• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakcorrectie op velgen

Jorrito

Detailing trainee
28 mei 2017
31
43
Genk
Hallo

Ik ben hier nog maar net nieuw op het forum en ik heb eigenlijk meteen een vraag om af te vuren.

Afgelopen weekend had ik mezelf de tijd genomen om mijn remklauwen te verven en mijn velgen te poetsen, clayen, polijsten, ontvetten en te coaten. Echter bij het behandelen van de velgen ging het niet zoals gehoopt.

Mijn velgen zijn zwarte 16 inch exemplaren van Opel. Een harde lak, en dat heeft me de das om gedaan. Ik kreeg de krassen die erin zaten er wel uit, maar het leek alsof ik zelf constant swirls veroorzaakte.

Ik heb het uiteindelijk opgegeven om ze te polijsten en ben verder gegaan met het ontvetten en coaten. Ik heb dus niet mijn gewenste resultaat behaald door de - volgens mij - enorme harde lak die bovendien ook nog eens zwart is.

Ik maakte gebruik van de Chemical Guys V32, V34, V36, C.Pro Essence, Eraser en een schroefmachine met een cutting en finishing ball.

Hebben jullie tips of opmerkingen hoe ik dit in de toekomst beter zou aanpakken? Moet ik een goede compound gebruiken of eerder herhaaldelijk met een lichte polish werken?

Op de foto zie je het 'beste' resultaat wat ik kreeg.
 

Bijlagen

  • IMG-20170526-WA0006.jpeg
    IMG-20170526-WA0006.jpeg
    87 KB · Weergaven: 233
Zou het niet kunnen zijn dat de lak op je velgen juist vrij zacht is en dat je er met afnemen van het polijstmiddel weer swirls in trekt met je doek?
 
Hoe zou ik er dan voor kunnen zorgen dat ik geen swirls meer maak met mijn microvezeldoek? Was perfect gewassen, daar leek het me niet aan te liggen.
 
Welke doeken gebruik je? Heb je verschillende doeken? Daar kan je eens wat in proberen te wisselen. Of misschien was het polijstmiddel nog niet goed afgebroken en gaf het restant krassen.
 
Ik gebruikte de groene Workhorse microvezeldoeken. Ik heb nog wel andere doeken maar ik heb het enkel met deze geprobeerd.

Is het gebruikelijk dat velgen een zachte lak hebben? Ik dacht net dat het omgekeerd zou zijn omdat ze toch veel te verduren krijgen.
 
Hm die ken ik niet, je zou de anderen eens kunne proberen. Moeilijk te zeggen uiteraard zonder erbij te zijn geweest!

Verder heb ik geen idee voor velgen lak. Ik zou ook zeggen dat harde toplaag beter zou zijn ivm krassen al zou fysiek harde lak weer juist bij steenslag kunnen zorgen voor afbreken van hele stukken? Dit wordt iig onderdeel van mijn onderzoek voor ik m'n velgen komende zomer opnieuw ga laten spuiten!
 
Harde lak kan ook gevoelig zijn voor krassen echter worden deze minder diep...
Hetgeen wat ik zou proberen is zo lang mogelijk doorwerken met een polijstmiddel, afblazen(of afstoffen met een plumeau), prep opspuiten en afnemen en veel en vaak een schone doek pakken. Op deze manier minimaliseer je de krassen door oud product.
 
Naast schone doeken kan het ook helpen om bij het afnemen met doek geen lange halen te maken, maar kleine rondjes draaien. Hierdoor veeg je geen ophopende residu over de lak. (Mocht het zó gevoelig en/of zacht zijn)



Greeeetz
 
En afnemen met bv Prep. Nat is lubriceren en dus minder wrijving.

De genoemde doeken zijn niet echt bekend om zijn zachtheid/fluffy. Heb ze zelf ook maar voor de deursponningen.
 
Ik gebruikte de groene Workhorse microvezeldoeken. Ik heb nog wel andere doeken maar ik heb het enkel met deze geprobeerd.

Is het gebruikelijk dat velgen een zachte lak hebben? Ik dacht net dat het omgekeerd zou zijn omdat ze toch veel te verduren krijgen.

deze doeken niet gebruiken voor lakwerk, ze zijn prima voor dashboard en dergelijk werk maar mijn ervaring is dat deze te stug zijn voor op de lak te gebruiken en dus krassen veroorzaken.

de witte monello peluche doeken zijn daar wel heel goed geschikt voor, vanwege de lichte kleur zie je meteen of je ergens wat vuil op de doek hebt zitten.
 
  • Leuk
Reactions: Jorrito