• Carclean.com - The Car Care Shop

Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

• Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststof dop voor (de)monteren van velgen

Werner

Detailing addict
26 sep 2008
173
62
Helaas kan ik het niet meer terugvinden, maar ik meen me te herinneren dat ik hier ooit eens in een topic van die kunststof doppen gezien heb,
speciaal bedoeld voor het (de)monteren van lm-velgen. Het waren verschillende kleuren naargelang de dopmaat.

Bij Conrad vind ik wel iets van dien aard (artikel nr. 821580 - 89 ), maar probleem is een beetje dat bij die set mijn maat er niet bij staat.
Tenminste, ik ben nog niet 100% zeker van de maat. Ik heb een kruissleutel en het beste past de maat 13/16 inch (+/- 20.6 mm), echter de dealer zegt dat ze
dop 21 mm gebruiken. Dit scheelt natuurlijk niet veel, maar misschien wel net genoeg om de wielmoeren op lange duur te beschadigen.

Iemand een adresje waar deze doppen te verkrijgen zijn, ook in de maat 13/16"?

Om wat voor auto gaat het?

De meest gebruikte wielmoeren/bouten zijn in de maat 17, 19 of 21mm.

Voor je nieuwe Toyota velgen toch? Ik denk dat ze dan bij je dealer nog wel een dopje voor je hebben. :)

Ik heb een setje doppen in drie maten, zijn van die plastieke doppen om de velgen niet te beschadigen, die dingen werken heerlijk:
WielDoppenset300_LRG.webp

Deze hebben alle drie een verschillende maat, namelijk 17, 19 en 21 mm, of deze echt in jouw maten beschikbaar zijn denk ik van niet.

Ik pak ook een normale dop uit de doppen set.

Voldoet prima, en doe er niet eens een ducktape of wat dan ook maar tussen...

Gebeurt bij de meeste garages ook niet. En mijn wielbouten blijven toch altijd erg netjes.

De boel niet forceren, dan draai je ze makkelijk los.

Ook wordt er altijd veelste vast vast gedraaid. Dat is ook slecht.
Daarom heb ik zelf ook een moment sleutel, en zet die vast op 120NM (meeste auto's)

Dan merk je echt, dat het niet extreem vast hoeft te zitten.

BlackPassat zei:
Sjiek spul Jan, is dat geanodiseerd aluminium ofzo? Titanium misschien?
Waarvan ze gemaakt zijn weet ik niet zeker maar ze werken goed.

Jeroen zei:
Ik pak ook een normale dop uit de doppen set.

Voldoet prima, en doe er niet eens een ducktape of wat dan ook maar tussen...

Gebeurt bij de meeste garages ook niet. En mijn wielbouten blijven toch altijd erg netjes.
Op zich heb je gelijk en in negen van de tien gevallen zal dat ook goed gaan.
Echter ben ik meer van de filosofie: "liever voorkomen dan genezen".
Heb al een paar keer velgen van een paar duizend euro of volledig chromen velgen moeten doen,
daar wil ik echt geen krassen op maken, vandaar dat ik deze doppen heb aangekocht samen met men momentsleutel.

rodders zei:
Ik heb een setje doppen in drie maten, zijn van die plastieke doppen om de velgen niet te beschadigen, die dingen werken heerlijk:
WielDoppenset300_LRG.webp

Deze hebben alle drie een verschillende maat, namelijk 17, 19 en 21 mm, of deze echt in jouw maten beschikbaar zijn denk ik van niet.

Heb het zelfde setje doppen en deze bevallen prima

Vandaag verschillende bedrijven bezocht, maar zo'n setje hadden ze nergens op voorraad.
Wel losse doppen met zo'n kunststof huls, maar de binnenkant was dan weer van zwart staal.
Alleen de prijs van zo'n losse dop was nog meer dan een setje op internet! Ik weet het, ten opzichte
van de prijs van een set velgen valt die prijs voor een dop in het niet, maar toch...

Uiteindelijk maar een gewone chroom-vanadium dop maat 21 gekocht en deze ingetaped, zoals PT Cruiser schreef.
Werkt ook prima. Misschien op internet nog wel eens zo'n setje bestellen..

Deze kunnen ook met de luchtsleutel gebruikt worden.

@mk-us: ik trek altijd na met de momentsleutel, heb het zelf eens meegemaakt dat ik met de schijfrem OP de velg stond omdat de bouten er vanaf waren gesprongen (ik had ze zelf niet gemonteerd).

Helemaal met je eens, ik doelde er op dat je niet 500NM gaat gebruiken om vast te zetten, kans op ellende is dan ook weer zo groot.
Draai ze zelf ook met momentsleutel aan, geen zorgen dus ;)