• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakdiktemeter informatie gevraagd

Konnor

Detailing addict
30 apr 2019
28
60
Hallo iedereen,

Ik lees geregeld dat er aangeraden wordt om een een lakdiktemeter te gebruiken.
Graag zou ik willen vernemen of het zoiets is als een must have of een hebben ding.

Zoja een must have, zijn er ook leuke (goedkopere) alternatieven dan de ETARI MD-666 Lakdiktemeter, aangezien ik het maar enkele keren nodig zou hebben. (Denk ik...)

Geen idee of deze vraag al eerder gesteld was, anders heb ik erover heen gekeken.

Alvast bedankt voor de info.
 
Wat ik ervan weet is dat de totale lakdikte wordt gemeten (grond+basis+blanke lak) Ik wil het topic van de TS niet kapen, maar hoe bepaal je de dikte van de blanke lak of van de basis lak ingeval zonder blanke lak (old timers)
 
De meeste lakdikte meters geven een indicatie waar de dunnere plekken op de auto zitten.
Geeft de laagdikte tot het staal aan.
Daar kun je dan rekening mee houden met het polijsten.
Tussen de 100 en 150 is grofweg een gezonde lakdikte daaronder moet je +/- op gaan letten . Er is hierin niet echt een vast gegeven en komt het neer op gezond verstand
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Lakdikte meters van normale prijs (zoals de Etari) kunnen de dikte meten van de bovenkant lak tot het metalen oppervlak. Ferro / Non-Ferro dus. Hiermee meet je de blanke lak (indien aanwezig) de kleurlak en de primer (grondlak) en als het aanwezig is ook vulmiddel (plamuur). Op kunststof bumpers of andere kunststof onderdelen kun je dus niet meten. Hiervoor ga je naar de zogenaamde laagdikte meters die verschillen kunnen meten. Die geven dan ook meteen aan wat de verschillende laagdiktes zijn. Helaas zijn deze meters duizenden euro's
 
  • Leuk
Reactions: Marcel1973
Bedankt voor de info.
Denk dat ik het idee dan maar laat varen, dan kan ik het geld beter aan wat anders besteden.
 
Ik heb zo’n ding en vindt het niet een must have, maar wel van belang voor af en toe ter ondersteuning.
Daarnaast handig om schade/overgespoten delen te ontdekken. Als je vaker auto’s doet ipv alleen af en toe je eigen vind ik het wel handig.

Als je hem hebt, valt me op dat je hem wel meer gaat gebruiken. De Etari is daarbij een prijsgunstig modelletje.

Maar je hebt gelijk dat je het geld maar een keer uit kunt geven.
 
  • Leuk
Reactions: Istnogferarie
Behalve voor het detailen, is het ook een handig apparaat als je een occasion gaat kopen: laat heel wat 'schadevrije' auto's door de mand vallen.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR en Ric325i
ik schrijf van meerdere plekken per paneel op wat de dikte is, dan kan ik zien wat eraf gaat, je kunt idd ook zien of het ooit overgespoten is geweest, dat is geen ramp want bij een overgespoten paneel is de dikte van de blanke lak laag dikker omdat die met de hand gespoten is en heb je dus meer spelingsruimte.
 
De hardheid van de overgespoten delen is ook anders, dus het kan goed zijn dat je voor overgespoten delen een andere combinatie zou moeten gebruiken dan voor andere delen.