succes met dappen
 
Ketoembar zei:
Hoi Hebans,
Mijn vrouw verklaarde mij voor gek en zei dat ik eens goed naar de auto moest kijken.
Ik dacht; zeur niet, mens. Het moet echt beter kunnen.

:grinning: precies hetzelfde wat ik van m'n vriendin hoorde en wat ik toen dacht. Maar goed de boodschap van de rest van je reactie is zeker duidelijk, net zoals van de andere reacties. Ik ga de komende tijd gewoon lekker aan de slag en langzaam stappen maken.

Ik merk overigens wel dat ik tot nu -naast de fora- veel leer van de tips van anderen tijdens het detailen zelf. Zo helpt SkyBuMp me altijd weer op weg. Da's echt super als starter.