• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen Golf 3 GTi + Terugkerende verwering

RobinT

Detailing guru
22 jan 2020
107
138
23
Tzummarum (Friesland)
Hallo allemaal.

Vandaag ben ik begonnen aan een rode Golf 3 GTi voor een vriend. Na al het voorbereidende werk een testspot gemaakt. De lak wordt weer mooi rood alleen blijven er (volgens mij) diepe krassen over.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- 2x 2 hits met Meg's Ultimate Compound en LC oranje polishing pad

- 2 hits met 3M groene dop en LC oranje polishing pad

- 2 hits met 3M groene dop en Rupes Microfibre cutting pad

Afgewerkt met 3M blauwe dop en Meg's foam finishing disc.

Dit alles gedaan met een Rupes Bigfoot 15 Mark 3.

Zit er toch niets anders op dan wetsanden? Ik hoor graag jullie advies.

Groetjes.
20200724_161358.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de Scholl S3 icm Zwart/witte sandwich spiderpad eens proberen dan kom je een heel eind.
S2 heb ik zelf (nog ) geen ervaring mee
 
Lees je nog eens goed in over het maken van een testspot. Eerst zo lang polijsten totdat de defecten verdwenen zijn. (Er vanuit gaande dat dit een haalbare zaak is) Pas daarna afbouwen om een eventuele waas van grovere polijstmiddelen te verwijderen en voor hoogglans te zorgen.
Denk ook aan a) goede verlichting en b) goed afnemen tussendoor om het resultaat van je polijstrondes goed te kunnen beoordelen.
Als je eerst een standaard riedeltje afdraait en al gefinisht hebt om dan tot de conclusie te komen dat de krassen nog niet verwijderd zijn, dan doe je iets fout.
Maar eerst zo ver als nodig opschalen en zo veel hits doen als nodig is om de defecten te verwijden (vooropgesteld dat dit redelijkerwijs mogelijk is) en pas dan met lichtere middelen gaan finishen. Het wil dus niet zeggen dat je andere polijstmiddelen nodig hebt of direct over wetsanden zou moeten gaan denken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Mace
Naar mijn gevoel heb je toch aardig wat ondernomen om die krasjes eruit te krijgen. Ik zou eens proberen met P2000 en vervolgens P3000 met water te schuren, bij voorkeur met een excentrisch machientje of je DA als dit kan? Vervolgens polijsten. Uiteraard wel controleren als er voldoende vernislaag overblijft om nog enige correctie uit te voeren...
 
  • Boos
Reactions: RedCat
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Lees je nog eens goed in over het maken van een testspot. Eerst zo lang polijsten totdat de defecten verdwenen zijn. (Er vanuit gaande dat dit een haalbare zaak is) Pas daarna afbouwen om een eventuele waas van grovere polijstmiddelen te verwijderen en voor hoogglans te zorgen.
Denk ook aan a) goede verlichting en b) goed afnemen tussendoor om het resultaat van je polijstrondes goed te kunnen beoordelen.
Als je eerst een standaard riedeltje afdraait en al gefinisht hebt om dan tot de conclusie te komen dat de krassen nog niet verwijderd zijn, dan doe je iets fout.
Maar eerst zo ver als nodig opschalen en zo veel hits doen als nodig is om de defecten te verwijden (vooropgesteld dat dit redelijkerwijs mogelijk is) en pas dan met lichtere middelen gaan finishen. Het wil dus niet zeggen dat je andere polijstmiddelen nodig hebt of direct over wetsanden zou moeten gaan denken.

Ik heb Gyeon Prep bij me en poets 'natuurlijk' altijd uit. Ik heb een LED-inspectielamp waar ik alles mee bekijk.
Het is natuurlijk al een oude auto met een unilak dus wil ik niet meteen zoveel hits blijven maken dat ik geen lak meer overhoud. Bovendien is er geen tijd om elk paneel meer dan 2 keer te moeten compounden en daarna nog een keer te finishen.
Ik bouw af om te zien wat het eindresultaat eventueel zou worden. Ik ben daar dus niet helemaal tevreden mee, terwijl ik voor mijn gevoel al zoveel mogelijk heb opgeschaald. vandaar dat ik vraag wat ervoor nodig is om eventueel deze krassen efficiënt te verwijderen.
Het is in mijn ogen namelijk gekkenwerk als je een auto 12 hits met de compound moet geven terwijl je het ook 2000 en daarna 3000 kan schuren om daarna met 2/4 hits compound en daarna polish klaar te zijn.

Ik heb nog een halve fles Shock 2 Cut staan van Scholl en Meguiar's 105. Ik denk dat ik die morgen nog even een kans geef.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan, mede door de onbekendheid met de gebruikte middelen, niet helemaal je volgorde onderkennen. Nu lees ik het zo dat je 7 hits hebt gegeven en in hit 5 en 6 nog aan de gang bent met een MF cutting pad. Dat komt niet logisch over.

Wat met de door @The Joy Of Detailing aangehaalde testspot bedoelt wordt is dat je na je compound/cutting hit simpelweg bekijkt wat je correctie is na die enkele stap. Hier gaan we dan stiekem al even uit van het feit dat je onderkent hebt dat je überhaupt moet compounden/cutten. Normaliter begin je zo licht mogelijk. Anyway:

Zijn de swirls weg, zijn het het er minder of zijn ze er gewoon nog? Is de kleur al terug? Heb je de krasjes, die je na het wassen heb geïdentificeerd, verbeterd of wellicht zelfs verwijderd of is er niets aan veranderd?

Zo gruwelijk veel informatie kun je uit die ene eerste hit halen. En als je die niet goed aanvliegt, kun je inderdaad na 12 hits nog steeds ontevreden zijn.

Doet het niets? Opschalen.

Doet het iets? Opschalen of inschatten of een 2e herhaling genoeg doet. Net naar gelang welke middelen je voorhanden hebt of hoeveel tijd er beschikbaar is. Ik lees dat tijd een rol speelt, dus zul je eerder voor opschalen gaan, maar zul je wellicht ook eerder genoegen moeten nemen met "minder" correctie.

Is het allemaal weg? Wellicht was het perfect of misschien zelfs iets te zwaar ingezet en kun je dus een lichtere aanzet doen.

Kortom het heeft niet zo veel zin om een aanval te doen en die helemaal af te werken als je niet de juiste fundering hebt bepaald. Met de middelen van nu moet je het heel bont maken om geen correctie te kunnen behalen.

Dan wellicht nog het belangrijkste: wat was het doel van de detail? Alle krassen weg of optisch zo mooi als mogelijk?
Het is een golf 3, een Youngtimer, dus alle krassen weg is niet realistisch (meer). Maar kleur, reflectie, glans weer op orde is prima te doen en volgens mij lees ik dat je dat ook bereikt hebt.

Het gevaar van met je neus er boven op zitten is dat je je blind staart op krasjes, terwijl de gehele auto ondertussen mijlenver verbeterd is. Benader het anders vanuit de visie om het aanzicht zo goed mogelijk te laten ogen, met zo min mogelijk aanslag op de laklaag. Dan is een krasje meer of minder ineens niet zo erg meer, maar glimt de auto ondertussen wel alsof hij zo de showroom uit kwam rollen.
 
@RoCo Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Na 2 hits is de kleur terug en is de correctie wat betreft krasjes zo'n 70% Daarna gebeurt er voor mijn gevoel weinig meer. Ik heb vanaf dan dus behoorlijk veel hits nodig om nog verder te kunnen corrigeren. Ondertussen schaal ik op en ben ik na 6 hits dus nog steeds met de MF bezig. Daarom vroeg ik mij af of het dan dus nog überhaupt haalbaar is om met compound een nog hoger resultaat te krijgen, of dat je dan dus moet overstappen op wetsanden.

Het doel van de detail is om hem in eerste instantie weer mooi rood te krijgen. De auto is verkleurd en heeft allemaal lichtere vlekken. Deze zijn dus heel snel al verdwenen. De eigenaar is een liefhebber en beginnend detailer. Ikzelf heb nu ongeveer een tiental auto's gepolijst maar ben nooit verder gegaan dan 8 hits compound en daarna polish. Tot nu toe is dat altijd voldoende geweest om 80 - 85% correctie te krijgen. Daar komt bij dat dit de 'oudste' lak is waar ik tot nu toe mee heb gewerkt. Ook is dit mijn eerste unilak project (op een mobiele kraan na). Vandaar dat ik iets terughoudender ben en mijn bevindingen met jullie deel.

Begrijp me niet verkeerd, de Golf knapt er onwijs van op hoor. Ik ben het meest benieuwd naar wat de echte perfectionist zou doen om dat correctieniveau nog verder omhoog te halen.
 
Mijn ervaring is dat een Microfibre cutting pad icm. Meguiar's 105 resultaat geeft doch wel opletten gezien je te maken het een unilak. Eventueel een lakdiktemeter erbij nemen.
 
het ziet eruit alsof de krassen ín het metaal zitten.
Zeker als je al een flink aantal hits hebt gegeven en ze zijn er nog niet uit.

Zo had ik ook een aantal krassen die er niet uit wilden omdat ze in het metaal zitten. En geloof me, heb er flink op staan harken.... :rolleyes:


 
8 hits compounden met MF-pad is wel grof werk voor een polish, jeetje. Ik zou mij dan oprecht afvragen wat de toegevoegde waarde dan nog is. Je bent namelijk alleen maar vlees aan het wegnemen voor minimale verbetering. Settle for less zou mijn advies aan de eigenaar zijn.
 
8 hits compounden met MF-pad is wel grof werk voor een polish, jeetje. Ik zou mij dan oprecht afvragen wat de toegevoegde waarde dan nog is. Je bent namelijk alleen maar vlees aan het wegnemen voor minimale verbetering. Settle for less zou mijn advies aan de eigenaar zijn.

Eens. Je kan wel door blijven gaan, maar het is geen nieuwe auto, dus een keer moet je tegen jezelf zeggen - hoe lastig ook - tot zover, zeker als je geen lakdiktemeter ter beschikking hebt
 
Ondertussen zijn we een tijdje verder en hebben we de Golf afgemaakt met 2x 4 hits compound op LC oranje pad en daarna nog 4 hits met 3M Ultrafina blauwe dop om de haze te verwijderen. Het resultaat mocht er zeker zijn, totdat ik gisteren een appje kreeg van de eigenaar dat de auto spontaan weer helemaal dof begint te worden.

Bij aanschaf leek er geprutst te zijn op de rechterdeur en het rechter achterscherm, alsof dit goedkoop opnieuw geverfd/gespoten is en daarna nog sneller verkleurd is. Deze plekken komen nu dus terug. Volgens de eigenaar verkleurt daarentegen de gehele auto opnieuw.

Na het polijsten is de auto nog een keer afgespoeld, gefoamd en weer afgespoeld. Na het drogen is de auto eerst in een laag TW Hybrid Sealant gezet en daarna getopt met een wax van Auto Finesse.
Wie kan dit verschijnsel verklaren? Kan het komen door de afgelopen hittegolf?


Wat betreft de foto's:
Foto 1: voor en na het polijsten
Foto 2: situatie nu
Foto 3: voor en na polijsten
Foto 4: na het polijsten, behandelde Golf GTI naast onbehandelde Golf
IMG-20200821-WA0009.jpg
IMG-20200821-WA0008.jpg
IMG_20200726_180741.jpg
20200726_175545.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik durf het niet met zekerheid zeggen maar op de foto "situatie nu", lijkt het erop alsof er een fijne laag vernis weg is of loslaat, zeker als je kijkt rondom het slotcilinder.
Maar ik twijfel omdat dit volgens mij geen lak is met aparte vernis maar een blinkende lak...
Is er de kans dat de lak slecht heeft gereageerd op het polijsten? Beetje verbrand ofzo?... Ik probeer maar wat mee te denken.
 
Hij ziet (zag) er iig weer netjes uit. Leuk die side by side foto.
Lijkt me waarschijnlijk dat de wax is gaan zweten en dat hij daardoor dof lijkt te zijn. Even met een mf doek afnemen/buffen of wassen en drogen zou dat op moeten lossen.
 
Is er de kans dat de lak slecht heeft gereageerd op het polijsten? Beetje verbrand ofzo?...
In eerste instantie reageerde de lak prima op het polijsten, aangezien de auto er behoorlijk van opgeknapt is. Mocht de lak 'verbranden', dan zal dat denk ik eerder van de zon zijn, die de laatste tijd best wel aanwezig was?



Hij ziet (zag) er iig weer netjes uit. Leuk die side by side foto.
Ja dat was leuk om te doen, helemaal als je bedenkt dat de GTI er eerst ongeveer hetzelfde uitzag als de 'gewone' Golf. Een 'live voor- en na ofzo hahaha'.

Lijkt me waarschijnlijk dat de wax is gaan zweten en dat hij daardoor dof lijkt te zijn. Even met een mf doek afnemen/buffen of wassen en drogen zou dat op moeten lossen.

Zwetende wax... De tweede keer deze week dat ik die term hoor.. Ik wist niet dat zoiets bestond maar als een simpel wasbeurtje het probleem oplost zou dat top zijn natuurlijk haha! Ik geef het even door ;)
 
Heb dit nog even terug zitten lezen, maar kan er niet over uit dat je:

... zoveel hits moest doen.
... zoveel hits met compound en MF-pad.
... dusdanig veel met zelfs een 15mm D/A.
... zoveel hits nodig om te finishen.
... op een uni-lak zonder clear coat.
... eigenlijk was er geen tijd voor meer dan twee hits compounden én finishen.

Dat de lak al snel weer dof kan worden, dat gebeurt wel vaker bij unilak zonder clear. Met name rood kan binnen no-time weer verkrijten. (Immers begin je al met minder bescherming door het ontbreken van een clear coat, de zon krijgt vrijwel vrij spel, zeker bij oudere lakken die inmiddels al lang zon gezien hebben)

Op de before-and-afterfoto's lijkt het alsof er nog verkrijte lak op zit en je dus niet diep genoeg bent gegaan. (Doffe waas, lichtjes) In mijn ervaring gaat het dan nóg sneller terug naar af, maar vraag me niet waarom precies.

Bij dit soort lakken probeer ik zo diep mogelijk te gaan om écht alle verkrijting te verwijderen. Ontvetten ben ik wat voorzichtig mee en vervang dit vaak door goed te wassen met heet water i.p.v. ontvetters c.q. alcohol. Dan laat ik de lak nog goed uitdampen/uitzweten.

Hierna voedt ik de lak met een vette wax of zelfs eerst een glaze, de boel goed verzadigen.
 
  • Leuk
Reactions: tamer
We zijn niet verder gegaan vanwege een tekort aan tijd en het advies van anderen dat we niet moesten staren naar de krassen die overbleven. Daarnaast viel het me mee dat die doffe plekken best wel aardig verdwenen na wat hits. Je weet helaas niet wat daar ooit gedaan is. Binnenkort wordt de auto weer gewassen, ben benieuwd hoe het er daarna weer uitziet.
 
Even een paar basis vragen stellen:

Heb je de pads regelmatig schoon gemaakt tijdens polijsten?
Hoe heb je de pads schoon gemaakt?
Op welke stand stond de 15m2 bij de stappen?

En, hoe lang heb je over de auto polijsten gedaan?
 
1. Ja

2. Na elke 4 hits met lucht uitgeblazen (compressor)
Na ongeveer 2/3 panelen onder de kraan met dreft 'uitmasseren'

3. We werkten met z'n tweeën, ik met de Bigfoot LHR15 III en de ander met de Meguiars MT310.
Compound op de Bigfoot stand 6 (max) en de MT310 4800 - 5800, komt op hetzelfde neer.
Polish op stand 4 / 3800 - 4800.

4. Vrijdagochtend begonnen, zondagmiddag klaar. Pak 'm beet 18 uur werk, met z'n tweeën.