• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Beschadigd kunststof kofferruimte, hoe repareer je dat?

ArnoutdB

Detailing guru
10 okt 2018
309
135
Ik heb de forums doorgezocht, maar kon over het volgende niets vinden. Of overheen gelezen, wijs me er dan maar op :relieved:
De vorige eigenaar van mijn auto nam vermoedelijk graag zijn of haar hond mee gezien de massa haar wat me het eerst opviel.
Nu heb ik dit redelijk kunnen verwijderen, maar alsnog niet gefinished.

Waar het om gaat nu zijn de vele krassen op en in het kunststof van de kofferruimte. Diepe en ondiepe krassen. (Zie de foto's hieronder.)
Ik vroeg me af of deze te verwijderen, al dan niet te verminderen zijn?
Dacht zelf aan een licht schurend middel, maar wat?

Kortom, hoop dat iemand het herkent of hier iets over kan zeggen.

Groeten Arnout

IMG_20181114_162921.jpgIMG_20181114_162937.jpg
 
Laatst bewerkt:
Natural Look kan geen kwaad en maakt het zeker egaler qua aanzicht

Verwarmen moet je echt gevoel voor ontwikkelen
Ik schat in dat dat bij deze diepte niet de oplossing is
Toplaag is teveel open gekrast
Dan wordt de kleur nooit meer egaal
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
+1 voor het dressen. :D

Wat ik zelf graag doe als het kunststof al wat te verduren heeft gehad; Reinigen met een APC, vervolgens afnemen met een vochtige doek (of zelfs lichte ontvetter) om residu van de APC te verwijderen, zodra het mooi droog is weer lekker voeden met inderdaad bijv. Natural Look of een vergelijkbare dressing.

Zo maak je de ''schades'' meestal een stuk minder zichtbaar, want verhelpen doe je ze niet. ;) (Teveel/te diep/etc)
 
Ik kan zo snel maar even één voorbeeld vinden uit mijn recente foto's, maar hieronder een foto van een kofferbak-ruimte waarbij er op het kunststof flink wat krassen en ''vegen'' zaten. Het beeld is vrij onduidelijk, maar reinigen + voeden kan duidelijk een hoop voor je doen:

De bovenste 2 foto's laten een Before & After zien. In dit geval is er met een paardenhaarborstel en een APC+D 1:10 (All Purpose Cleaner + Degreaser) simpelweg geboend. Vuil en vet is dan uit de porien/nerven/etc. en dan pakt een voeding goed.

17Gallery Seats 03.jpg
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Bedankt al voor de verschillende reacties! Zelf ondertussen ook doorgezocht op o.a. YouTube. Daar zie je ook veel het verwarmen van het kunststof terug. Gebruik zelf zo nu en dan Voodoo Ride Interior Clean wat op zich al een redelijk, donker makende cleaner is.

Nu kwam ik zojuist video's tegen van kunststof bumper reparaties. Dit gebeurde daar met kunststof/2 componenten plamuur.
Zit nu zelf te denken aan licht schuren, schoonmaken en ontvetten, licht plamuren, na schuren en daarna met Voodoo Ride finishen..
 
Als je goed naar het kunstof kijkt is dat niet helemaal egaal. Daarom lijkt schuren mij geen goed idee.

Hoe je dat wil plamuren snap ik niet helemaal.

Ik zou ook zeggen cleanen/ voeden en dan vrede hebben met het resultaat.

Ik vind persoonlijk dat een specifieke cleaner het vaak net nog even beter doet dan APC. Ik gebruik zelf graag de “Vinyl Cleaner” van Gyeon, en merk datbdit toch wat beter reinigt.

En voor voeden ben ik dat ook weer een groot fan van Gyeon. (preserve)

Maar natural look is ook mooi. Poorboys ruikt wel altijd wat fijner :)
 
Snap je inderdaad. Doelde op de ruwe randjes (door de krassen), die glad te schuren met een licht schurend iets. Daarna de groeven van de krassen opvullen als het ware en vlak maken. Om het goedje te verbergen donker oppoetsen. Soms moet je misschien verder kijken dan heel veel neuzen lang zijn. Of gewoon keer goed eigenwijs de fout in gaan :cool:

Maar na de verschillende reacties misschien ook de Gyeon Preserve aanschaffen mocht het niet lukken.
 
Je kan het ook met een melamine sponsje te lijf gaan, en dan vervolgens een dressing zoals Natural Look. Ik had het op het bestuurdersportier (portierbak) van mijn auto ook, en heb het toch veel strakker gekregen met deze methode.
 
Ik wilde deze keer de melaminespons niet ter woorden brengen. :p Maar dat is wat ik ook vaak gebruik, mits het écht nodig is. Om hier nu diepe krassen en dergelijke mee te gaan ''schuren'' zal weinig uithalen, denk ik.

Reparaties die ik wel eens zie, zowel levensecht of op videos, zijn veelal op kunststoffen met een grove korrel. Fijn kunststof zie ik dus wat minder omdat dit ook om precies werken vraagt en waarschijnlijk ook fijner product.

Voeden + reinigen zijn mijn eerste optie zijn.
De sloop bezoeken en een degelijk stukkie kunststof uit een zelfde auto trekken zou mijn tweede optie zijn. ;)