• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststof polijsten i.p.v. dressen. Slim?

YRV

Detailing trainee
1 apr 2018
7
45
Hoi,

Ik was onlangs bezig met een grille (verweerd hard kunststof) van een Opel Agila en ik weet even niet hoe ik dit het beste kan aanpakken. Heb het behandeld met Autofinesse Revive (wat toch bekend staat als een van de betere dressings voor kunststof). Zag er een week mooi uit maar na één of twee stevige regenbuien was het zo goed als weg. Voor mijn gevoel gaat daarom ook geen enkele dressing (op siliconenbasis) werken.

grille.jpg


Het kunststof ziet eruit alsof het geoxideerd (verkrijt) is, net zoals je soms ziet bij rode autolakken die matroze uitgeslagen zijn. En ook wel bekend van koplampen die gelig geoxideerd zijn. Als je er met je nagel over gaat krijg je een soort krasjes en zie je het donkere kunststof er onder vandaan komen (zie foto boven bij gele pijl). Ik denk daarom dat de enige duurzame oplossing is om het verkrijte laagje eraf te polijsten/schuren i.p.v. te dressen.

Is dit naar jullie idee verstandig? En waarmee kan ik dit het beste doen?

- Poorboys Professional Polish
- Poorboys SSR1/2/2.5/3
- Eraf borstellen met melanine sponsje
- Natschuren in oplopende korrel en daarna polijsten?

Wat is de kans dat (na polijsten) het kunststof extreem gaat glimmen? Het liefst hou ik natuurlijk de matte look aan. Dus de kans op extreem glimmen houdt mij nogal tegen om het te proberen. Ook las ik dat veel compounds en polishes witte vlekken achterlaten op kunststof? De Poorboys Professional Polish en SSR geven aan dat het ook geschikt is voor kunststof en zouden dit probleem niet hebben?

Zou het ook nog over een andere boeg kunnen gooien en Solution Finish proberen. Dit schijnt dieper in te dringen (dan een dressing) en ook de oxidatie aan te pakken. Veel lovende verhalen over gelezen, maar duurzaamheid is afhankelijk van het type kunststof. Kan dus vele maanden blijven zitten maar er ook zo weer vanaf zijn. Lastig.

Hoop jullie advies tegemoet te mogen zien. Dank! ;)
 
Ik weet niet of je het van tevoren hebt schoon gemaakt met idd bv een melamine spons. Als het niet goed schoon is dan kan de revive niet worden opgenomen en ligt het op het kunststof. Paar keer water erop en weg is het. Kunsstof polijsten heb ik nooit gedaan, geen idee dus.
 
Laatst bewerkt:
Ik zou inderdaad ook goed reinigen en een stukje met melaminespons proberen. Het kunststof is momenteel niet vatbaar voor voeding en dan smeer je inderdaad een dressing OP het materiaal en niet ook ERIN.

Naast de weersinvloeden zie ik het ook nog wel eens voorkomen dat het materiaal lange tijd met siliconen-dressings o.i.d. zijn ingesmeerd en dit ook een barriëre vormt.

Gebruik de melaminespons bij voorkeur met water, een sopje of iets als APC.
 
Op een minder zichtbaar plekje voorzichtig met Melamine proberen
Wel vochtig, zacht water zou mijn voorkeur hebben maar liever geen APC (kans op opzuigen)
 
Nou, ik denk dat Gyeon - Trim ook niet zal pakken als je niet eerst reinigt met melamine. ;) Wat zonde zou zijn, want Trim is inderdaad erg mooi spul!

Ik heb tot op heden een enkele detail gedaan waarbij al het kunststof zich simpelweg niet liet voeden. Het vreemde was dat er wel IETS van een waterafstotend product op de kunststof delen zat, maar het was dofgrijs en natmaken of een dressing smeren deed weinig en daarbij ook vlekkerig.

* De eerste foto is van het kunststof die gereinigd is met APC+D waarbij er met de zijkant van een melaminespons enkele strepen zijn ''geschuurd''.
* De tweede foto is duidelijk te zien dat wanneer je het kunststof afneemt met een natte doek, alleen de geschuurde delen zich laten voeden.
* De derde foto laat het verschil zien tussen Onbehandeld / Gyeon - Trim.
* De vierde foto is het eindresultaat.
Kunststof reinigen + Voeden 02 (Gallery).jpg


20160119_123234.jpg...20160119_132256.jpg...20160119_133711.jpg
 
Eerst reinigne met melamine of eerst gaan schuren met melamine ?
Best geinig dat spul, maar vind beetje het te pas en te onpas gebruikt wordt
Het zal wel aan mij liggen, maar het lijkt wel of APC en Melamine de super hoofdprijs heeft gewonnen als men er niet 1,2,3, uitkomt.
Ik denk dat Revive wel een kortere uitkomst zal bieden om dat kunststof juist wel meer open staat en daardoor zal het juist wel meer gaan intrekken.
Trim zal ook een betere uitkomst bieden met wellicht wat langer resultaat,
Echter gezien de ( schade ) denk ik dat men eerder aan een nieuw gedeelte moet gaan dekken als je er langer met wilt blijven rijden.
 
Ik weet vrijwel zeker dat Melamine in dit geval goed zal uitpakken. Als dressings niet hechten en er meteen weer afspoelen + het kunststof flink is aangetast door UV en dergelijke, dan zal het in mijn ervaring wonderen doen. ;)

Maar, zoals al eerder aangehaald: Met gezond verstand en eerst een stukje proberen met water/sop.
 
Thanks mannen voor alle reacties en tips! :cool:

Ik ga het met melamine proberen. Zal eerst een klein proefstukje doen bovenop (valt toch onder de motorkap en zie je niet). Als het even meezit zet ik hier binnen enkele weken een fotootje neer met het (eind)resultaat. Het hele onderdeel vervangen heb ik inderdaad ook aan zitten denken maar opknappen geeft toch meer voldoening, en de auto waar de grille aan vast zit is ook alweer 18 jaar oud.

Oh ja, de melamine spons gewoon met kleine draaiende bewegingen gebruiken? En zit er nog veel verschil tussen een ´originele´ magic eraser van Mr. Clean (mr. proper) en de goedkope van de Action?
 
Ik maak gewoon lange halen, maar past toe waar de grill om vraagt. ;)

Meestal verschilt alleen de prijs enorm. Er zijn ook versies met 2 verschillende zijdes en dergelijke, maar de simpele versies zijn meer dan genoeg.
 
Ik zou als je er dan toch voor kiest om het wel te gaan gebruiken voor de Action versie gaan: goedkoopst en werkt vrijwel het zelfde als de andere versies.
Maar goed, zal het nog 1 maal herhalen: leuk en wel om het op een vertopt stukje te proberen, maar wat dan ?
Je zal toch weer in het open en grote gedeelte moeten gaan gebruiken om er blij van te worden.
Voor hoelang ben je dan nog blij .... in ben benieuwd naa het resultaat !
Een enkle errvaring waarbij blijkbaar het voedingsproces neit werkte ( vs het geweldige trim ) vs een aantal jaren ervaring rijker in woord en veelvuldig daad ?
No offence hoor maar met melamine zal je het voedingsproces echt niet gaan verhelpen, alleen verergeren, dan idd even verhelpen en weer terug bij af.
Mijn advies zou zijn om lekker op de sloop te gaan struinen naar een zelfde stuke plasctic wat er wel geweldiger uit ziet ( ja die zijn er zeker )
 
@mk-us Uuuhhh, ben momenteel met de auto van me vriendin bezig, ook alle delen met verweerd kunststof. Als ik dan een voor alle delen een goed stukje bij de sloop moet gaan vinden, zal lastig worden denk... Heel veel auto’s w.o. Peugeot, Opel etc. hebben hier last van. Met een melaminespons knapt het behoorlijk van op. Als je daarna deze delen om de zoveel tijd blijft voeden, kan je het ook redelijk mooi houden hoor. Als jij een auto onder handen neemt, in dezelfde staat van het kunststof, dan doe je er niks mee? Daar lijkt het wel op.....

En ik zou er trouwens voor kiezen, om eerst goed schoon te maken met APC en een kwast, daarna eventueel melaminespons, dan de tuinslang erop, vervolgens inspuiten met Autoglym - Vinyl & Rubber care, daarna gelijk drogen met de Sideblaster kick. Dit 1x in de 2 weken herhalen, blijft redelijk netjes, mooi zwart. Uiteindelijk zal je zien dat het steeds langer blijft zittten. Of natuurlijk gewoon Gyeon Trim gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
@mk-us - Wat zou dan wel een optie zijn?

Dressings smeren helpt niet volgens TS. Onder de verweerde doffe laag zit nog gezond kunststof. Dan mag je wel aannemen, en ook op de foto's te zien, dat de gril behoorlijk aangetast is. Een ''nieuwe'' grill halen betekent langs de sloop en daar heb je ook weinig kans.

Trim zal hoogstwaarschijnlijk niet voeden en de hechting is in mijn ervaring ook niet ideaal. (Trim smeren, maar nog steeds een doffe gril)

Mijn eigen auto had doffe stootstrippen die ik ook niet gevoed kreeg. In halverwege 2015 heb ik deze ook gereinigd met melamine en zelfs APC+D en in de Gyeon - Trim gezet. Dit werkte bizar lang (mede door de dichtheid van het kunststof) en tot op de dag van vandaag is het kunststof nog prima na meerdere keren te hebben gereinigd op dezelfde manier.

Je hebt natuurlijk ''schuren'' en ''schuren''. Vaak is met lichte druk eventjes over het materiaal gaan met de spons al voldoende. Hard drukken en lopen raggen is natuurlijk een ander verhaal. :D


No offence, ik val je niet aan. :p
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Er zijn nu eenmaal vele soorten kunststoffen met evenvele productiewijzen
Gemeenschappelijk hebben die kunststoffen wel dat er een percentage weekmakers inzit
Die weekmakers houden het soepel en zorgen tegelijkertijd voor de kleurdiepte
Met een APC haal je een deel van de weekmakers uit de opperlaag.

Juist in dit geval lijkt die opperlaag aangetast en direct daaronder niet of minder
Dat kan het gevolg zijn van de productiewijze, zoals een dunne laag in een mal om het loslaten te verbeteren
Dat soort laagjes kan je met beleid verwijderen, soms helpt een vlakgum, soms een beetje polijst, soms .... Melamine

Voor elk product zijn er kunststoffen te vinden waar het goed op werkt en ook soorten waar het tegenvalt
Kwestie van proberen. leren en keuzes maken.
 
@elgiorgio87 : Bij een geheel 'verneukte' plastic auto wordr langs de sloop gaan ook idd een beetje overdreven. Ik doelde op het stukje wat de TS liet zien.
Dit zijn onderdelen waar je echt met struinplezier ( althans dat heb ik er altijd in gehad ) een hoop kan bereiken
Ik heb in de afgelopen 10 jaar een hoop lopen klooien en heb in het verleden ook de melaminespons gebruikt.
Echter bleek dat ik juist de boel terug bij af liet komen ( in beginsel met het gebruik van de APC ( lekker boenend om weer gereed te krijgen ))
Mijn ervaring zou zijn om het juist goed schoon te maken, echter zonder de melaminespons en zonder de APC ( ok kan wel maar dan zééér verdund ! ) en dan daarop een voeding cq coating plaatsen.
Kom je dan ook niet terug bij af na een tijdje: jazeker, maar niet verergeerd en gewoon weer te gebruiken op eerder uitgelegde methode.
@Quantoxx : geen aanval bedoelt en ook niet zo opgevat ( vice versa etcetc :) )
Ik vraag mij namelijk echt af of je nameliijk juist wel een goede kans van slagen hebt bij de sloop,
Mijn ervaring is dat A: de ene sloop de ander niet is en B: het ene stukje plastic de ander niet is ( raar maar waar ( lees info van Redcat voor uitleg ))
Trim levert best wel wat op qua voeden ( om het maa zo te benoemen ), want waarom zie ik dan altijd die geweldige resultaten ?
Mij kan je niet wijsmaken dat hier APC of een melaminespons danwel beide gevallen is gebruikt
Maar goed, zoals @RedCat aangaf: ga eens kijken wat er nog meer gebruikt kan worden i.p.v. de melaminespons want er zijn zeker meerdere opties mogelijk
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@mk-us - Fair enough. :D Gyeon - Trim is inderdaad mooi spul dat ook zeker goed voedt, maar ik doelde meer op het feit dat als een dressing niet voedt, dat de Trim dat ook niet zal doen.

Moet trouwens wel zeggen dat ik de grill van TS wel erg dof vind. Ik heb de nodige doffe trims wel gezien, met name van oudere auto's, maar dit is wel erg zonde. Heb je de sloop wel eens afgestruind, @YRV ? :p
 
  • Leuk
Reactions: mk-us
Ben ik weer! :)

Door jullie reacties heb ik het toch aangedurfd om het met Melamine-spons te proberen. Eerst een klein stukje onder de motorkap getest en dat knapte vrij snel op. Al met al is het wel een behoorlijke klus geweest en ben er zeker 6 uur mee bezig geweest, als het niet langer is. Maar het resultaat is gigantisch goed en het ziet er weer als nieuw uit en is nu zwart i.p.v. lichtgrijs. Heb er nog een laagje AF Revive op gedaan voor een mooie satijnachtige finish, maar dit was eigenlijk al niet eens meer echt nodig. Natuurlijk even afwachten of het voor de wat langere termijn netjes blijft maar heb daar wel vertrouwen in omdat de oxidatie nu verwijderd is (en zal Revive met enige regelmaat blijven aanbrengen).

Meteen ook de parafaanplaat bij de ruitenwissers gedaan en hoewel het effect daar niet zo extreem was, is dat toch ook aardig opgeknapt en donkerder geworden.

Hierbij een vergelijking. Vanwege de zon en lichtinval is de foto ietwat wazig en flets, maar het verschil toch wel te zien denk ik. ;) Voor de getrainde ogen zie je in elk ´vakje´ van de grille nu een mooie bolle regendruppel liggen cq beading.

grille2.jpg
 
Juist 'em! Dit is wat we wilde, toch? :p

Lekker de Revive blijven smeren. Laat het maar lekker intrekken, dus beter te vaak dan te weinig smeren. Met malamine aan de gang gaan werkt erg goed, zeker bij dit soort dingen, maar het is ook vrij grof. Dus, lekker blijven smeren en laat het maar lekker Revive opzuigen. ;)
 
  • Leuk
Reactions: YRV