• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lakdikte en polijsten

Juultje16

Detailing chief
13 dec 2018
77
90
Beste detailers, het is bijna zover dat ook ik ga beginnen met polijsten. Het heeft even geduurd maar de DAP Evo is door de kerk !! Maar ..... polijsten lijkt simpel maar vereist
toch kennis en vakmanschap. Kennis doe ik op op het forum, probeer veel in te lezen, vakmanschap ga je krijgen door het te doen. Ik heb een oude Volvo motorkap gekocht
om daarop mijn eerste polijst pogingen bot te vieren.
Ik heb gelezen dat het belangrijk is om je lakdikte te weten bij het polijsten en daarom ook maar een lakdiktemeter gekocht bij CC.Hier heb ik natuurlijk nooit mee gewerkt
dus vandaag uitgeprobeerd op mijn Volvo motorkap. Ik heb foto's gemaakt van de plaatsen waar ik de lakdikte heb gemeten. Wat mij wel opvalt is dat de lakdikte zo divers is.

Ik had verwacht dat deze over het geheel hetzelfde zou zijn. Hoe kan ik nu zien hoeveel ik eraf heb gepolijst als bijna elk plekje anders is ? Vinden jullie het geen nadeel dat je
elke keer met dat stalen puntje van de meter op de lak komt ?. Ik heb foto's gemaakt om de lakdikte te laten zien die ik gemeten heb, Is het normaal dat deze dikte zo
onregelmatig is ? Mijn verdere plan is :

wassen BTBM
kleien
polijsten. Begin met oranje Mezzo, , 2 hits op stand 6 en een hit op stand 4 om korrel door te werken

maar ik denk wel dat ik het niet haal met deze kombinatie, vervolg wordt dan geel met Veloce en als dit niet toereikend is dan naar blauw ( wol) ?
Afschalen : Oranje Veloce met groen Mezzo en wit Finale
Paars Veloce met oranje Mezzo en wit Finale
afnemen met Prep
Dan PB Prof Polish om de lak nog meer te reinigen en nog gladder te maken, Moet dit ook op stand 6 en 2 hits ?

Daarna ga ik waxen met Collinite 915. Als ik dit machinaal doe met zwarte pad welke stand wordt dan gebruikt ?

Bedankt voor een eventueel bericht en advies en als ik dat dan kan omzetten in een gedachtengang ben ik alweer een betere detailer !!
 

Bijlagen

  • P1030350.JPG
    P1030350.JPG
    127,2 KB · Weergaven: 0
  • P1030351.JPG
    P1030351.JPG
    155,9 KB · Weergaven: 0
Hey Juultje :)

Wat ik zo even snel zag is dat de waardes allemaal bij elkaar in de buurt liggen. Bij de linker rechter koolamp ligt hij wél een stuk lager dan de rest.
Je hebt dus een globaal idee van de waardes en de dunnere plek(ken). Bij 130mu zou ik mij nog geen grote zorgen gaan maken, aangezien je excentrisch werkt en niet met hele grove combi's zoals wetsanden en rotary's.

Stalen puntje... Ook een aambeeld kan je krasvrij op je motorkap leggen. ;) Zo'n afgerond puntje met weinig druk, zal weinig uithalen.


Allemaal leuk die combi's van pad en polijstmiddel, maar maak eerst een testspot. Mezzo op Oranje is een prima begin.

Opschalen indien je niet binnen aanzienlijke tijd correctie hebt. In de basis, Fijn naar grof;
Finale - Wit
Mezzo - Oranje
Veloce - Geel

Als je wol nodig hebt, dan kijken of je af kan schalen naar medium (Mezzo - oranje) of een tussenstap nodig hebt met Veloce - geel.


Ontvetten niet alleen achteraf, maar ook tussendoor als je het werk wilt controleren.
Paint Cleaner ná het polijsten is onnodig en maakt de lak niet glad of schoon. Polijstmiddel bevat paint cleaner. ;)


Machinaal waxen met de 915? Dat kan wel, maar dan moet je een kleine pad op de DAP zetten zodat je in de waxpot kan komen of wax op de pad gaan smeren o.i.d. Logisch is dat niet.

Machinestand Hoog, jij Langzaam bewegen = Slijpen.
Machinestand Laag, jij snel bewegen = Product achterlaten. (Wax/glaze/etc)


Owjah, en verwijder even het dubbele topic. ;)
 
Leuke ontwikkeling, beginnen met polijsten. Maak jezelf niet te gek, gewoon lekker bezig gaan is het belangrijkst.

Oer die laagdikte veschillen, die zijn niet zo bijzonder. Even uitleg hierover, ten eerste : de waarde die je meet is in micrometers. Ofwel, 0,000 mm. De lagdikte 160 is dus 0,160 mm. En die is erop gebracht in 3 stappen; grondlak, kleurlak en blanke lak. Verschillen van 50 micron is dan normaal :)

Dit is dus ook meteen de meet mehode. Dat puntje is zo ontzettend gevoelig dat je bij normaal gebruik geen beschadigingen maakt.

Succes met het polijsten :)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Zoals al aangegeven de linker- en rechterrand van de motorkap (de lagere delen) hebben duidelijk dunnere lak, dan het hoger liggende middenstuk. Dat kan zijn ontstaan doordat de plekken waar de lak dunner is ooit zijn gepolijst om schade (krassen) weg te halen, maar het kan ook gewoon zo af-fabriek gespoten zijn.

Overigens voor een verschil van enkele microns moet je met een DAP al heel wat doen, dus je gaat niet zomaar door de blanke lak. Met iedere stap waarbij je fijner polijstmiddel gebruikt zet je de snelheid van de machine een stapje lager.
 
Beste Quantox, Istnogferari en Cordoba , bedankt voor jullie response. Ben alweer een stapje verder in de detailerswereld.
Ga zeker mijn ervaring met het voor de eerste keer polijsten met het forum delen. Groeten Juultje 16
 
  • Leuk
Reactions: Kuip
Leuk Juultje, ben erg benieuwd naar jouw ervaringen.
Bij mij ligt mijn nieuwe DAP EVO ook ongeduldig op de plank te wachten op míjn eerste polijst-ervaringen :) ....