• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen uit oude BMW lak verwijderen

janneman

Detailing rookie
17 mrt 2022
3
2
Goedemorgen allemaal,

Dit is mijn eerste post op dit forum, ik heb jullie gevonden omdat ik wat lelijke krassen van mijn auto wil verwijderen, en jullie lijken er wel aardig verstand van te hebben.

Het gaat om een BMW 316 uit 1984. Vorig jaar november is hier wat sneeuw op gevallen, gedeeltelijk gesmolten en toen in de nacht weer bevroren tot een soort sneeuw/ijs laag. Vervolgens besloot een of andere lul dat het wel leuk was om hier 'SOS' in te schrijven met zijn vinger, groot op het kofferbak deksel. Door de grote ijskristallen van de herbevroren massa zijn krassen gevormd in de lak, de tekst is duidelijk leesbaar. De auto moest kort hierna in de verplichte winterstalling, ik heb hem net opgehaald en wil nu de krassen aanpakken.

De krassen lijken niet al te diep te zijn, ze zijn nog in de blauwe kleur van de lak en ik kan ze niet tot nauwelijks voelen met mijn nagel. Ik heb dus de hoop dat ik ze met polijsten kan verwijderen, of in ieder geval minder zichtbaar kan maken.

Het doel is om zo goedkoop mogelijk deze krassen te verwijderen. De auto zelf is niet in opperbeste staat, ik ga binnenkort slijpen en lassen om doorgerotte plaatdelen te vervangen, dus ik zoek zeker niet een prachtig resultaat. Ooit (als ik een garage heb) ga ik hem echt opknappen, maar nu nog niet. Het is alleen dat die letters zo stom staan in de lak. Ik zal dan ook alleen het kofferbakdeksel polijsten

Mijn oorspronkelijke plan was om gewoon de boel met de hand goed op te poetsen met commandant 4 aangezien ik dit eerder met tevredenheid heb gebruikt op een Mercedes uit een vergelijkbaar bouwjaar. Als ik echter google op dit product schrik ik nogal van de reacties op dit product. Het zou sterk verouderd zijn, niet geschikt voor moderne lakken, enzovoorts. Nou is dit echter absoluut geen moderne lak, en zou commandant hier in principe voor bedoeld moeten zijn.

Nou komen we tot mijn vraag, denken jullie dat ik commandant 4 zou kunnen gebruiken voor wat ik wil bereiken, of neem ik daarmee een risico? Ik las ietwat positievere meningen over de M4 variant, zou dat anders wat zijn?

Alvast bedankt!

Edit: Ik zie nu dat ik het topic waarschijnlijk op de verkeerde plek heb gepost. Als dat zo is, hoe kan ik hem verplaatsen?
 
Laatst bewerkt:
Welkom op het forum! Heb je foto's van het euvel? Dit helpt bij de aanbevelingen etc.

Verder precies wat hierboven staat. Als je in de buurt woont, ben je van harte welkom. Klein euvel, zo aangepakt, kost het je niets. Of het verholpen kan worden is lastig oordelen zonder beeld.

Succes!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Bedankt voor jullie reacties! Ik woon zelf in Duivendrecht (ligt naast Amsterdam).

Helaas heb ik niet echt goede foto's van de krassen aangezien de auto momenteel onder een laagje van dat Sahara zand zit (had m beter vandaag pas uit de stalling kunnen halen haha). Dat zal ik er zsm af wassen. Ik heb wel nog foto's die ik destijds heb gemaakt, maar toen was de auto nogal vies.

Zo trof ik de auto aan, ter referentie van hoe groot de letters zijn:
IMG_20211127_092137.jpg


Close up van de krassen, de 'vegen' haaks op de cirkel zijn van mijn vinger toen ik wilde kijken of het daadwerkelijk krassen waren of vuil:
IMG_20211128_104403.jpg


Nog een detail van een S. Ook hier weer vegen van mijn vinger, alleen de S zelf is daadwerkelijk een kras
IMG_20211128_104409.jpg


Wat denken jullie?
 
Ziet er prima herstelbaar uit. Ook met de hand moet je een eind komen. Goed reinigen en behandelen zoals @RedCat aangeeft.

Vanuit Duivendrecht is het wat ver rijden voor je, al ben je nog steeds welkom. Dit zou een eenvoudige klus moeten zijn voor iemand met een polijstmachine in ieder geval!
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Het lijkt goed mee te vallen.

Eerst proberen op een plekje met een lichte polijstpasta en eventueel een handpad en van hieruit verder/grover.
Als laatste redmiddel zou je kunnen schuren maar dit zou ik zelf niet doen als je hier onervaren in bent. De schade is alvast niet zodanig ernstig dat het niet zou kunnen hersteld worden.
 
Grootste deel is vuil en oxidatie
Grote kans dat de kras onzichtbaar kan worden
Blijft dat je dan een glimmende klep hebt en de rest dof ;)
 
Ik heb zo’n zelfde kleur gehad op een van mijn E30’s vroeger, houd er rekening mee dat het goed kan zijn dat er geen blanke lak op zit maar alleen single stage kleurlak dus je pads en doeken worden blauw.

lijkt me prima te herstellen.
 
Heel fijn dat het gelukkig herstelbaar is, en bedankt voor jullie hulp. De foto's met de vuile klep doen het probleem niet echt eer aan, het zijn wel degelijk echt krasjes.

Schuren heb ik ook over nagedacht maar ik zou het liever op polijsten houden. Ik ben wel ervaren met het schuren van coatings, aangezien ik zelf een product maak en verkoop wat een polyester topcoat krijgt welke ik tot hoogglans schuur (7 uur schuren per product). Ik heb daarom ook waterproof schuurpapier t/m korrel 5000 liggen. Eerst maar polijsten proberen.

Het kan sowieso geen kwaad dat de klep een keer gepolijst wordt, er zijn namelijk twee doffe plekken rechts op de klep. Geen idee hoe ze zijn ontstaan, er lijken ook kleine barstjes in te zitten. Is dat een risico met polijsten? Verder is de lak voor een auto van deze leeftijd nog in redelijke staat, wel krasjes en wat jullie swirls noemen, maar na gewoon wassen glanst hij altijd mooi. Heeft tot een jaar geleden altijd binnen in een verwarmde garage gestaan. Het contrast zal dus wel meevallen.

Om nog even terug te komen op commandant 4 of M4, is dit iets wat jullie absoluut zouden afraden voor deze klus/auto of zou het bruikbaar zijn? Dat kan ik namelijk zo halen in de Gamma om de hoek, scheelt weer gedoe met bestellen.
 
Niet doen. Grote stappen, snel ver van huis! Commandant is (en blijft tijdens polijsten) veel te grof voor je oude lak.
Gun je klassieke BMW een paar tientjes aan goede spullen om dit aan te pakken, bestellen is zo gedaan en carclean levert altijd heel snel.
 
Commandant 4 zou ik toch ook wel niet doen. Ik zou ook zoals hier voorgesteld de Monello Mezzo kopen die je dan eventueel zelfs met een microvezelpad of doek manueel goed kan gebruiken en is ook goed genoeg als 1 stap polish. Wel eerst kleien indien mogelijk.