• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lak uit lakstift verdikken

Alfist

Detailing rookie
9 nov 2020
6
2
Beste mensen, lak uit een lakstift is met name bij het retoucheren van verticale delen lastig te gebruiken omdat het zakt. Daarnaast is het bijwerken van steenslag en krassen een tijdrovende klus, waarbij het resultaat vaak teleurstelt. Daarom wil ik iets nieuws proberen.

Ooit heb ik iemand gezien die met autolak en een simpel bankpasje uitstekende resultaten behaalde. De lak in het flesje was dikker, met een penseel streek hij een paar klodders tegen de beschadiging en streek het glad met een plastic plamuurmes. Drogen, herhalen en na een paar rondes zag je niets meer van de kras. Er bleef echter een waas achter op de plekken waar hij met het plastic mesje overheen was gegaan en ik kan me niet herinneren hoe en wanneer hij dat verwijderde. Tinner?

Mijn vraag is: hoe krijg ik de viscositeit van de lak naar beneden?
 
Ik weet niet of je zomaar iets mag/kan toevoegen aan de samenstelling van de lak? Misschien kan @AndyVR hier meer over vertellen. (Spuiter)

Ikzelf heb krassen en steenslag niet heel vaak aangepakt, met deed dit altijd met een lakstiftje. Steenslag is vrij simpel te vullen, maar krassen op een verticaal paneel is inderdaad was omslachtiger omdat je dit in meerdere keren opvult i.p.v. in één keer vol laten lopen. (Druipers)

Dun aanbrengen, wat laten drogen en opnieuw een dun laagje, totdat het defect gevuld is + een beetje extra.

In mijn ervaring gaat dit erg goed en krijg je het vrijwel onzichtbaar weg. In meerdere gevallen bij bijv. steenslag op de motorkap moest ik erg goed zoeken om het te vinden of zag het helemaal niet meer.. (Uiteraard na schuren en meerstaps polijsten)
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Je zou misschien wat verharder kunnen toevoegen aan de gemaakte lak, maar echt een dik papje zal het niet worden.
Hoe de persoon die jij zegt, dit precies deed weet ik niet, daar kan ik niet over oordelen.

Zoals @Quantoxx al aanhaalde, in stappen geleidelijk aanbrengen, niet van de eerste keer helemaal volleggen met lak. Als ik een steenslag opvul doe ik dit ook in 2/3 laagjes, tussenin goed laten uitdrogen (eventueel met een föhn erbij als het koud is).

Ook al is de lak droog, is deze nog steeds vatbaar voor water/regen (lak is op waterbasis en lost op door aanraking met water), ook met het gebruik van thinner zal de lak oplossen.

Als je voldoende ruimte hebt zou ik 1 drupje vernis leggen op de plek waar je bijtipt. Als de vernis wat hoger ligt is niet erg, deze kan je nadien lichtjes aftoppen en eventueel voorzichtig polijsten.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@AndyVR en @Quantoxx, dank voor jullie reactie. Het was ook geen dik papje maar beduidend dikker dan standaard autolak. Hij gaf aan dat hij had gemengd met 'additieven' om het beter bewerkbaar te maken. Door het 'plamuren' kwam hij nooit hoger dan fabriekslak en dat scheelt gewoon een veel schuur en polijstwerk achteraf . Resultaat was verbluffend en het ging heel snel.

Gewoon universele verharder die je bijv. bij 1K clearcoat mengt zou dus moeten volstaan om het wat dikker te krijgen?
 
Welke additieven dat precies zijn is mij niet helemaal duidelijk, ik vermoed wel een verharder dan, de verharder die je bij de vernis gebruikt, kan inderdaad ook dienen voor de lak. Ik vermoed dat dit de lak wel iets dikker zal maken.

Ik ben ergens wel nieuwsgierig hoe het resultaat eruit zag van de man die jij aanhaalt en hoe hij dit precies aanpakt.
 
@AndyVR Het was jaren geleden. Hier leek het wel op: zie onderstaand youtube link. Die vakman geeft echter zijn geheim niet prijs. en heeft het over een verharder wat hij bij de lak doet. Ik ben echter benieuwd hoe hij de waas die achteraf ongetwijfeld overblijft verwijderd. Heb jij enig idee?

 
Eerlijk gezegd ben ik niet echt overtuigd van hetgene de man in het filmpje doet.
ik zou die wagen wel eens van dichtbij willen zien... De verf lijkt wel bijna plamuur zo'n dikke pap.

Ik heb zoiets nog nooit gezien.

Het gaat precies wel veel sneller dan met een penseeltje o.i.d bijtippen maar als je ziet hoe dik hij de laag legt, betwijfel dat deze echt goed uitgehard was, hij zet vrijwel onmiddellijk een 2de laag erover, op die tijd zijn de solventen niet uit de lak getrokken.
Denk na enkele wasbeurten dat je de lak op de grond terug kan vinden.

Het geeft mij een beetje kippenvel als ik ernaar kijk sorry.
 
Uiteraard zal de kwaliteit en duurzaamheid niet gelijk aan de lak zijn die er in de fabriek is gespoten, maar daar gaat het niet om. Als het een kras en steenslag kan wegwerken zodat het niet meer opvalt en en de verf valt er niet vanaf bij het poetsen en wassen, dan is het goed genoeg. :)
Ik had ook nog nooit zoiets gezien maar het resultaat ziet er zo op het eerste oog een stuk beter uit dan het gepruts met lakstiften.

Heb jij enig idee hoe je de waas die achteraf ongetwijfeld overblijft het beste kunt verwijderen? Met thinner eerst verwijderen of meteen polijsten?
 
Of het nu het papje is of lak uit een laktstift. De verf zal er in beide gevallen weer snel uitvallen als de ondergrond niet goed wordt voorbereid. Geen hechting is loslaten, bij beide toepassingen. Als je de steenslag goed bijwerkt, voorbereiden en ontvetten, ook verticale delen, zal de verf er echt wel 6-12 maanden opzitten.
 
Met Waas bedoel je dan het overschot aan lak dat er gesmeerd werd? Je zou deze voorzichtig kunnen weg wassen met een vodje en wat waterontvetter of verdunner maar dan moet je al heel nauwkeurig zijn.
Je kan er ook wel met een polish over gaan vermoed ik.

Natuurlijk kan ik dit niet met zekerheid zeggen gezien ik deze methode niet ken... Is het watergedragen lak of op thinnerbasis,...
 
Tegenwoordig zijn de lakken allemaal watergedragen ja, vroeger had je ook solventgedragen (thinner). Acryl staat voor watergedragen zo ver ik weet dus ik vermoed dat dit compatibel is, er van uitgaande dat er ook specifiek een kleur gekozen wordt die bestemd is voor automotive?
 
  • Leuk
Reactions: Alfist