• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kuip van bakfiets beschermen

Timon

Detailing guru
17 jun 2008
489
120
Wij hebben enige tijd geleden een bakfiets besteld en wordt naar verwachting wordt deze eind week 35 geleverd. Het frame wordt mat grijs en de kuip wordt van zwart EPP.
Nu had ik van @ivo's al begrepen dat cancoat het goed doet op matte lak van fietsen. Dat is dus eigenlijk wel duidelijk wat ik wil. Omdat Cancoat juist een allround product is rolt hieruit dan ook mijn vraag: Kan ik Cancoat gebruiken op EPP?
EPP heeft ongeveer dezelfde opbouw als piepschuim waardoor het oppervlak niet helemaal glad is. Daardoor ben ik een beetje bang voor ophoping van product in de kuiltjes/gaatjes. Dan eindig je met een zwarte panter met witte vlekjes die er vrijwel niet meer uit te krijgen zijn.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Is er dan cancoat of iets anders gebruikt?
 
Heb je dan iets als een Urban Arrow?

Wat wil je bereiken met een bescherming? Afstotende werking, tegen beschadigen beschermen, etc.
Welke eigenschappen heeft het materiaal zelf al en dit ic.m. de wensen die jij hebt bij je bescherming?

Als ik NU ineens iemand voor me had staan met zo'n bakfiets en die vraagt; ''Wat kan ik mijn bak smeren voor bescherming?'' ... dan had ik even goed achter m'n oren moeten krabben. Zou een coating wel goed kunnen hechten (film/bindmiddel/releasemiddel/etc) op dit spul en is het glad genoeg zodat er geen product tussen de korrels blijft zitten. Een coating wordt hard en het spul heeft juist een goede flexibiliteit c.q. energieopname én memory. Enzovoorts....

Mijn eerste gedachte; Cancoat op het frame en soortgelijke delen, een weekje later de boel even wassen en alles in de Bathe+ foamen? :p


Er zal vast iemand op het forum zijn die hier toevallig meer van weet.
 
EPP neemt weinig water op en heeft een goed drijfvermogen
Het materiaal bestand tegen olie, vet en veel chemicaliën.
Door deze eigenschappen is EPP niet gevoelig voor microbiële groei
EPP kan bij lage (tot -40°C) en bij hoge temperaturen (tot 110°C) worden toegepast.
Het materiaal is hierdoor goed te reinigen en kan ook gesteriliseerd worden

Als ik het zo lees, heeft het vrij weinig onderhoud nodig.
Je kan eerst een stukje (onopvallend plekje) doen om te zien wat er gebeurd.
En anders zou ik het lekker bij een spraywax o.i.d. houden.
 
@Quantoxx waarom bescherm je je fiets? Niet om de matte lak lekker te laten glanzen. Het draait dus meer om beading en makkelijker schoonmaken met een bescherming er op. UV bescherming is ook nog wel een dingetje zodoende. Met name kunststoffen willen nog wel eens verkleuren als gevolg van blootstelling aan UV.
 
Je coat ook niet om iets te laten glimmen. ;)

Als ik jouw link lees, dan lijkt het materiaal zelf al goede eigenschappen te hebben. Als je dan toch wilt coaten, werkt dit dan? (Kan je ontvetten, wil het hechten, etc)

Vandaar dat ik het idee zou hebben om de fiets zelf te coaten indien gewenst en de rest in de Bathe+ te foamen. (Of een andere spray-bescherming)
 
EPP ziet eruit als een spulletje wat je niet kunt coaten
Ik lees iets van 'memory foam' achtig, daar gaat een coating dus niets mee doen.
Coating wordt hard, vormt dus per definitie niet mee met EPP.
Een spaycoating als Cure zou evt. kunnen wellicht, maar ik zou gewoon eerst eens kijken of het uberhaupt nodig is...
Waar zit het spul precies, als het niet in direct zonlicht zit bijv, zou ik me al een stuk minder druk maken
 
Ik bedoel met de kuip eigenlijk de bak van de bakfiets. Kuip is eigenlijk een niet zo'n handige woordkeuze geweest. ;)
De bak zit zeker in het zicht. Denk aan een Urban Arrow, Gazelle Maki, Riese en Muller of Lovens bakfiets. Wij hebben overigens de laatste in bestelling. Lijkt een nieuw merk maar heeft jarenlang de Urban arrow geproduceerd. Voor bakfietsen is het dus een zeer gebruikelijk materiaal voor om de bak van een bakfiets te van te maken. Vrees toch dat er te veel materiaal in de gaatjes/kuiltjes beland waardoor het niet het gewenste effect gaat krijgen.