• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakschade corrigeren met lakstift?

mysticwizard

Detailing trainee
30 nov 2021
40
40
Beste,

Ik heb vandaag mijn auto gepolijst (eerder lichte polish/cleaner) en gewaxt. Bepaalde stukjes heb ik nog niet gewaxt daar ik gezien heb dat er lichte lakschade is. Op bepaalde plaatsen is er lichte schade door steenslag, perfect te herstellen met een lakstift.
Echter heb ik op 1 plaats ook meer schade in de lak. Met name op het achterste zijpaneel, bij de wielkas. Daar is een stukje "blanke lak?" verdwenen, qua kleur lijkt het nog OK te zitten.
Het stukje is ongeveer 4cm lang en 2cm breed.

Hoe herstel ik dit het beste? Enkel een laagje blanke laag aanbrengen met de lakstift gezien de kleur OK lijkt of is het bij dergelijk groot stuk niet aan te raden om met een lakstift te herstellen?

In bijlage foto's van de steenslag en groter stuk schade.

https://ibb.co/9ZL1KJp
https://ibb.co/QKHRT7k

Daarnaast ook de vraag hoe ik mijn lak best kan ontvetten alvorens te lakken. Ik heb geen specifieke ontvetter in huis en voor zo'n kleine plekjes ook te gek om iets te halen vind ik. Ik heb white spirit ter beschikking, is dit een optie voor dergelijk kleine plekjes?
Zorgt kleien ook voor ontvetten? Anders klei ik die stukjes nog eens..

bedankt,
 
Eerste foto lijkt een hechtingsprobleem met de blanke lak, dat gaat waarschijnlijk verder dan de plek die je nu ziet.
Je zou de randen moeten proberen of het niet verder los komt. Dan licht aanschuren en afdekken. Voorkeur met een spuit(bus)

Pitjes kan je gewoon met lak uit een lakstift opvullen
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Aanschuren als in licht polijsten?
Kan ik de blanke lak normaal voorzichtig herstellen met een stiftje of moet het best met een spuitbus?
Als ik voel met mijn nagel lijkt de blanke lak verder niet los te komen…
 
Zoals Redcat al zei, lijkt de blanke laklaag inderdaad los te komen en hecht deze niet goed op de kleurlaag. De vraag is, waar stopt het en hecht deze wel nog? Het mooiste en beste resultaat is dit paneel te laten herlakken, wat ook de duurste optie is natuurlijk.

Ontvet het plekje met een ontvetter en dan kan je dit opvullen d.m.v wat blanke lak uit een lakstiftje, al geeft dit geen mooi zicht + je behoudt het risico dat het loslaten verder gaat en weer vanaf 0 kan beginnen. Schuren zou ik zelf niet direct doen, zeker niet als beginner. Het risico dat je de plek erger zal maken is vele malen groter dan het voordeel dat je hierin kan behalen -> je blanke laklaag is weg, door te schuren zal je onvermijdelijk ook jouw kleurlaag raken/schuren, met het risico dat je door deze dunne laag gaat schuren, ga je alles tot op de millimeter afplakken om dit toch te beperken tot een minimum, dan is de kans reëel dat je de blanke laklaag (welke al duidelijk niet goed hecht) gaat lostrekken met de plakband.
 
  • Leuk
Reactions: Heijneker
Dit lijkt zonder twijfel een hechtingsprobleem van de blanke lak (de grotere schade), misschien eerst eens uitzoeken wat hier gebeurd is. Je maakt het nu misschien netjes en over een half jaar gaat de loslating weer verder waar het nu gestopt is. Is dit gedeelte ooit overgespoten wegens schade?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Dit stuk is ooit herspoten geweest inderdaad... Een 7-tal jaar geleden vermoed ik, ik had de auto nog maar net. Ik heb dergelijk probleem op geen enkel ander paneel.

Ik heb vandaag de kleine putjes steenslag gedekt met een lakstift. Naar mijn gevoel is het vrij goed gelukt. Echter vond ik het resultaat beter met enkel de kleurlak aan te brengen en minder goed worden nadat ik nadien een laagje blanke lak aangebracht heb. Het zorgt voor een bepaalde reflectie waardoor de plekjes beter opvallen. Ik heb alleszins ervaring met (licht) polijsten. Is het aan te raden om deze plekjes licht te polijsten? Moet dit grof gepolierd worden of is een mild polijstmiddel/cleaner normaal voldoende (type auto finesse rejuvenate..?)
 
Als de blanke lak goed is uitgehard, kan je deze eerst wat vlak schuren met fijne korrel (P1000 en fijner), hierna kan je gaan polijsten, probeer niet direct de grofste combinatie.
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Het probleem met blanke lak is, dat het niet zomaar een 'simpele vernislaag' is, maar dat blanke lak een forse impact heeft op de kleur zoals je die ziet. Stel dat je de kleurlak perfect gelijk hebt aan de omringende kleurlak (zowel de laagdikte als (gelijk met onderkant blanke lak) zelfde structuur en kleur), dan nog is een gelijke blanke laklaag een enorme uitdaging. Die blanke laklaag moet namelijk ook dezelfde optische dikte hebben voor een gelijke kleurwaarneming. De optische dikte is de fysieke dikte (dus de dikte die je met een laagdiktemeter of een geavanceerde lakdiktemeter kunt meten) vermenigvuldigd met de optische dichtheid (brekingsindex). Als je precies dezelfde dikte blanke laklaag aanbrengt, maar met bijvoorbeeld een optische dichtheid van 1,5 terwijl de originele laag een optische dichtheid van 1,7 heeft, krijg je voor het oog een fors kleurverschil. Zelfs als je dezelfde blanke lak gebruikt als origineel, maar onder andere omstandigheden (andere apparatuur, andere temperatuur enz.), kun je een flink verschil in optische dichtheid krijgen.

Bij mijn vorige auto ook tegen dat probleem aangelopen, en daarom voor mijn huidige auto een spuitbus op kleur laten maken, waarbij ik in één spuitbus een mengsel heb, dat de kleur inclusief blanke lak zo goed mogelijk benadert, dit geeft veel kleinere kleurverschillen dan wanneer je met aparte kleurlak en blanke lak gaat werken. Alleen met veel ervaring en dure apparatuur kun je het met een aparte kleurlak en blanke lak beter krijgen. Voor de spuitbus met op kleur gemaakte lak betaalde ik minder dan 30 euro, dus een mooi alternatief voor een originele lakstift. Bij kleine steenslag plekjes spuit ik wat lak in de dop van de spuitbus, en breng die vervolgens aan op de beschadigde plek (bijvoorbeeld met een touch up stick)

Om de huidige plek netter te krijgen, zul je waarschijnlijk lichtjes moeten schuren om het ook beter vlak te krijgen, zie ook de reactie van @AndyVR Als je wetsanding te spannend vindt, kun je ook kijken wat alleen polijsten van de nieuwe lak oplevert. Overigens heeft @nicknameless wel eens een hele mooie tip gegeven voor het wetsanden van zo'n plekje: je pakt een ouderwets potlood met zo'n gummetje bovenop het potlood. Vervolgens pak je een perforator, en maakt daarmee een paar rondjes uit het juiste schuurpapier. Die rondjes uit de perforator plak je vervolgens op het gummetje van het potlood. Met dat schuurpapier op dat potlood, kun je mooi door draaien van het potlood op 5 mm netjes schuren.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb hem gewoon bij een automaterialenzaak besteld (klaar terwijl u wacht) De lak is gescand, en vervolgens 10-15 minuten gewacht tot de bus klaar was.
Destijds bij de lokale vestiging van Kilinclar gehaald, maar er zijn beslist veel meer adressen waar je terecht kunt.
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ok, Kilinclar zit niet bij ons in de regio. Ik heb er wel eens om gevraagd bij het schadebedrijf waar mijn vorige auto stond voor een reparatie maar die konden geen spuitbussen op kleur maken. Ook bij Brezan heb ik het wel eens gevraagd.