• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

lakschade door insecten?

kawa

Detailing rookie
30 jul 2014
5
0
Sinds enkele maanden rijd ik met een nieuwe wagen, een Mazda 6 in de kleur Soul Red.
Ik heb een eind terug een hele reeks onderhoudsproducten besteld om de lak zo goed mogelijk te onderhouden.
De wagen heeft een tijdje in de Collinite 845 gestaan maar aangezien een deel van de dorpel diende opnieuw gelakt te worden had ik deze ontdaan van de wax. Vorige week zijn we met de wagen op reis geweest en is de wagen een 14tal dagen en 3000km niet gewassen.
Vandaag heb ik de wagen een volledige poetsbeurt gegeven en wat me nu opvalt is dat er insectenresten op de voorbumper en de voorzijde van de motorkap zitten die ik niet weg krijg.
Ik heb reeds geprobeerd om deze te verwijderen met; PB Bug Squash, Mothers Detailer spray + Clay, PB prof polish met gele handpad.
Volgens mij zijn deze insectenresten ingevreten in de lak?

Een tweede probleem is dat na het clayen van de motorkap fijne krasjes/swirls ontstaan zijn die er voorheen niet waren.
Duidt bovenstaande op het feit dat de mazda lak erg zacht is en hoe los ik dit best op?

Het is niet gemakkelijk om dit op foto vast te leggen maar hieronder toch een poging:

conv_754.jpg
conv_755.jpg
conv_753.jpg
 
Kawa: voor betere foto een stukje gekleurde tape naast de plek plakken waar het om gaat: dan stelt de camera scherp op de overgang tussen tape en lak, en heb je wel een scherpe foto. (met dank aan Dibbuz voor het delen van deze truc)
 
Ik snap niet dat je (bijna) een heel jaar iedere week/2 weken je auto gewassen wordt en dat er dan net 1 wasbeurtje wordt overgeslagen "omdat we op reis zijn" :weetniet
Volgens mij is het niet moeilijk om ter plaatse een emmer of 2 te vullen met water en een scheutje shampoo om vervolgens die insektenlijken te verwijderen....dat je dan ff de 1EM toepast zal minder kwaad kunnen dan nu het geval is. ( ververs het water een paar keer meer )
De keren dat wij op reis gaan , neem ik steevast een washandschoen (of 2 ) mee + shampoo en na aankomst wordt mijn auto gewassen.
De velgen worden niet gewassen , die kunnen er wel ff tegen maar insekten worden steevast verwijderd na een lange rit en zeker als je daarna nog daaaaagen geparkeerd staat in de volle zon.
 
Misschien handig om advies te geven wat hij zou kunnen doen!!! Je voegt nu niks nuttigs toe, sommige gaan nou eenmaal op vakantie en duiken meteen het zwembad in, waaronder ik zelf! Ik zou zeggen, was hem nog een keer, daarna kleien, polijsten met een milde combinatie. En dan hopen dat het minder/weg is.
 
Klaarblijkelijk hebben je met je acties tot nu toe onvoldoende effect gehad op de plekken van de insecten.
Ik zou je ook aanraden zoals Egepolo stelt, was de auto nog eens, klei 'm en polijst de auto machinaal met bijvoorbeeld Monello Mezzo en Monello Finale.
Doe nog eerst een test omdat je nog niet geheel overtuigd bent van de hardheid van de lak. Als je het goed volgens de regels doet moet je een heel eind kunnen komen.
Op het forum nog verder inlezen over dit onderwerp is ook een aanvullend advies. Ik wens je veel sterkte toe en succes.
 
https://www.youtube.com/watch?v=reyykcq8ULo&sns=em Wassen clayen polijsten De krasjes in je lak van het clayen: - Heb je de claybar gebruikt nadat deze een keer gevallen is? - welke MF doek heb je gebruikt om de lubricant af te nemen, was deze schoon, had deze het wasvoorschriften label er nog aan, heeft de MF doek van die mooie afgeronde afgestickte zijkanten die zo heerlijk kunnen krassen als je m niet goed opvouwd. Werk beoordelen van een ander is altijd lastig op afstand. Maar heb van de week een corsa vol met vogelpoep en een massamoord op de grill verwijdert, duurde ca. 1,5 uur om de bumper en grill te clayen. Wat ik echt niet weg kreeg is er met polijsten uitgegaan. Succes
 
grandscenicman;n400539 zei:
Ik snap niet dat je (bijna) een heel jaar iedere week/2 weken je auto gewassen wordt en dat er dan net 1 wasbeurtje wordt overgeslagen "omdat we op reis zijn" :weetniet
Volgens mij is het niet moeilijk om ter plaatse een emmer of 2 te vullen met water en een scheutje shampoo om vervolgens die insektenlijken te verwijderen....dat je dan ff de 1EM toepast zal minder kwaad kunnen dan nu het geval is. ( ververs het water een paar keer meer )
De keren dat wij op reis gaan , neem ik steevast een washandschoen (of 2 ) mee + shampoo en na aankomst wordt mijn auto gewassen.
De velgen worden niet gewassen , die kunnen er wel ff tegen maar insekten worden steevast verwijderd na een lange rit en zeker als je daarna nog daaaaagen geparkeerd staat in de volle zon.
Gelukkig is niet iedereen obsessief bezig met detailing :weetniet
Ik begrijp heel goed dat je op vakantie geen tijd/zin hebt om de vliegenlijken te gaan verwijderen, echter heb je daarna wel het resultaat vanop de foto's.
Dat neem je dan maar voor lief.
Een auto is en blijft maar een vervoersmiddel, dat neemt niet weg dat deze er niet netjes uit kan/mag zien, maar ieder trekt zijn eigen grenzen hiermee.
 
@ GSM, voor de meesten blijft het een hobby. Waar het bij u soms eerder aanleunt tegen een obsessie.
Ieder kiest zijn/haar prioriteiten zelf.

Ik ben begin dit jaar ingehuisd in een nieuwbouw woning. In onze straat worden nog volop huizen bijgebouwd.
Verder dan een handwasje zo nu en dan komt het niet. Heeft gewoon geen zin.
Ik amuseer me te pletter met detailen eens onze buiten tegoei aangelegd is en de huizen klaar zijn.

Net als wanneer ik met de auto op vakantie ga, mijn auto ook NIET was. Goed in de wax ervoor en ie houdt het heus wel uit tot erna...
Een busje detailer en enkele MF doeken heb ik dan weer wel altijd bij.

Anyway, over die swirls, niet teveel zorgen maken. Die polijst je er wel uit.
Hoe heb je die bugsquash gebruikt? En in welke verhouding?
Bij dergelijk ingebakken lijken, helpt bij mij het beste door herhaaldelijk een natte handdoek met bugsquash erop te leggen. Goed laten weken.
(Of leg bv s'avonds een natte handdoek erop en laat die liggen tot smorgens.)
Soms moet je echt een x-aantal keren iets herhalen eer het effect heeft.

En ik heb ook regelmatig dergelijke vlekjes gehad. Tot op heden heb ik die er altijd uitgekregen met bovenstaande werkwijze.

inweken, inweken, inweken, wassen, kleien en polijsten om alles terug strak te krijgen.
 
Ik heb soortgelijke plekken (foto 1 en 2) op mijn dak door de vorige eigenaar. Volgens mij is het ingebeten vogelpoep :-S.
 
Allen bedankt voor jullie reactie!

Dit is mijn eerste (nieuwe) wagen die ik zo goed mogelijk probeer te onderhouden en blijkbaar heb ik de impact van insecten op de lak wat onderschat.
In het vervolg zorg ik ervoor dat de wagen steeds in de wax staat en probeer ik de beestjes zo snel mogelijk te verwijderen, ook op vakantie... :ja

Vandaag heb ik de vlekken zo'n 30min vochtig gehouden met een doekje met pure bug squash maar ook hiermee krijg ik ze niet weg.

Bij het clayen heb ik een nieuw stukje klei gebruikt, de motorkap goed bevochtigd met detailler spray en afgenomen met een nieuwe Monello MF doek en na deze werkwijze bemerkte ik de lichte krassen in de richting dat ik had geclayd.
Uit schrik om nog meer krasjes te maken op andere delen van de wagen ben ik gestopt met clayen en direct overgegaan met het aanbrengen van de wax.

Aangezien ik nog niet over het nodige materiaal beschikte om de wagen te polijsten heb ik vandaag een DAP900 met power pack besteld.
In afwachting van de levering probeer ik nog wat handleidingen en filmpjes te doorlopen hoe deze best te gebruiken.
 
Egepolo;n400556 zei:
Misschien handig om advies te geven wat hij zou kunnen doen!!! Je voegt nu niks nuttigs toe......

Was helemaal niet "rot" bedoeld aan de TS , ik wou even een punt maken dat 1 uurtje wassen op vakantie een veelvoud aan uren thuis voorkomt en dan kan je gerust een dag langer op vakantie blijven......

Om dan toch iets nuttig toe te voegen : maak in plaats van de zoekfunktie van het forum zelf gebruik van de zoekfunktie via "Google" en typ daar bvb in : insektenlijken- hoe verwijderen - carclean . ( of maak enkele combinaties , zo krijg je zeker een betreffend topic te zien )

Vooral dat laatste woord erbij , zorgt ervoor dat je onmiddellijk het juiste topic te zien krijgt.......;)
 
Vandaag heb ik de voorbumper, motorkap en het dak geclayd en ben ik voor het eerst aan de slag gegaan met de DAP900.
Ik ben begonnen met Finale op de witte pad maar hiermee kreeg ik niet direct het gewenste resultaat waarna ik ben overgegaan naar Mezzo op groen en afgewerkt met Finale op zwart.
De insectenresten vind ik niet meer terug en de de lichtje krasjes en swirls zijn ook voor 95% verdwenen!
Daarna afgenomen met Q2M prep (gratis 250ml flesje bij de DAP900 powerpack gekregen!) en als afwerking de gehele wagen behandeld met 2 laagjes Collinite 845.

Bij deze glimt de wagen harder dan bij de aflevering en ben ik heel tevreden met het resultaat.
 
kawa: waarom na de mezzo finale op zwart gebruikt, en niet op wit zoals je vooraf had gedaan? Dan heb je de zwarte pad nog ter beschikking voor een glaze/sealant/wax naar keuze.
 
Cordoba;n400787 zei:
kawa: waarom na de mezzo finale op zwart gebruikt, en niet op wit zoals je vooraf had gedaan? Dan heb je de zwarte pad nog ter beschikking voor een glaze/sealant/wax naar keuze.

De witte pad was nogal wat verzadigd geraakt en had toen nog geen idee hoe deze best te reinigen dus heb ik maar de zwarte genomen.
Achteraf gezien kon ik beter de witte pad handmatig gewassen en gedroogd hebben op de DAP.

De wax heb ik handmatig aangebracht met een handpadje, volgende keer probeer ik het met de DAP, al blijft de handpad wel noodzakelijk voor bepaalde plaatsen.
 
Onlangs heb ik ook wat insecten of vliegen met de motorkap opgeschept en de auto niet meteen kunnen wassen.
Na uiteindelijk wassen vind ik volgende vlek van ongeveer 2-3cm terug:
IMG_3206.jpg
IMG_3208.jpg
IMG_3198.jpg


Is dit ingebrande insectenrestenschade of zou dit er nog met 1 of ander productje af te krijgen zijn?
Ik heb tot nu toe gewone autozeep, insecterenverwijderaar en pb bug squash (1:2) geprobeerd.

Alvast bedankt om dit even te bekijken!
 
@wo8 - Welkom op het forum.

Dit lijkt mij een hele milde schade van insecten-zuur. Zoals je hierboven hebt kunnen lezen, zijn ergere gevallen verholpen door te polijsten. ;)

In jouw geval zal er niet hevig gepolijst hoeven worden, zo lijkt het. Een handpadje + fijn/medium polijstmiddel zal hoogstwaarschijnlijk de oplossing zijn.
 
  • Leuk
Reactions: RoCo
Met licht polijsten verdwijnt de schade. De enige manier om dit te voorkomen is een keramische coating. Wax beschermd hiervoor niet voldoende. Je kunt het ook accepteren en altijd na de zomer licht polijsten.
 
Een ritje over de Afsluitdijk op een mooie windstille zomeravond, zeker. Nog drie weken last van de stank?
 
Over de dijk bij Andijk koste mij ooit een nieuwe radiator, zoveel vliegen muggen op de kap. De wasstraat waar ik destijds nog kwam wilde op hoge uitzondering de auto wassen (liever niet) was een mooie Alfa 145 QV origineel rood maar door alle muggen zo zwart als roet.