• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 22.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, PayPal, Credit Card, Mister Cash

Krassen Golf 3 GTi

DutchS40

Detailing rookie
22 jan 2020
17
15
Hallo allemaal.

Vandaag ben ik begonnen aan een rode Golf 3 GTi voor een vriend. Na al het voorbereidende werk een testspot gemaakt. De lak wordt weer mooi rood alleen blijven er (volgens mij) diepe krassen over.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:
- 2x 2 hits met Meg's Ultimate Compound en LC oranje polishing pad

- 2 hits met 3M groene dop en LC oranje polishing pad

- 2 hits met 3M groene dop en Rupes Microfibre cutting pad

Afgewerkt met 3M blauwe dop en Meg's foam finishing disc.

Dit alles gedaan met een Rupes Bigfoot 15 Mark 3.

Zit er toch niets anders op dan wetsanden? Ik hoor graag jullie advies.

Groetjes.
20200724_161358.jpg
 
Laatst bewerkt:

Ric325i

Detailing guru
20 aug 2013
3.337
193
Ik zou de Scholl S3 icm Zwart/witte sandwich spiderpad eens proberen dan kom je een heel eind.
S2 heb ik zelf (nog ) geen ervaring mee
 

The Joy Of Detailing

Abraham of Bling
8 jul 2016
2.531
178
50
Ospel (Limburg)
Lees je nog eens goed in over het maken van een testspot. Eerst zo lang polijsten totdat de defecten verdwenen zijn. (Er vanuit gaande dat dit een haalbare zaak is) Pas daarna afbouwen om een eventuele waas van grovere polijstmiddelen te verwijderen en voor hoogglans te zorgen.
Denk ook aan a) goede verlichting en b) goed afnemen tussendoor om het resultaat van je polijstrondes goed te kunnen beoordelen.
Als je eerst een standaard riedeltje afdraait en al gefinisht hebt om dan tot de conclusie te komen dat de krassen nog niet verwijderd zijn, dan doe je iets fout.
Maar eerst zo ver als nodig opschalen en zo veel hits doen als nodig is om de defecten te verwijden (vooropgesteld dat dit redelijkerwijs mogelijk is) en pas dan met lichtere middelen gaan finishen. Het wil dus niet zeggen dat je andere polijstmiddelen nodig hebt of direct over wetsanden zou moeten gaan denken.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Mace

AndyVR

Detailing trainee
11 jul 2020
53
30
Ellikom (Oudsbergen)
Naar mijn gevoel heb je toch aardig wat ondernomen om die krasjes eruit te krijgen. Ik zou eens proberen met P2000 en vervolgens P3000 met water te schuren, bij voorkeur met een excentrisch machientje of je DA als dit kan? Vervolgens polijsten. Uiteraard wel controleren als er voldoende vernislaag overblijft om nog enige correctie uit te voeren...
 

DutchS40

Detailing rookie
22 jan 2020
17
15
Allereerst bedankt voor jullie reacties!

Lees je nog eens goed in over het maken van een testspot. Eerst zo lang polijsten totdat de defecten verdwenen zijn. (Er vanuit gaande dat dit een haalbare zaak is) Pas daarna afbouwen om een eventuele waas van grovere polijstmiddelen te verwijderen en voor hoogglans te zorgen.
Denk ook aan a) goede verlichting en b) goed afnemen tussendoor om het resultaat van je polijstrondes goed te kunnen beoordelen.
Als je eerst een standaard riedeltje afdraait en al gefinisht hebt om dan tot de conclusie te komen dat de krassen nog niet verwijderd zijn, dan doe je iets fout.
Maar eerst zo ver als nodig opschalen en zo veel hits doen als nodig is om de defecten te verwijden (vooropgesteld dat dit redelijkerwijs mogelijk is) en pas dan met lichtere middelen gaan finishen. Het wil dus niet zeggen dat je andere polijstmiddelen nodig hebt of direct over wetsanden zou moeten gaan denken.
Ik heb Gyeon Prep bij me en poets 'natuurlijk' altijd uit. Ik heb een LED-inspectielamp waar ik alles mee bekijk.
Het is natuurlijk al een oude auto met een unilak dus wil ik niet meteen zoveel hits blijven maken dat ik geen lak meer overhoud. Bovendien is er geen tijd om elk paneel meer dan 2 keer te moeten compounden en daarna nog een keer te finishen.
Ik bouw af om te zien wat het eindresultaat eventueel zou worden. Ik ben daar dus niet helemaal tevreden mee, terwijl ik voor mijn gevoel al zoveel mogelijk heb opgeschaald. vandaar dat ik vraag wat ervoor nodig is om eventueel deze krassen efficiënt te verwijderen.
Het is in mijn ogen namelijk gekkenwerk als je een auto 12 hits met de compound moet geven terwijl je het ook 2000 en daarna 3000 kan schuren om daarna met 2/4 hits compound en daarna polish klaar te zijn.

Ik heb nog een halve fles Shock 2 Cut staan van Scholl en Meguiar's 105. Ik denk dat ik die morgen nog even een kans geef.
 
Laatst bewerkt:

RoCo

Detailing guru
19 apr 2020
361
105
Ik kan, mede door de onbekendheid met de gebruikte middelen, niet helemaal je volgorde onderkennen. Nu lees ik het zo dat je 7 hits hebt gegeven en in hit 5 en 6 nog aan de gang bent met een MF cutting pad. Dat komt niet logisch over.

Wat met de door @The Joy Of Detailing aangehaalde testspot bedoelt wordt is dat je na je compound/cutting hit simpelweg bekijkt wat je correctie is na die enkele stap. Hier gaan we dan stiekem al even uit van het feit dat je onderkent hebt dat je überhaupt moet compounden/cutten. Normaliter begin je zo licht mogelijk. Anyway:

Zijn de swirls weg, zijn het het er minder of zijn ze er gewoon nog? Is de kleur al terug? Heb je de krasjes, die je na het wassen heb geïdentificeerd, verbeterd of wellicht zelfs verwijderd of is er niets aan veranderd?

Zo gruwelijk veel informatie kun je uit die ene eerste hit halen. En als je die niet goed aanvliegt, kun je inderdaad na 12 hits nog steeds ontevreden zijn.

Doet het niets? Opschalen.

Doet het iets? Opschalen of inschatten of een 2e herhaling genoeg doet. Net naar gelang welke middelen je voorhanden hebt of hoeveel tijd er beschikbaar is. Ik lees dat tijd een rol speelt, dus zul je eerder voor opschalen gaan, maar zul je wellicht ook eerder genoegen moeten nemen met "minder" correctie.

Is het allemaal weg? Wellicht was het perfect of misschien zelfs iets te zwaar ingezet en kun je dus een lichtere aanzet doen.

Kortom het heeft niet zo veel zin om een aanval te doen en die helemaal af te werken als je niet de juiste fundering hebt bepaald. Met de middelen van nu moet je het heel bont maken om geen correctie te kunnen behalen.

Dan wellicht nog het belangrijkste: wat was het doel van de detail? Alle krassen weg of optisch zo mooi als mogelijk?
Het is een golf 3, een Youngtimer, dus alle krassen weg is niet realistisch (meer). Maar kleur, reflectie, glans weer op orde is prima te doen en volgens mij lees ik dat je dat ook bereikt hebt.

Het gevaar van met je neus er boven op zitten is dat je je blind staart op krasjes, terwijl de gehele auto ondertussen mijlenver verbeterd is. Benader het anders vanuit de visie om het aanzicht zo goed mogelijk te laten ogen, met zo min mogelijk aanslag op de laklaag. Dan is een krasje meer of minder ineens niet zo erg meer, maar glimt de auto ondertussen wel alsof hij zo de showroom uit kwam rollen.
 

DutchS40

Detailing rookie
22 jan 2020
17
15
@RoCo Bedankt voor je uitgebreide antwoord!

Na 2 hits is de kleur terug en is de correctie wat betreft krasjes zo'n 70% Daarna gebeurt er voor mijn gevoel weinig meer. Ik heb vanaf dan dus behoorlijk veel hits nodig om nog verder te kunnen corrigeren. Ondertussen schaal ik op en ben ik na 6 hits dus nog steeds met de MF bezig. Daarom vroeg ik mij af of het dan dus nog überhaupt haalbaar is om met compound een nog hoger resultaat te krijgen, of dat je dan dus moet overstappen op wetsanden.

Het doel van de detail is om hem in eerste instantie weer mooi rood te krijgen. De auto is verkleurd en heeft allemaal lichtere vlekken. Deze zijn dus heel snel al verdwenen. De eigenaar is een liefhebber en beginnend detailer. Ikzelf heb nu ongeveer een tiental auto's gepolijst maar ben nooit verder gegaan dan 8 hits compound en daarna polish. Tot nu toe is dat altijd voldoende geweest om 80 - 85% correctie te krijgen. Daar komt bij dat dit de 'oudste' lak is waar ik tot nu toe mee heb gewerkt. Ook is dit mijn eerste unilak project (op een mobiele kraan na). Vandaar dat ik iets terughoudender ben en mijn bevindingen met jullie deel.

Begrijp me niet verkeerd, de Golf knapt er onwijs van op hoor. Ik ben het meest benieuwd naar wat de echte perfectionist zou doen om dat correctieniveau nog verder omhoog te halen.
 

Brad

Detailing chief
30 jun 2018
439
78
50
Brussel
Mijn ervaring is dat een Microfibre cutting pad icm. Meguiar's 105 resultaat geeft doch wel opletten gezien je te maken het een unilak. Eventueel een lakdiktemeter erbij nemen.
 

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
7.288
193
43
Den Haag
het ziet eruit alsof de krassen ín het metaal zitten.
Zeker als je al een flink aantal hits hebt gegeven en ze zijn er nog niet uit.

Zo had ik ook een aantal krassen die er niet uit wilden omdat ze in het metaal zitten. En geloof me, heb er flink op staan harken.... :rolleyes:


 

RoCo

Detailing guru
19 apr 2020
361
105
8 hits compounden met MF-pad is wel grof werk voor een polish, jeetje. Ik zou mij dan oprecht afvragen wat de toegevoegde waarde dan nog is. Je bent namelijk alleen maar vlees aan het wegnemen voor minimale verbetering. Settle for less zou mijn advies aan de eigenaar zijn.
 

DKBM

Detailing guru
14 jun 2008
2.095
118
42
Sassenheim
8 hits compounden met MF-pad is wel grof werk voor een polish, jeetje. Ik zou mij dan oprecht afvragen wat de toegevoegde waarde dan nog is. Je bent namelijk alleen maar vlees aan het wegnemen voor minimale verbetering. Settle for less zou mijn advies aan de eigenaar zijn.
Eens. Je kan wel door blijven gaan, maar het is geen nieuwe auto, dus een keer moet je tegen jezelf zeggen - hoe lastig ook - tot zover, zeker als je geen lakdiktemeter ter beschikking hebt