• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen op achterdek sloep. Hoe te behandelen?

voiturefrancaise

Detailing addict
2 sep 2010
90
52
Gisteren was ik bezig met het polijsten van een Mini clubman, toen de buurman mij aansprak en vroeg of ik ook krassen op zijn sloep kon verwijderen. Ik heb (leuke woordspeling) eerst even de boot afgehouden en hem om foto's gevraagd. Hierbij dus de foto's en mijn vraag is of ik dit met een DAP 900 zou kunnen behandelen? Ik zou eerst beginnen met een witte pad+ finale om steeds beetje verder op te bouwen. Heeft 1 van jullie dit eerder gedaan en wat zijn de ervaringen? Alles tips zijn welkom.
 

Bijlagen

  • IMG_2484.jpg
    IMG_2484.jpg
    35,7 KB · Weergaven: 249
  • IMG_2485.jpg
    IMG_2485.jpg
    39 KB · Weergaven: 276
  • IMG_2486.jpg
    IMG_2486.jpg
    80,1 KB · Weergaven: 314
Al gevoeld over de krassen? Als je blijft hangen met je nagel zal je het er niet volledig uitkrijgen.
Buiten de vraag of het polyester is vermoed ik dat je de krassen mss wel kan verminderen.
Zowiezo rustig opbouwen.
 
Zo te zien is dit Gelcoat. Veel dikker dan een auto laklaag.
Doe eerst maar een hit met je grofste pad en polijstpasta. Controleren.
Daarna nog een paar hits en langzaam afbouwen.
Schoonmaken en een donkere glaze erover. Collinite waxje erover.
Bij diepere krassen opvullen met liefst originele Gelcoat. Vaak heeft de bouwer, verkoper deze op voorraad. Makkelijk te verwerken.
Iets te dik opzetten, uitharden, wetsanden en verder afbouwen en Voila weer als nieuw.
 
Je kan eenvoudig de laagdikte achterhalen door een van ondiep naar diep verlopende kras te maken
Kan makkelijk want het roest toch niet. Neem je ergens een stukje in een sponning van een luik ofzo
Veel van dit spul komt rechtstreeks uit Azie, laagdikte is bedroevend
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zit anders.
De binnenkant van een mal wordt ingesmeerd met een lossende was.
Daarna komt er tegen de mal een laag Gelcoat. Dit is een basis van polyester maar met hoofdzakelijk bestanddelen van kleur en vulstoffen die het constructieve polyester beschermen tegen weersomstandigheden en chemische invloeden als zeep en andere zooi.
Afhankelijk van de bouwmethode komt er een laag polyesterhars op met glasmat/weefsel als body.
Laten uitharden en lossen die mal.
Afhankelijk van het vakmanschap heeft de Gelcoat een gelijkmatige dikte.
Soms zie je dat dit werk zo slecht wordt opgeleverd dat dit na import direct met 1 of 2 componenten verf moet worden overgespoten.

Kortom, de buitenste laag is geen polyester maar Gelcoat of een lak.
Polyester op zich is niet goed uv bestendig en onderwater niet diffuus dicht. Voor bescherming gebruikt men hiervoor dampdichte epoxycoatings en afdekking door antifouling om aangroei tegen te gaan.

Op basis van de foto en mijn ervaring denk ik dat het hier om Gelcoat gaat.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Net nog even voor je gegoogled.
Binsbergen.nl is de importeur van deze sloepen.
Je kunt daar misschien een potje Gelcoat los kopen in de juiste Ralkleur.
Wel in de koelkast bewaren.

Een tweede zoekopdracht geeft een artikel uit de telegraaf uit 2015 welke mijn verhaal bevestigd.
Sloepen komen net als de AW 's uit Polen en hebben een wat ongelijkmatige Gelcoat in dikte...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/488077/hollands-welvaren


Suc6!
Marc
 
Zit anders.
De binnenkant van een mal wordt ingesmeerd met een lossende was.
Daarna komt er tegen de mal een laag Gelcoat. Dit is een basis van polyester maar met hoofdzakelijk bestanddelen van kleur en vulstoffen die het constructieve polyester beschermen tegen weersomstandigheden en chemische invloeden als zeep en andere zooi.
Afhankelijk van de bouwmethode komt er een laag polyesterhars op met glasmat/weefsel als body.
Laten uitharden en lossen die mal.
Afhankelijk van het vakmanschap heeft de Gelcoat een gelijkmatige dikte.
Soms zie je dat dit werk zo slecht wordt opgeleverd dat dit na import direct met 1 of 2 componenten verf moet worden overgespoten.

Kortom, de buitenste laag is geen polyester maar Gelcoat of een lak.
Polyester op zich is niet goed uv bestendig en onderwater niet diffuus dicht. Voor bescherming gebruikt men hiervoor dampdichte epoxycoatings en afdekking door antifouling om aangroei tegen te gaan.

Op basis van de foto en mijn ervaring denk ik dat het hier om Gelcoat gaat.

Onwijs bedankt voor je reactie. Ik constateer dat dit geen karweitje is wat ik even met een dap corrigeer.
 
Probeer eerst nou eens de eerste stap met grove polijstpasta en een gele pad of wolletje....
 
Laatst bewerkt: