• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen komen een aantal dagen(!) na polijsten weer terug

DetroitV8

Detailing trainee
20 aug 2019
7
25
Goenavund,

In de beide portieren van mijn auto ('01 MB SLK) tref ik diverse met de hand niet-voelbare krassen aan, best wel storend.
Enige tijd geleden (en toen het nog mooi weer was ;)) heb ik getracht deze te polijsten.

Voor

IMG-4939.jpg


Na

IMG-4943.jpg


Opgelost zou je zeggen. Mooi niet, na een aantal dagen komen de krassen weer terug en ziet het er weer uit als de eerste afbeelding.

Buiten de goede voorbereiding heb ik gebruikt
DAP V500
Raffini Yellow Pad met Raffini Veloce compound
Raffini Green Pad met Raffini Finale polijst

De krassen zijn dus niet met de hand of nagel voelbaar en verdwijnen dus na behandeling. Je zou zeggen dus oppervlakkige krassen.
Het kan toch niet zo zijn dat deze krassen onder de clear coat zitten? Dan had het polijsten ook geen effect moeten geven?
De portieren zijn naar mijn weet niet overgespoten, de krassen bevinden zich op beide portieren op exact dezelfde plekken.
Mijn andere SLK had op het portier een lichte veeg. Met exact het zelfde spul als hierboven genoemd heb ik deze veeg wel kunnen verwijderen. Aan het materieel in combinatie met de harde Duitse lak lijkt het mij dus niet te moeten liggen.

Iemand enig idee?

Thomas
 
Laatst bewerkt:
Zal wel te maken hebben dat de lak erg hard is. Eigenlijk na polijsten even afnemen met IPA of prep en kijken wat er dan te zien is. Denk dat de krassen nu zeg maar opgevuld worden door polijst residu.
 
Ha Schaef, dank voor je snelle reply.
Na elke stap heb ik Gyeon Prep gebruikt. Raad je een ander product aan?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Maar heb je na de Prep ook gekeken met goede verlichting? Overigens twijfel ik op basis van je foto of dit niet een gevalletje kalkrestanten uit waterdruppels is. Mogelijk dat op deze plek het water normaal van de lak afloopt, en de restanten hier indrogen met achterlating van de kalk uit het (regen)water.

Heb je de lak na het polijsten ook nog een bescherming gegeven (sealant/wax)?
 
Nee, niet met goed licht bekeken. Gewoon buiten. Wel sealant gebruikt, Gyeon Wetcoat.
Ik heb hier wat duidelijkere before foto's:

IMG-4940.jpg

IMG-4941.jpg

en na:

IMG-4944.jpg
 

Bijlagen

  • IMG-4941.jpg
    IMG-4941.jpg
    77,3 KB · Weergaven: 81
Laatst bewerkt:
Dit lijkt helaas erg op wat ik ook had op mijn zilveren Citroen Xm... dit zat volgens de spuiter onder de blanke lak in de basislaag. Die motorkap was overigens wel overgespoten. Ik kom het vaker tegen op zilveren auto’s uit dat tijdperk. Wellicht dat een van de spuiters hier meer kan vertellen? Bij mij hielp voeden steeds kortstondig maar mij is toen verteld dat spuiten de enige echte oplossing zou zijn.

Eea uiteraard op basis van de foto’s die geen uitsluitsel geven!!
 
Voor ik reageer, wil ik eerst alvast sorry zeggen als dit een lang verhaal word... maar ik zit in quarantaine en verveel mij stierlijk ;)

Ik denk niet dat de kras terug is, maar dat hij nooit weg is geweest. Hij heeft alleen even verstoppertje gespeeld (gemaskeerd) door de producten die je heb gebruikt.



Dit is een fout die veel (potentiële) detailers maken. Veel meer dan dit (willen) toegeven. Alles ziet er op de foto toch wel goed uit ;)

Vooral bij de zwaarste stap is een goede inspectie ronde echt cruciaal. En als je serieus bent over detailen, zijn knappe inspectie lampen echt dingen waar je niet op moet besparen.

Vaak zie ik dat mensen wel bereid zijn om enorm veel geld uit te geven aan polijst machines en niet aan lampen... allemaal prima natuurlijk... maar ik kan je garanderen dat ik een beter resultaat behaal met een DAP500 en goede verlichting dan met een Rupes (of wat nu de shit ook is) en een simpele lamp.

Anyway... back in topic.
Je hoort mensen vaak zeggen.. elke lak is anders.. en dat is zeker waar.. maar mits overgespoten, zou ik erg verrast zijn als je een auto als deze in 1 hit met de genoemde combinatie strak zal maken.. zelfs roterend met een flink sterke pad en pasta, heb ik hier wel een paar hits voor nodig.

Vaak lijkt een paneel strak te zijn... maar als je deze goed ontvet (prep heeft niet mijn voorkeur bij het polijsten) en dan met een goede lamp bekijkt (ik zelf gebruik altijd de scangrip EN de Monello Faro) dan is het vaak wel anders.

toegegeven... zilver wil wel eens lastiger zijn om om imperfecties op te zien. (Daarom ben ik op zoek naar een zilveren auto lol)

mijn advies is dus ook, per paneel te werken.. paneel afmaken, ontvetten en dan kijken of je tevreden bent voor dat je naar het volgende paneel gaat.

wanneer de lak echt strak is en ik lichter ga polijsten, ga ik ook minder streng controleren.

Je ziet mensen wel eens in 1 dag een auto polijsten... ik ben helaas nooit zo goed geweest ;)... een goed resultaat krijgen kost simpelweg een hele hoop tijd. Van begint tot einde geef ik elk paneel toch gemiddeld wel 7 hits hoor.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.



ps. Behalve die duidelijke streep... zie inkook enorm veel swirls aan de rechterkant van het paneel, is dit ook weer terug gekomen?
 
  • Leuk
Reactions: Hnzl en Cordoba
Veloce is bedoeld voor de diepere krassen. De lichtere krassen worden gemaskeerd door Veloce waardoor je je beter kunt concentreren op de krassen waar Veloce voor bedoeld is.

Dus ik ga mee met het idee dat de boel eerder gemaskeerd is geweest. Ik zou altijd Mezzo als tussenstap gebruiken, maar dat terzijde.
 
Als hij terug komt is hij nooit helemaal weg geweest, als je naar 30min in de video gaat wordt dat heel mooi zichtbaar gemaakt:
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR