• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdikte Audi A3

Bakel

Detailing trainee
2 jul 2012
23
47
Hallo,

Weet iemand misschien wat een gemiddelde lakdikte is van een nieuwe Audi A3 bouwjaar 2015.

Het gaat om een metallic kleur.

Alvast bedankt!
 
Hey Bakel,

Misschien dat iemand dit gemeten heeft of dat er schema's zijn met lakdiktes, maar ik heb afgelopen jaar de ervaring gehad bij een ervaren detailer dat waardes enorm kunnen verschillen. Hierbij werd er op een splinternieuwe Volvo, op de kofferklep, verschillende uiteenlopende waardes gemeten.

Even uit mijn hoofd: 109 - 146 - 122, ...

Een schema, als die er is, zal dus alleen een indicatie zijn waar je eigenlijk nog geen concrete info uit haalt.
 
Als je forum naam je woonplaats verraadt...
Ik heb een lakdiktemeter, 15min rijden bij je vandaan ongeveer gok ik zo...
 
Bij mij in Tiel mag je ook langskomen om hem eens op te meten. Ik heb een half jaar geleden een audi A3 gedetailed en in de Gyeon Prime gezet. Auto had een lakdikte van gemiddeld 138 micron. Ik zal even zoeken naar de vector tekening die ik heb gemaakt van deze auto met alle metingen er op vermeld.

Alsnog denk ik dat je er weinig aan heb, aangezien elke auto anders is. Hier nog wel even een foto van de A3, neem aan dat je dit model bedoel:
SAM_1941.JPG
 
Dit is niet blind te zeggen. Misschien zijn er al delen overgespoten door transportschade of heeft er al iemand bij de dealer schade mee gereden. En ja dit gebeurt, auto wordt gespoten en natuurlijk niet verteld. Kortom zoals ivo's zegt, meten is weten.
 
Buiten wat hierboven al gezegd is: op verschillende plekken op de carrosserie is vaak bewust voor andere lakdiktes gekozen, daarnaast kan de productielijn waar de auto gemaakt is, veel invloed hebben, omdat die vaak verschillende (generaties) lakstraten hebben. Daarnaast kan ook de kleur op zich nog reden zijn voor een afwijkende lakdikte.
 
Mijn idee bij dit alles is dat ik in mijn geval prima met een excenter aan de gang kan zonder al teveel risico te lopen. Wil ik op een paneel wat ik met een excenter heb gedaan, lokaal wat aanpakken, dan zou ik naar een lakdiktemeter grijpen. Zegt nog niet veel, want er kunnen dus heel veel factoren meespelen, maar als ik dan een wel hele vreemde waarde meet, dan zou ik er vanaf zien om lokaal wat te gaan doen.

Je kan uiteindelijk altijd de sjaak zijn, maar je kan dit risico wel veel kleiner maken.


Greetz
 
Bedankt voor de reacties!

@Tomas mocht je de tekening vinden dan zou ik deze graag ontvangen indien mogelijk.

Zijn waardes tussen de 120 en 170 realistisch? Of zou het dan al overgespoten zijn?
 
Heb verschillende panelen gemeten. Het dak varieert tussen de 130 en 165 als enkele uitschieter Portieren tussen de 125 en 160 als enkele uitschieter. Kofferklep tussen 125 en 155 als enkele uitschieter . Motorkap en voorschermen tussen 95 en 125 ( waarschijnlijk omdat deze van aluminium zijn ipv staal)

Heb gemeten in de deursponningen en daar zitten de waardes tussen de 100 en 110.
 
Instappen zijn altijd wat dunner gespoten.
Als ik de waardes zo zie zit de auto goed in de lak, heb wel eens lagere waardes gezien.

instappen 80 en op de auto 95 tot 115.
 
Zijn nette waardes. Ik had laatst een Z3 die had voor de achterschermen rond de 75 micron....... Als een hele auto rond de 150 zit zegt het nog niet veel over overspuiten of schade. Elke auto is anders. Het valt echter wel op als de ene zijkant op 130 zit en de andere zijkant op 200 micron. Dan is er wel te concluderen dat de zijkant van 200 micron overgespoten is.