• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Kunststof spiegelglad polijsten/vernieuwen

Nas

Detailing trainee
17 apr 2020
20
45
Ik zou graag advies willen hebben bij een klein project. Een vriend van me heeft verweerd/beschadigde kunststof kappen op een kleine motorfiets.
Dat leek me een mooi project, aangezien ik al eerder koplampen had gepolijst en voorzien van een laagje Gyeon Trim.
Alleen nu heb ik een stukje behandeld en ben ik eigenlijk niet tevreden. Het resultaat is niet volledig egaal, Gyeon Trim lijkt niet volledig de kleur naar boven te halen en vooral niet egaal. Daarnaast is het behandelde deel nu wel redelijk glad, maar niet zo glad (spiegelend) als andere delen van de kap.

Wat heb ik gedaan:
Eerst gepoetst (Poorboys APC+D, aangelengd met water), daarna gepoetst met Gyeon Prep. Daarna (nat) geschuurd met korrel 2.000, daarna nogmaals met korrel 3.000.
Vervolgens gepolijst. Geprobeerd met Commandant M7 (ook gebruikt voor koplampen), maar ook met Monelle Raffini Finale. Beide gaven geen echt voldoenend resultaat, uiteindelijk toch maar Gyeon Trim geprobeerd, om te kijken of het daarvan beter werd. Resultaat is wel beter, maar niet mooi glanzend/glimmend zoals de rest van de kap en de kleur is ook niet heel mooi teruggekomen zoals ik van Trim gewend ben.

Is er iets wat ik verkeerd heb gedaan of wat beter kan? Zijn de producten (behalve Trim) wel geschikt voor kunststof? Is het kunststof wel te polijsten, zodat de reflectie meer spiegelt? Ik heb in principe dezelfde handelingen gedaan als bij deze koplampen.
 
APC op verweerd kunststof vind ik erg tricky, je verkijkt je er echt op hoe agressief dat spul kan zijn, zeker in een lage mengverhouding (<1:5).

Heb je foto’s van hoe het er voor het behandelen en na het behandelen uitziet ?

Je weet zeker dat het kunststof is en geen polyester ?
 
Ik heb (nog) geen foto's voor na. Ik kan morgen misschien wel een links/rechts (behandeld/onbehandeld) foto maken. Polyester is (100% zeker) ook kunststof, maar ik weet niet wat voor soort het is (PP/PE/PB/PVC/PC/ABS/etc./enz. ;))
 
@Nas,

Om erachter te komen of het P,E, PP, HDPE of HDPM is, kun je een koper (VD electra) draadje nemen, deze verwarmen (met een aansteker o.i.d.) en dan tegen het kunststof aan houden.
Gaat het naar kaarsvet ruiken, dan is het een van de die materialen.
 
Ik heb de kap niet getest met een verhitte draad en ik zie nergens een markering welk type kunststof het is.
Ik heb wel twee foto's. Op de grote foto is het deel links van de schroef behandeld. Let wel, ik had (was ik me van bewust) beter kunnen opschuren, maar de delen die wel glad zijn, hebben eerder een licht matte (satijn) finish en niet spiegelend. Op de kleine foto is te zien hoe de rest van de kap spiegelt/glimt.

20220507_151507.jpg
20220507_151524.jpg
 
APC op verweerd kunststof vind ik erg tricky, je verkijkt je er echt op hoe agressief dat spul kan zijn, zeker in een lage mengverhouding (<1:5).

Heb je foto’s van hoe het er voor het behandelen en na het behandelen uitziet ?

Je weet zeker dat het kunststof is en geen polyester ?
hoe kan je dan best op een kunststof bumper hardenekkige vlekken weghalen? Ik heb het al geprobeerd met klei maar dat geeft ook geen egaal resultaat zoals ik het zou willen.