• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdiktemeter+compound

Rodge87

Detailing rookie
14 mei 2011
3
0
Beste forumleden,

Allereerst zal ik mij even voorstellen aangezien ik nieuw ben hier op dit forum.
Rodger 23 jaar Woonachtig in Vlaardingen ZH.

Ik ben al een tijdje bezig met detailen en gebruik altijd een flex rotary, voornamelijk gepoetst met de producten van cartec en momenteel bezig met de producten van 3m, poorboys, Pinnacle.
Aangezien ik altijd met een rotary in de weer ben is het wel opletten geblazen, vandaar dat ik op zoek ben naar een lakdiktemeter.
Vooral omdat ik volgende week een bmw 645ci krijg om te detailen, en ik deze gok dan tog egt niet wil nemen:p.(wel van een bekende maar toch)
Paintdetective lijkt mij een goede oplossing ( na veel lezen op dit forum).
Nu is echter mijn vraag: ik weet dat het heel goed kan dat er verschillende waardes gemeten kunnen worden op bijvoorbeeld een motorkap, en dat een meter zoals de paintdetective geen garantie biedt aangezien je de gehele lak meet en niet de blank laklaag.
Alleen ben ik van mening dat een indicatie beter is dan helemaal geen indicatie.... echter bij welke waardes moet ik me zorgen gaan maken bijvoorbeel op een 150 micron motorkap zou ik het wel aandurven met fastcut van 3m, maar stel je meet 90 micron dan wordt dit tog een ander verhaal.
dan zou ik waarschijnlijk rond de 90 micron een extra fijn polijstmiddel nemen met een heel licht schurende pad.
Is dit globaal de juiste manier om dit te doen, of adviseren jullie een andere manier bijvoorbeeld met lagere waardes het met de hand te doen etc.
Wat zijn riskante waardes en wat zijn daar, bij jullie ervaringen goede oplossingen voor kwam polijstmiddel etc.

Alvast bedankt voor eventuele reacties!
 
In mijn lakdiktemeter-doos heb ik een briefje gezet met wat waarden. Deze waarden ik heb overgeschreven van een bericht van een Engels forum:
200+ microns:
Lak op een oude auto, of waarschijnlijk op een overgespoten deel. Testspot, want dit gedeelte kan anders reageren tijdens het polijsten dan andere delen van de auto. (De overgespoten lak kan hier harder/zachter zijn dan de rest van de auto die misschien nog in de fabriekslak zit).

100-200 microns:
Normale lak dikte. Gezonde lak.

80-100 microns:
Nog steeds polijstbaar, maar wees op je hoede en ga niet te snel naar grof!

minder dan 80 microns:
Dunne lak, vooral als er ook nog een blanke laklaag aanwezig is. Wellicht beter om een product met fillers te gebruiken.

En ik hou heel grof de volgende percentages aan qua verdeling van de grondlak, kleurlak, blanke lak:
25-25-50.
 
Kijk hier heb ik wat aan! Bedankt voor je reactie.
Zijn er nog andere forumleden met dezelfde of andere bevindingen?
 
hey dat plaatje lijkt verdacht veel op mijn auto, das wel handig :)^

bestaat er ook een lakdiktemeter die alleen de blanke lak , of al de lagen apart kan meten ??
grtz johan
 
Positector heeft die, zijn wel erg prijzig.... geloof richting €2000,-