• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Krijg hologrammen maar niet verwijderd

Bertdenw

Detailing rookie
3 sep 2017
10
15
31
Heb een zwarte seat ibiza 6j (2011).
Was vandaag mijn auto aan het compounden(microvezel cutting pad,menzerna 400)en kreeg de meeste diepe swirls wel weg. Maar nu heb ik last van hollogrammen. Heb geprobeerd om ze te verwijderen met een waffle pad,zachte pad,harde pad(menzerna 2500 en 3700) maar zonder succes....
Gebruikte een rupes bigfoot hiervoor.
 
Het is haast onmogelijk om met een dual action machine hologrammen te maken. Ik vermoed dat er meerdere oorzaken zijn:
- pad en polijstpasta te grof waardoor je als het ware micromarring krijgt, dit lijkt veel op hologrammen...
- hele zachte lak of juiste harde lak
- harde(re) doeken
- residu niet goed afgenomen.
- teveel product gebruikt
- te lang of te kort het product verwerkt.
- verzadigde pads

Probeer het eerst eens met een combinatie van zachte pad en een milde polijstmiddel. Daarna met de lange vezels van een doek het meeste residu afnemen en daarna met de korte kant nawrijven. Gebruik ook veel doeken, na elk paneel een schone doek pakken. Vaak gebeurd het dat men een hele auto afneemt met 1 doek. Deze raakt op den duur verzadigd waardoor product niet meer wordt geabsobeerd en deze eigenlijk opnieuw wordt uitgesmeerd.
 
  • Leuk
Reactions: PeterS en zktom82
Welkom op het forum Bert.
Hologrammen zijn minder diepe lakdefecten dan swirls. Dus het kan niet zo zijn dat je swirls er wel uit gepolijst krijgt en ondertussen hologrammen niet. Je zal dus die hologrammen tijdens het polijsten of afnemen moeten veroorzaken.
+1 voor de info van @nicknameless. Waar die iets minder bij stilstaat: zijn laatste puntje - verzadigde pads. Of misschien zelfs vervuiling in je pads. Je gebruikt MF pads. Maak je die tussendoor ook schoon? Hoe is de voorbereiding op het polijsten geweest? Is er gekleid of een ander soort van decontaminatie? Kan het zijn dat je met een fijne vervuiling die nog in de lak aanwezig is kleine krasjes aan het veroorzaken bent? (Worden je pads wellicht vies / zwart?)
En neem je het polijstresidu alleen droog af of gebruik je ook iets om te ontvetten? Misschien dat die hologrammen niet in de lak zitten maar in een laagje polijstmiddel...
 
Ga vanavond naar de doe het zelf en de stappen nog eens opnieuw doen. Het probleem kan zijn dat ik de gzpolijste pasta niet goed afgekuist heb ( deed dit met water) zal het nu doen met water en isopropanol (1/1 ratio).
 
1:1 is te agressief. 1:10 is beter als je met IPA zelf een mengsel wilt maken en ik zou demiwater gebruiken. Persoonlijk zou ik Gyeon Prep of Nanolex EX pakken.
 
  • Leuk
Reactions: Jdb
1:10 is net water, zou toch echt max bij de 1:3 blijven als je IPA gaat gebruiken
( hoewel de 1:1 volgens mij meer gebruikt is in het verleden ( en wellicht nog steeds ))
 
@mk-us Er was hier laatst een topic over het mengen van ipa met water en deze link werd daarbij gedeeld. Ik heb er zelf geen verstand van, maar daar heb ik de info vandaan. 1:3 zou volgens mij ook nog moeten kunnen (dat is tenslotte wat Prep ongeveer is).
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
9/10 pakken tegenwoordig toch prep of naverwante, desalwelteplus leek mij 1:10 toch echt veel te 'waterig'.
In het verleden menig ipa gebruikt vandaar dat ik mijn info even deelde
 
Heb nog een poging gedaan,maar met hetzelfde resultaat. (Heb het ook gefilmd). Gekleid,Verse pad, 3 drupjes polish, en product goed verwijderd. Zonder succes.
 
En welke combinatie van pad, polijstmiddel en snelheid machine gebruikte je de laatste keer?

Probeer eens op lagere stand, finishing polish en finishing pad.

Ookal zou dit alleen werken tegen een haze van een grove combi.
Ik vind t echt raar dat je nieuwe hologrammen maakt met een 21mm DA
 
Hmmm... Een D/A, schone lak, schone pads...

Heb je ook ontvet? Misschien is je polijstmiddel behoorlijk olie-rijk en blijf je vettigheid rondsmeren? Kan je met een droge vinger de hologram onderbreken? (Streep trekken)
 
  • Leuk
Reactions: Rytec en Cordoba
Ik denk toch echt dat je niet goed het residu afneemt. Aan de stappen ervoor zou het niet moeten liggen. Wellicht je IPA teveel verdunt. Heb je de beschikking over Prep o.i.d.? En schone doeken!!!

Hoop dat je er uit komt! Succes in ieder geval.
 
Neen met mijn vinger kan ik niet de hologrammen onderbreken.
Morgen opnieuw een poging wagen.
Drop hier jullie stappenplan.
 
Graag eerst antwoord op de volgende vragen want ik krijg niet echt een goede indruk van je werkwijze.
Specificeer elke stap zoveel mogelijk.

Welk merk en type pad met welk merk en type pasta. Dus welke combo's en op welke snelheid van de machine.
En welke machine heb je nu? Een namaak van de Rupes met 21mm uitslag maar welke is dit dan?

Hopelijk kunnen we je beter helpen na deze antwoorden
 
Machine: clover ct9000.
Pasta: menzerna 400, 2500,3700
Pads rupes.
Auto kleien.
Menzerna 400+microvezel cutting pad meguaire
Menzerna 2500+ rupes groene pad
Menzerna 3700+ rupes geel of generieke zachte wafflepad