• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen door struik

dweomir

Detailing chief
29 mrt 2017
78
78
Nijmegen
Alleerst......jippie heb vandaag voor het eerst een gedeelte van mijn auto goed onder handen genomen!!! Erg leuk. Ik had al veel spullen recent aangeschaft en alsof het zo moet zijn: ik rijd 2 wkn geleden met met rechterkant van mijn auto langs een stugge struik :( Als gevolg enkele krassen op de zijnkant van voor tot achter. Nog meer een reden om te gaan polijsten (met DAP 900)!
Vandaag gewassen, gekleid (Monello zacht) en gepolijst. Gestart met witte Monello pad + S3 Sholl (op test spot). Weinig tot geen effect op de krassen -> naar gele pad gegaan en na 2-3 passes/hits al duidelijk vermindering van de krassen, maar nog niet weg. Daarna rode pad met Schol S30. Denk dat ik hier toch zo'n spiderpad voor nodig ga hebben (voor de volgende keer). Heb wel gemerkt dat mijn auto veel rondingen heeft dus ik vond het lastig om de pad recht op de auto te krijgen.
Ontvet met Geyon en daarna Black hole opgebracht (wat de krasjes nog iets meer maskeert). Als wax heb ik Purple Haze van Dodo Juice gebruikt. Mijn alluminium/chrome/plastic met RVS (heb geen flauw idee wat er op mijn auto zit) proberen schoon te maken met Pro Polsh van Poorboys, maar da werkte niet zo goe. Daarna met Mag en Alu gedaan wat iets beter helpt, maar ze glimmen nog niet zo erg.
Nog 2 vraagjes: 1. is het een goed idee om de krasjes met een spiderpad aan te pakken? en 2. Iemand nog een suggestie voor mijn sierlijsten?
Nu maar eens in mijn agenda kijken wanneer ik tijd heb om de rest van de auto te doen :)
Groetjes,

Michiel

Voor:
Voor.JPG


Na
Na.JPG
 
Voor de krassen geldt, als je ze met wat vocht onzichtbaar kan maken is het polijstbaar
Als je ze voelt is de kans dat polijsten het oplost al een stuk kleiner.

Voor zowel RVS als aluminium geldt dat het oxideert en een laagje vormt
Dat laagje kan je eraf halen, maar dat is niet altijd de oplossing
Bij aluminium is de oxidatie sneller dan je kan bijhouden
En RVS zal ook niet de glans houden die je net na het poetsen hebt

Belangrijke vraag is dus wat het materiaal is, en ook of er een (lak)laagje overheen zit
 
Net even gevoeld en gewaterd: ik kan geen krasjes voelen, blijf niet met mijn nagel hangen in een kras. Bij het nat maken van een kras is deze even niet te zien. Ik vermoed dat dit goede tekens zijn, toch?

Groetjes,
 
Scholl S3 op een Witte pad? S30 op een Rode Pad? :) Heb je met S3 op Geel nou 3 passes of 3 hits gedaan? (3 banen op 3 dambordpatronen?

+1 voor @RedCat :)

Die tekens zijn inderdaad goed. Met S3 op Scholl en e hits moet je ze daj toch wel 90% weg kunnen krijgen. (Beoordeeld van een foto en jouw info)

Ik vermoed dat de manier van polijsten niet helemaal lekker gaat. (Te zien aan de vreemde combinaties van polish en pads)
 
Beste Redcat en Quantoxx, tnx voor de snelle reactie. Ik heb het pakket van de DAP + Monello Raffini geel, wit en rood + de Scholl S3 en S30 gekocht. Heb een BMW en wat ik zo gelezen heb is de kans groot dat de lak dan vrij hard is. Maar ik wilde toch niet meteen te grof beginnen (en op de verpakking van de Scholl S3 stond dat je met de " witte" pad moest werken). Nu bedenk ik me dat dat waarschijnlijk niet de witte van Monello is, maar enfin. Wit + S3 gaf dus niet veel effect, dus dacht ik: dan maar naar de gele cuttingpad met de S3 en dan finishen met de rode pad en de S30. Mbt passes/hits: ik heb met 4 dotjes polijstmiddel 3 maal een schaakbord gemaakt (en denk van 50cm x 50 cm).
@ Quantoxx: welke combi pad + polijst beveel jij aan?

Groetjes,
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Ooh, dus er zijn wél 3 damborden (hits) gedaan. Dan zou je toch flinke correctie moeten hebben. Maja, krassen kunnen verradelijk zijn. Nu jij de tekens tegenkwam die @RedCat aangaf, zou ik vol vertrouwen zijn dat de krassen vrijwel helemaal weg kunnen.

Wat ik je aanraad? Ik kan je een idee geven van wat "de basis" is van de combinaties van Pads + gradatie polijstmiddel.

De Monello pads + polijstmiddel van Grof naar Fijn;

Geel + S3.
Oranje + S17/S20.
Wit + S30/S40.

Harde pad + grof polijstmiddel.
Medium pad + Medium polijstmiddel.
Zachte pad + Fijn polijstmiddel.

De Rode en Zwarte pad hebben géén cuttingfactor. Je zou er mee kunnen polijsten, maar er zal weinig gebeuren.

Aan de hand van dit alles, zou ik jouw defecten aanpakken door op de DAP een Gele Pad te zetten met S3. Wat mij veel opvalt oo het forum is dat vele detailers met die 3-4 dotjes polijstmiddel meerdere dambordpatronen (kunnen) doen. Ikzelf beweeg blijkbaar dusdanig langzaam met de pad, omdat ik de korrel tijd wil geven om te werken en de gecreëerde warmte kan gebruiken, dat ik na de horizontale runs het polijstmiddel al een stuk transparanter heb gemaakt. (De korrel is dus al kleiner geworden)
Na de vertikale runs is het polijstmiddel wederom een stuk transparanter en hierna doe ik veelal nóg een hit op een lagere machinestand om deze fijne korrel te gebruiken om te finishen.

Vervolgens is deze finish al dusdanig strak en dan pak ik de Witte Pad + S30 om de kers op de taart te zetten.


Bij flinke defecten doe ik die eerste hit en neem de boel dan af. Ik zal hoogstwaarschijnlijk niet in één hit de boel strak hebben, dus hey heeft (nog) geen zin om aan de finish te werken. :)
Nieuwe hit doen dus.


Greeetz
 
Heb standje 5 als max gedaan. Ga de volgende keer rustig aan op standje 6 proberen. Dank voor de suggestie.