• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

krassen en wetsand marks verwijderen

Hieronymus

Detailing rookie
23 jun 2013
4
0
Hoi,

Ik ben een starter, maar mijn eerste bolide ziet er niet uit met diverse krassen. Van lichte krasjes en swirls, lichte 'vandalisme' krassen, tot de diepere dingen waar je nagel wel in blijft zitten, steenslag, roest. Eigenlijk alles. Ideale oefen auto :P
Nu wil ik de eerste categorie graag aanpakken + krasjes die met wetsanden eruit kunnen. Ik heb al verf in de kleur van de auto, maar eerst maar eens de krasjes die er zonder extra dingen uit zouden moeten komen.
Ik heb al heel wat filmpjes bekeken en ben ervan overtuigd dat het met de hand kan (het wetsanden), maar voor al dat polijst werk wil ik een apparaat.

Ik heb niet de tijd om een auto met regelmaat te waxen, dus ik wil graag een sealant gebruiken omdat die langer blijven zitten.
Aangezien ik behalve twee emmers en een washmit geen bijzondere spullen heb, had ik het volgende bedacht:
Ik heb wel 1500 en 3000 grit wetsand schuurpapier.

- 101802 Polishing Power - DAP500 Raffini Starterskit - Lite Edition € 145,-
- 101956 Meguiars - Briliant Solutions Paint Restoration Kit - € 59,99 (krijg ik meteen, zeep, wax, klei en compound)
- 100691 Meguiars Professional - Mirror Glaze M7 Show Car Glaze - € 18,99 (aangeraden door martin Wright:
)
- 100893 Meguiars Professional - Unigrit Finishing Paper 2000 Grit - € 1,99
- 100587 3M afplaktape 19mm - € 3,49

totaal: € 229,46

Ik vind het samen best veel geld, maar hiermee zou ik wel alle stappen goed kunnen doen en op mijn auto kan ik prima van makkelijk naar moeilijk oefenen.

Suggesties zijn welkom :)
 
Geef een dan nog een klein beetje meer uit en kies dan voor de DAP900. Die scheut extra power zal je goed van pas komen !
 
Zou denk ik ipv de mirror show car glaze van Meg's wat anders kiezen - ben zelf niet zo een meg's fan en zou liever voor PB EXP of AF Tough Coat sealant gaan.

Verder mis is ik nog een hoop doeken, Eraser, Iron-x en tar-x.
 
inge;333198 zei:
Zou denk ik ipv de mirror show car glaze van Meg's wat anders kiezen - ben zelf niet zo een meg's fan en zou liever voor PB EXP of AF Tough Coat sealant gaan.

Verder mis is ik nog een hoop doeken, Eraser, Iron-x en tar-x.

Hoi, bedankt voor je reactie. Waarom vind je die twee producten beter? Zijn ze makkelijker aan te brengen? Goedkoper of heb je er betere resultaten mee behaald?

Ik heb nog een doos 'oude' 100% katoenen badhanddoeken en diverse mircorfiber doekjes die ik nu ook gebruik bij het wassen.
Iron-X en tar-X zijn toch vooral voor op de velgen? Die heb ik afgelopen tijd gerestaureert en zijn nog pico bello

Wat is een eraser?


Ik vind de 40 euro extra voor een DAP900 pakket wel veel als lang niet duidelijk is of ik dat nodig ga hebben. (mijn auto staat bekend om relatief zachte lak)
Ik had begrepen dat de extra hitte/correctie/cutting power ook kan komen door je product-pad combinatie (ipv de power van je apparaat)
 
Meguiar's producten zijn zeker niet slecht,kan iedereen mee uit de voeten en zo is het merk ook groot geworden. Iedereen kan er wat mee. MAAR, het is DUUR en er zijn genoeg producten die minstens zo goed zijn,of beter. Inge gaf al wat voorbeelden.

Eraser zou ik ook nemen,dat is een ontvetter die speciaal is gemaakt om polijst residu af te nemen,noodzakelijk? Nee,wel wenselijk net zoals iron-x etc.

DAP500 Raffini Starterskit volstaat prima voor jou doel. (Heb zelf ook de dap 500 en dat gaat prima)
 
Oude badhanddoeken is vragen om krassen/ swirls dus voordat je al je geld in biovenstaande steekt zou ik eerst goede doeken (bijvoorbeeld Monello) aanschaffen).

AF heb ik hele goede ervaringen mee - met meg alleen de concentrate glass cleaner vind ik erg goed.

Voor de 40,00 meer zou ik voor de 900 gaan wat extra power als je het nodig gaat hebben is erg plezierig + je hoeft het apparaat dan niet op volle toeren te gebruiken wat de levensuur ten goede komt ( zeg ik die er nog eentje op het verlanglijstje heeft staan).
 
Toch maar even snel ministukje van het 'Martin Wright filmpje' gekeken .... staat lekker met zijn vingertoppen de schuren, niet echt juh van het zeg maar

@inge: M7 is toch weer heel wat anders dan een EXP: M7 is een pure glaze en de exp is een sealant .... dat is appels met peren vergelijken.
Zou voor de Poorboys Black Hole of de White Diamond gaan ( zie ff 1,2,3 niet welke kleur je auto heeft ) als je een glaze gaat gebruiken

- Meguiar's Professional - Hi-Tech Sanding Backing Pad
- Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1200 Grit
- Meguiars Professional - Unigrit Finishing Paper 2000 Grit
- Lake Country - Foamed Wool 6.5 inch Cutting Pad ( wat makkelijker om samen met de Veloce de schuurkrassen er uit te halen en daarna af te werken )
- 3M afplaktape 19mm - € 3,49
- Polishing Power - DAP500 V2 Raffini Starterskit - Power Pack
- Monello - Monello Wash & Clay Set ( nu in de aanbieding )
- Poorboys Black Hole /White Diamond
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 ( rete goede wax en makkie om aan te brengen )

Los van dit alles: je bent een starter, is wel handig om meteen te gaan schuren/spuiten e.d. zonder ervaring ? Weet niet hoe jong/oud je auto is en hoeveel waarde je er daadwerkelijk aan hecht,
maar het is namelijk niet iets wat je ff zomaar voor de fun tussendoor doet als leek zijnde
( leek met wel zo coulant om er toch wel stiekem bij te vermelden ( ipv alleen een aantal spulletjes aan te raden ))
 
OK dat wist ik niet van de M7 dacht dat het hetzelfde was als de EXP weer wat geleerd. Maar ook voor een glaze zou ik voor de PB gaan WD of BH - zoals je ook al aangeeft.
 
mk-us;333287 zei:
Toch maar even snel ministukje van het 'Martin Wright filmpje' gekeken .... staat lekker met zijn vingertoppen de schuren, niet echt juh van het zeg maar

@inge: M7 is toch weer heel wat anders dan een EXP: M7 is een pure glaze en de exp is een sealant .... dat is appels met peren vergelijken.
Zou voor de Poorboys Black Hole of de White Diamond gaan ( zie ff 1,2,3 niet welke kleur je auto heeft ) als je een glaze gaat gebruiken

- Meguiar's Professional - Hi-Tech Sanding Backing Pad
- Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1200 Grit
- Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper 2000 Grit
- Lake Country - Foamed Wool 6.5 inch Cutting Pad ( wat makkelijker om samen met de Veloce de schuurkrassen er uit te halen en daarna af te werken )
- 3M afplaktape 19mm - € 3,49
- Polishing Power - DAP500 V2 Raffini Starterskit - Power Pack
- Monello - Monello Wash & Clay Set ( nu in de aanbieding )
- Poorboys Black Hole /White Diamond
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 ( rete goede wax en makkie om aan te brengen )

Los van dit alles: je bent een starter, is wel handig om meteen te gaan schuren/spuiten e.d. zonder ervaring ? Weet niet hoe jong/oud je auto is en hoeveel waarde je er daadwerkelijk aan hecht,
maar het is namelijk niet iets wat je ff zomaar voor de fun tussendoor doet als leek zijnde
( leek met wel zo coulant om er toch wel stiekem bij te vermelden ( ipv alleen een aantal spulletjes aan te raden ))

Inderdaad is de M7 een pure glaze, stuk lastiger om af te nemen dan Black Hole/White Diamond maar vult wel goed op.
Martin Wright doet het vaak wrong zeg maar, die filmpjes maar even links laten liggen.

Heb je veel krassen, neem dan een DAP900 Lite Edition met Monello Veloce en een 5,5 (niet 6,5)" foamed woolpad.
Voor de echte diepere krassen kan je beter gebruik maken van een 3M schuurblokje met stickertjes.
Desnoods een wat grotere kurk als je het blokje te duur vindt.
Hiermee schuur je veel preciezer dan de grote Meg's vellen.

Inderdaad is schuren als absolute beginner geen aanrader. Met polijsten alleen kom je ook al een heel eind.
 
mk-us;333287 zei:
Toch maar even snel ministukje van het 'Martin Wright filmpje' gekeken .... staat lekker met zijn vingertoppen de schuren, niet echt juh van het zeg maar

@inge: M7 is toch weer heel wat anders dan een EXP: M7 is een pure glaze en de exp is een sealant .... dat is appels met peren vergelijken.
Zou voor de Poorboys Black Hole of de White Diamond gaan ( zie ff 1,2,3 niet welke kleur je auto heeft ) als je een glaze gaat gebruiken

- Meguiar's Professional - Hi-Tech Sanding Backing Pad
- Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper - 1200 Grit
- Meguiar's Professional - Unigrit Finishing Paper 2000 Grit
- Lake Country - Foamed Wool 6.5 inch Cutting Pad ( wat makkelijker om samen met de Veloce de schuurkrassen er uit te halen en daarna af te werken )
- 3M afplaktape 19mm - € 3,49
- Polishing Power - DAP500 V2 Raffini Starterskit - Power Pack
- Monello - Monello Wash & Clay Set ( nu in de aanbieding )
- Poorboys Black Hole /White Diamond
- Collinite - Liquid Insulator Wax No. 845 ( rete goede wax en makkie om aan te brengen )

Los van dit alles: je bent een starter, is wel handig om meteen te gaan schuren/spuiten e.d. zonder ervaring ? Weet niet hoe jong/oud je auto is en hoeveel waarde je er daadwerkelijk aan hecht,
maar het is namelijk niet iets wat je ff zomaar voor de fun tussendoor doet als leek zijnde
( leek met wel zo coulant om er toch wel stiekem bij te vermelden ( ipv alleen een aantal spulletjes aan te raden ))

Dibbuz;333295 zei:
Inderdaad is de M7 een pure glaze, stuk lastiger om af te nemen dan Black Hole/White Diamond maar vult wel goed op.
Martin Wright doet het vaak wrong zeg maar, die filmpjes maar even links laten liggen.

Heb je veel krassen, neem dan een DAP900 Lite Edition met Monello Veloce en een 5,5 (niet 6,5)" foamed woolpad.
Voor de echte diepere krassen kan je beter gebruik maken van een 3M schuurblokje met stickertjes.
Desnoods een wat grotere kurk als je het blokje te duur vindt.
Hiermee schuur je veel preciezer dan de grote Meg's vellen.

Inderdaad is schuren als absolute beginner geen aanrader. Met polijsten alleen kom je ook al een heel eind.

Hoi!
Thanks voor de feedback. Dat schuren op zo'n dunne laag niet zonder blokje kan had ik zelf ook al bedacht en natuurlijk ook gelezen. Uit de losse pols heb je minder controle over de druk.
Mijn auto is donker blauw en is 19 jaar oud. Er zijn dus heel wat gebruikssporen van al die tijd. Er zijn ook enkele krassen en plekken die je als 'schade' zou beoordelen.
Het is een beetje dat als het erger wordt, er geen man over boord is. Verder ben ik best handig en heb al flink wat ervaring in gewoon schuren en verfen/lakken van verschillende ondergronden. Tevens ben ik meer 'van het fijne werk'.
Zoals ik al zei heeft de auto van alles wat, dus ik kan gewoon beginnen met de makkelijke stukken en zo leren en zien hoe het allemaal reageert. Het heeft geen haast. Dit leek me een leuke klus voor de vakantie en een handige vaardigheid om een toekomstige bolide wel top te krijgen / houden.

Het truckje met de kurk had ik al eens gezien. Leek me een goed idee om niet voor ieder krasje een groot stuk op schuren.
Dat Martin er af en toe zelfs naast zit te schuren omdat hij zo'n haast maakt en staat te kliederen is ook niet mijn stijl. De filmpjes tonen wel goed dat zo'n kras er gewoon uit kan. Ik heb er ook genoeg gezien waar men 'een kras' verwijderd die gewoon niet te zien is. Tja... daar ken ik er nog wel een paar van...

Als ik het goed heb begrepen geeft een woolpad doorgaans wat meer cutting power?

Verder ontgaat me het verschil tussen een glaze en sealant een beetje. Klopt het als ik denk dat producten in die categorie van allebei eigenschappen hebben? Alleen dat de een meer beschermt en de ander wellicht meer glanst?

Iedereen alvast bedankt voor de feedback en ik zal simpel beginnen o:-)
 
glaze ( ff in jipjanneke ): rijkelijk 'olie'product wat de lak weer voed na het polijstwerk, al dan niet met een extra 'verhullende kleurstof' ( filler ) in zich.
Je gaat de lak helemaal schoonmaken, polijsten, ontvetten en hebt dus een hele kale lak die 'open en bloot ligt'. Door de glaze voed je deze weer ( net als bij menselijk gezicht na het scheren ) en maskeert dan tevens wat minimale krasjes/swirls.

Sealant: een chemische variant van een wax ( welk uit natuurproducten bestaat ( de zgn carnauba )). In jip/janneke geeft een sealant een wat hardere glans t.o.v. de warmere/diepere waxglans.
Al hoewel de verschillen steeds kleiner worden heeft een sealant een wat langere standtijd ( lees duur dat ie blijft zitten ) en is veelal vloeibaar

Wat betreft schuurkurkje + velletjes: doe anders eens een PM naar forumlid nicknameless, die kan je wel helpen qua prijs en verkrijgen ervan ( gerenommeerd en zeer betrouwbaar lid indien je via hem wat wilt verkrijgen ! )

Excuses moi: zat qua padgrootte even over de 5.5" heen te denken. De foamed wool ( paars geval ) heeft idd meer cut en vind zeker een aanrader na het schuurwerk
De powerpack geeft wel weer zeer goede doeken en de 3M tape en alle polijstmiddelen die je nodig hebt

Wat betreft de glaze: in h jouw geval de black hole gezien de donkere kleur

Zoals Dibbuz ook aangeeft: wellicht eerst de gehele boel goed aanpakken ( wassen en kleien ) en de auto keer goed polijsten en daarna bekijken of de beschadigen tot dan nog echt moet schuren.
Zo ja, dan kan altijd nog .... wellicht al reteblij met het reeds behaalde resultaat ;)

Hoe het ook gaat verlopen, houd ons svp op de hoogte hoe het verloop gaat en waar je tegenaan loopt / bent gelopen !