• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kraus of Polishing Power

Nessie

Detailing addict
7 aug 2012
5
60
IJmuiden
Beste mensen,

Ik wil een nieuwe machine aanschaffen.
Nu werk ik al jaren met de DAP900, en die heeft zijn kwaliteit dus dik bewezen.
Echter heeft deze een uitslag van 8mm, en ik wil meer.
Nu heb ik de Kraus V2 op het oog. Deze heeft een uitslag van 15mm en 1000W, en ik heb geen slechte dingen kunnen vinden. Aanschafprijs op dit moment is 190 euro.
Om bij de nieuwe DAP te blijven, deze heeft ook 15mm uitslag, 1000W, en beschikbaar voor dezelfde 190 euro.
Als ik er plaatjes bij pak, lijken het dezelfde machines te zijn met een ander merk erop.
Zijn er mensen die de machines beide in handen hebben gehad, en kunnen vertellen wat pro's en cons zijn om 1 van de machines in het voordeel te laten eindigen?

Zoals het nu gaat, kom ik met de DAP regelmatig iets tekort bij auto's waarvan de lak veel krassen heeft. Dan gaat eerst de PRO900 erover, en finisch ik met de DAP.
Ik hoop met een grotere slag meer en sneller resultaat te behalen.
Dus nog een extra vraag.
De Kraus is ook beschikbaar met een slag van 22mm. Is dat merkbaar beter dan de 15mm van de andere twee machines?
Deze heeft wel veel minder vermogen bij een grotere steunschijf. Ik zou dan toch de 5" steunplaat gebruiken.
Sterk aan te raden, of beter de 15mm met meer vermogen nemen?

Voor de duidelijkheid, ik ben niet professioneel, maar een 1 of 2 auto's per maand is wel reëel.

edit:
Ik zie veel mensen die de oude DAP hebben voorzien van een 3" steunplaat voor de minder bereikbare hoekjes.
De nieuwe DAP mini heeft 12mm uitslag, en lijkt verder precies op mijn DAP.
Mijn idee is dat ik de 3" schijf zou gebruiken op plekken waar je met de 5,5" ruimte te kort komt.
Daarom vraag ik me af of het in die situaties wenselijk is om een uitslag van 12mm te hebben, of dat de huidige 8mm handiger is.
Ik zou graag horen hoe de meningen hierover verdeeld zijn.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou mij vooral niet doodstaren op de uitslag, is ook niet handig bij randen
Samen met het vermogen geeft dat een stevige uitdaging voor de pad
En om die reden ook kans op onrustig gedrag

De service van CC is voor mij reden genoeg om vooral daar te kopen.
 
Goed om te horen dat je DAP al jaren trouwe dienst levert!

Als je tevreden bent met de kwaliteit van je huidige DAP, zou ik lekker bij dat merk blijven toch!

Misschien dat je huidige DAP ook voldoet met de juiste combo polijstmiddel en schijf. In mijn ervaring is RUPES blauw wol een extreem krachtige schijf die ook top finisht. Misschien dat je hiermee al bent waar je wilt zijn. Voor mij gaf het, t.o.v. foam pads, een giga verschil in cut.

M.b.t. uitslag, ik heb mijn FLEX XFE 7-15 (15mm uitslag) vaak en met veel plezier gebruikt. Nu heb ik al een tijdje een 21mm uitslag machine en de FLEX gebruik ik NOOIT meer. In mijn ervaring levert de 21mm bi-zar veel correctievermogen, terwijl het ook super finisht. Ik poets ongeveer 30 auto's per maand en gebruik niks anders dan deze machine, ook geen rotary (zelfs mijn PXE 80 niet meer.....). Nu poets ik voor een dealer, dus het hoeft ook niet perfect, maar ondanks de grote slag, kom ik ook aardig in de hoekjes en dergelijke. Zoals op de foto hieronder te zien, deze zwaar geöxideerde bus is enkel gepolijst met 21mm. Linkerdeur is al gedaan, rechts nog niet. Zelfs op de richel onder het derde remlicht, is de cut helemaal top, op misschien een mm na.

20211115_101648.jpg

Het wordt met een grotere uitslag wel lastiger om om uitstekende delen heen te werken, zoals emblemen, hendels of knipperlichten. Daar leer je aardig mee werken. Om vermogen zou ik mij geen zorgen maken, ik heb niet het idee dat dat echt uitmaakt.

Ik raad aan om een zo groot mogelijke slag te pakken. CC heeft daarvoor geen DAP met 21mm in de aanbieding, maar wel de ENORM fijne RUPES LHR21 MKiii. Relatief is het prijsverschil natuurlijk enorm, maar als je meerdere auto's per jaar/maand aanpakt zeker het overwegen waard. Dat werkt gewoon een stuk fijner en soepeler en is ook beter voor je lichaam!
De service van CC is voor mij reden genoeg om vooral daar te kopen.
Dit, absoluut!
 
De reacties zijn lekker tegenstrijdig. Ik had niet anders verwacht. Haha.
De voorkeur ging al uit naar de DAP, maar ik was meer nieuwsgierig naar de bevindingen van de ervaren poetsers wbt het werken met een grotere uitslag.
Voor mij zou het dan al een hele vooruitgang zijn om de huidige DAP met 8mm uitslag te voorzien van een 75mm steunplaat voor het kleinere werk en de nieuwe DAP met 15mm en 125mm steunplaat voor de grote delen.
Nu werk ik voornamelijk met de blauwe en rode Monello schijven en Menzerna compount, polish en super finish.
Met een wolpad zou ik dan beter resultaat krijgen en de rotary niet nodig hebben?
 
En dat is zo gek nog niet natuurlijk, iedereen heeft zijn eigen stijl/voorkeuren.

Met die twee machines heb je een mooie setup, lijkt mij een goed idee!

Dat wollen pads meer cut hebben dan foam kan je van uitgaan. Gewoon lekker gaan proberen. Voor mij geld, dat Rupes Blauwe wol op een DA met een compound het meeste cut van allemaal, meer dan een rotary.
 
  • Verbluft
Reactions: ruudd
Ik werk ook liever met een 21mm uitslag voor het grote werk en een dap mini voor de randen. Als het echt snel moet gaan of er een grote correctie moet gebeuren grijp ik naar de rotary. Vroeger ook nog met een dap 8mm gewerkt maar als ik daarmee een paintcorrectie moest uitvoeren op een Duitse lak dan zat ik stikkapot achteraf. Zelfs als hobby zou ik minimum met een 15mm uitslag starten maar met wat ik nu weet zou ik starten met een rotary en een dap om te finishen.
 
Ik zelf heb een Krauss met de 8mm uitslag, geen verkeerd toestel. Al neem ik meestal de rotary vast eerlijk gezegd. Echter kan ik geen vergelijk maken met een 15mm Krauss of een DAP toestel.
 
Ik heb zelf zowel een Rupes LHR15 (dus 15 mm uitslag), een Bosch pro met 8mm o.i.d. uitslag en een Flex rotary.
Ik denk dat zo'n 15mm dap behoorlijk goed te vergelijken zal zijn met de rupes LHR15. Dat is op zich een erg fijne machine, met toch wat meer correctie dan een normale excenter, maar is naar mijn mening niet geschikt als enige machine. Vanwege de uitslag kun je gewoon niet dicht langs randen werken en op stukken met veel curves. De combinatie van een normale DAP met kleine backing plate en een 15mm met normale backing plate is echter wel erg prettig.

Tussen 15mm en 21mm zou ik toch kiezen voor de 15mm (net zoals rupes ook adviseert voor detailing). Niet alleen vanwege de iets kleinere uitslag, maar ook vanwege de kleinere backing plate. Het verschil in correctie is verder ook niet erg groot.
 
Even lekker een oud topic omhoog halen.:cool:
We zijn bijna een jaar verder, en dus denk ik wel genoeg uren te zijn bezig geweest om mijn bevindingen te posten.
Natuurlijk is het DAP geworden. En wel 2. De 125mm met 15mm en de 80mm met 15mm.
In het begin was het even wennen. De machine vrat pads. De ene na de ander ging in rook op.
Nu heb ik eindelijk de perfecte pads gevonden in de HDO pads, speciaal voor machines met grote uitslag.
Lang verhaal kort, wat gaat dit lekker! de correctie is veel beter, en het lijkt sneller te gaan. Wel is het zo dat de sausjes van Menzerna sneller droog lopen, dus sneller kleinere stukjes doen is hiervoor de oplossing.
Ook het geluid is een stuk meer dan de oude DAP, dus altijd de oordoppen in, anders hoor je na een paneel alleen nog maar een piep.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba en Altos
Heb je ooit al geprobeerd om andere polijstmiddelen te gebruiken? Ik heb ook al gehoord dat sommige mensen een druppeltje finishing polish durven gebruiken om minder te stoffen en op te drogen. bv bij de Monello Veloce of Mezzo een klein druppeltje Finale op de pad doen.