• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krassen verwijderen, beginner , waarschijnlijk al 100 keer gevraagd

bprosman

Detailing addict
15 jul 2016
13
63
58
Allereerst excuses dat mijn vraag misschien al honderden keren gesteld is maar door de hoeveelheid info zie ik door de bomen het bos niet meer.

Even wat achtergrond, mijn eerste auto (Rode Skoda) had ooit wat lakschade door een zuur geknoeid door een dakdekker (mijn auto stond er onder).
Naar de bouwmarkt, Commandant 4 gekocht en gaan poetsen. Al vrij snel zat ik op de hoeken door de lak heen en zag ik blinkend motorkap staal :sob::sob:.

Met dat "trauma" nog steeds voor ogen durf (durfde) ik, jaren later, eigenlijk nog steeds niet verder te gaan dan er een beetje wax op smeren en uitwrijven en (dankzij goede tips hier) hardnekkige vingerafdrukken te verwijderen (bleek achteraf zonnebrand vingerafdrukken te zijn, ook een Aha dankzij dit forum).

Voor ik op vakantie ga wil ik mijn auto wassen (foam) , kleien, en wat lichte krassen (waarschijnlijk van wat struiken) verwijderen. Of mijn nagel er in blijft hangen weet ik niet want heb geen nagels :confused:

Ik heb zo iets op het oog:

Maar twijfel dan of "Grof niet te grof is" met polijsten.
Het is een donkerblauwe metallic lak (Dacia).

Groetjes, Bram
 
Hey Bram,
Allereerst welkom op het forum;)
Met de set die je aangeeft kan je zeker wel wat mee doen,
en wees gerust met deze machine hoef je je geen zorgen te maken dat je door de lak heen gaato_O.
wees er wel van bewust dat je voor je gaat beginnen met polijsten dat je eerst wat voorwerk gedaan moet hebben eer je gaat polijsten.
Ik weet niet wat je al heb kwa spullen, maar
voordat je gaat polijsten raad ik je wel aan op een schone lak te gaan beginnen dus.
Wassen
kleiën
Ontvetten
Testspot maken om te zien welke combinatie het beste corrigeert polijstpad/polijstmiddel.
Dat te hebben gedaan kun je auto polijsten met de Combi polijstpad/polijstmiddel.
Wil je bv 2staps polijsten dan nog afschalen naar een minder schurend polijstmiddel.
Daarna nogmaals de lak ontvetten/evt de auto nogmaals wassen .
daarna beschermen met een wax na keuze.
Ja ik hoor je denken jeetje wat een boel stappen:laughing:

Ik weet natuurlijk niet wat je budget is maar als je budget het toelaat
raad ik je ook aan om in ieder geval dubbele polijstpads aan te schaffen zodat je minder lang stil staat
en een pad cleaner bv Poorboys pad cleaner ben ik persoonlijk erg fan van.
genoeg doeken om uit te buffen.
Het lijkt allemaal eng om de eerste keer te gaan polijsten zo hebben we allemaal gestaan maar het is eigenlijk
gewoon een kwestie van heel veel doen en gandeweg gaat het allemaal makkelijker.
Ik wens je veel suc6 en we zien de pics vanzelf wel verschijnen.
Gr Rémon:cool::D:D
 
Allereerst bedankt voor jullie reacties.

@Rémon,
Inderdaad was ik van plan om eerst te (schuim)wassen, kleien etc voor ik aan de krassen begin.

@mfmeijer,
Ook bedankt dat zoekt/kijkt al een stuk gerichter.
 
  • Leuk
Reactions: Rémon
Vandaag een stuk spatbord wat ik geraakt had tegen een kunststof deur, schoongemaakt met een Melamine spons, alle 'vreemde' kunststof (het was net of het kunststof van de deur die ik geraakt had in/op de lak "gesmeerd" was) , was er af (met wasbenzine). Lak was wat dof geworden maar met Raffine Veloce en Finale weer als een spiegel. Dus dat gaf me goede moed. Echter een vlek (vogelpoep) op het dak krijg ik met Raffine Veloce toch niet weg. Dan toch iets grovers proberen ?
 
Laatst bewerkt:
Net weer even gekeken en blijkbaar was het tussen mijn oren sterker aanwezig dan in het echt. Auto staat nu aan de zon-kant, krijg er geen goede foto van. Vanavond nog eens proberen. Het lijkt wel of de blanke lak wat weg is. Nu heb ik een lakstift met blanke lak, kan wel eens proberen te ontvetten en bij te tippen en dan nog eens polijsten.
 
Het kan zijn dat de resten van de vogelpoep verdampen door de hitte van de zon. Zo kun je soms ook de resten laten verdampen met een warmtepistool, maar dat is geen flauw werkje en kan met een beetje onvoorzichtigheid eindigen in een tranendal.

Het advies is bij vogelpoep om deze goed te verwijderen, de plek goed schoon te maken en dan in de zon te zetten. Als het na een tijdje bakken niet verdampt is, dan is het er ingebeten. Als dat zo is dan is het een kwestie van hoe diep het ingbeten is en of je dat dus nog weg kunt polijsten. Rotzooi is het!
 
  • Leuk
Reactions: Brad
Ingebrande of ingebeten vogelpoep kan erg lastig zijn om te verwijderen.

Ik heb alles geprobeerd: grof polijsten, 3 stappen schuren korrel 1000, 2000, 3000, met een föhn warm maken maar krijg het er met géén mogelijkheid uit.
Soms moet je het maar voor lief nemen en laten voor wat het is voordat het allemaal maar erger wordt...

20220716_090923.jpg


20220716_092939.jpg


20220716_093443.jpg


20220716_093952.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Dan is het inderdaad ingevreten, als je met een vergrootglas de doffe plekken bekijkt zie je dan allemaal fijne barstjes (craquelé) in de lak. Die barstjes kunnen zelfs doorlopen tot op het blanke staal, dus als je dat echt 100% weg wil polijsten zit er geen lak meer op de auto. Zoals nicknameless ook al aangeeft, is het dan een kwestie van de schade accepteren (of opnieuw spuiten). Bij mijn vorige auto zat er op de motorkap ook zo'n plek van 10-15 cm doorsnee, met polijsten heb ik dat terug kunnen brengen naar zo'n 5 cm (aan de randen blijkbaar minder diep ingebrand), en dat scheelt wel veel voor de mate dat het opvalt.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: bprosman
Wat ik in ieder geval kwijt wil is dat ik iedereen hier die gereageerd heeft en tips gegeven heeft wil bedanken. De krassen genoemd in de OP, (struiken en op de achterklep) zijn weg (of toch zo goed als onzichtbaar). Kleien is gelukt (viel me eigenlijk nog mee). Nu nog "Black hole" en wax er op. En het interieur nog.
 

Bijlagen

  • 1658075761904.jpg
    1658075761904.jpg
    338,4 KB · Weergaven: 56
Mooi,gaaf man. Welke wolpad (merk) 85/125 mag ik dan bestellen bij CC om het uit te proberen? Die Menzerna heb ik in 300 & 400.
Bedankt voor deze tip.
 
Ik heb zelf de wolpad van Monello, gewoon een stuk pakken van 30x30 of 40x40 en langzaam bewegen en een beetje druk zetten. Niet het snelste misschien maar het gaat om het resultaat! Daarna meestal nog een rondje 2500 met een medium pad om het af te maken, heeft net dat beetje extra glans voor mijn idee. Verder gebruik ik foam pads van Gyeon al haal ik met de kleinere Monello 80mm pads dezelfde resultaten.