• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lakschade/schaafplek zwarte auto

FordDriver

Detailing rookie
16 jan 2017
11
2
Groningen
Hi allemaal,

Mijn eerste vraag op het forum van Carclean! Een vriend van mij is per ongeluk langs een metalen geleider van een roldeur geschaafd met zijn auto. Nu vroeg hij mij als 'jongen van de spullen' om hulp. :p

Wat kan hij het beste doen om de schade zo goed mogelijk te herstellen? Polijsten met machine? Speciaal polijstmiddel die je met een doek kan inwrijven? Ik hoor graag jullie adviezen! Alvast bedankt iedereen!

Greets,
Rob
 

Bijlagen

  • IMG_9037.JPG
    IMG_9037.JPG
    171,8 KB · Weergaven: 3.717
  • IMG_9040.JPG
    IMG_9040.JPG
    239,3 KB · Weergaven: 4.208
  • IMG_9036.JPG
    IMG_9036.JPG
    176,9 KB · Weergaven: 3.733
  • IMG_9038.JPG
    IMG_9038.JPG
    135,9 KB · Weergaven: 2.986
Laatst bewerkt:
Hey Rob,

Allereerst;
Speciaal polijstmiddel die je met een doek kan inwrijven?

Die is leuk.. :p

Vanaf een foto zijn dingen altijd moeilijk in te schatten, maar dit zijn behoorlijk vieze krassen, zo lijkt het. Ik denk dat als je dit machinaal polijst, dat je de boel minderopvallend kan maken, maar niet weg kan halen.

Maaarr... Moeilijk in te schatten.

Kan je met je nagels ''in'' de krasse blijven steken? Dan word het bovenstaand verhaal.
Voel je de krassen bijna niet zitten, dan is het vele malen minder opvallend te maken en misschien zelfs te verwijderen.

Anders... bovenstaand verhaal. :D


Heb je al producten in huis om mee te werken?

Zo niet; Je kan een klein flesje polijstmiddel aanschaffen en dit handmatig verwerken met een pad. (Type/grofheid poijstmiddel is afhankelijk van de type lak. Duitse laken zijn over het algemeen hard, bijv.)


Gretz
 
@FordDriver ,ik zou de auto polijsten maar ik vrees dat een deel van de schade zichtbaar zal blijven. Opknappen doet ie sowieso maar ik denk dat de schade ook deels door de lak heen zit.
 
Bedankt @Quantoxx voor je uitgebreide antwoord! Met het 'speciale polijstmiddel die je met een doek kan inwrijven', bedoelde ik de ScratchX 2.0 van Meguiars. :D Zelf denk ik ook dat het polijsten word, moet dit altijd met een machine of kan dit ook handmatig voor een kleine beschadiging zoals deze? Het is een Ford, wat voor pad raadt jij aan om de krassen te verwijderen en voor het nabewerken?

Ik zal hem straks een vragen om met zijn nagel langs de beschadiging te gaan, ik laat het je direct weten zodra het bekend is.

@Ric325i Als ik alleen het gedeelte van de schade polijst, zie je dit dan heel erg of gaat het meevallen voor een schade zoals deze?
 
als ik die foto's zo bekijk ben ik bang dat de schade door de lak heen is, zoals hierboven al is beschreven als je nagel er in blijft steken dan haal je dat niet weg met polijsten. je kan het geheel wel minder opvallend maken. succes er mee ;)
 
Zelf denk ik ook dat het polijsten word, moet dit altijd met een machine of kan dit ook handmatig voor een kleine beschadiging zoals deze?
Kleine beschadiging?! Dit is niet wat ik klein zou noemen. Naja, de omvang misschien.

Als ik alleen het gedeelte van de schade polijst, zie je dit dan heel erg of gaat het meevallen voor een schade zoals deze?
Dat zal liggen aan de staat van de omringende lak. Als deze sinds 1923 niet is gepolijst, zal je zeker verschil gaan zien. Het zal namelijk weer strak worden en glimmen, de rest niet.

Het is een Ford, wat voor pad raadt jij aan om de krassen te verwijderen en voor het nabewerken?
Mijn ervaring vertelt mij dat Ford niet bikkelharde lakken heeft. Ik ben vrij zachte tegengekomen en gemiddeld harde. Een medium polijstmiddel zoals Monello - Mezzo op een handpad zou voldoende kunnen zijn. Zo niet, dan moet je simpelweg langer doorgaan / meerdere keren herhalen. (Handpads heb ik nog nooit gebruikt, daar kan iemand anders zeker antwoord op geven)

Handmatig polijsten is mogelijk, zeer zeker. Echter duurt het simpelweg vele malen langer als machinaal en bij dit soort flinke defecten is het dan ook spierballen kweken en engelengeduld hebben.

Niemand bij je in de buurt met een polijstmachine?


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
Aan de foto,s te zien wordt het een spot repair.
Je kunt het aanzienlijk verminderen met polijsten maar het gaat niet helemaal weg ben ik bang.
 
Het zal ongetwijfeld optisch minder zichtbaar worden, maar met polijsten alleen krijg je het niet weg.
Toevallig bij mijn vader ook een soortgelijke schade aangepakt.
We waren tevreden met het resultaat, maar van dichtbij zag je het nog wel.
Dit betrof een goed corrigeerbare lak qua hardheid en met de rupes mini kon ik de randjes mooi meepakken.
 

Bijlagen

  • IMG_4672.JPG
    IMG_4672.JPG
    173,6 KB · Weergaven: 2.745
  • IMG_4671.JPG
    IMG_4671.JPG
    152,9 KB · Weergaven: 1.425
  • IMG_4669.JPG
    IMG_4669.JPG
    154,8 KB · Weergaven: 1.664
Het zal ongetwijfeld optisch minder zichtbaar worden, maar met polijsten alleen krijg je het niet weg.
Toevallig bij mijn vader ook een soortgelijke schade aangepakt.
We waren tevreden met het resultaat, maar van dichtbij zag je het nog wel.
Dit betrof een goed corrigeerbare lak qua hardheid en met de rupes mini kon ik de randjes mooi meepakken.
toch erg netjes
 
Deze krassen zijn echt wel serieus diep, die krijg je never de nooit niet weg. Het zal in het betreffende gebied zeker minder worden, omdat sommige deken wel eruit te polijsten zijn. Maar dit is toch wel een gevalletje spuiter opzoeken.
 
Bedankt voor jullie reacties! Dat wordt dus polijsten ben ik bang voor. Wat voor setje raden jullie mij aan? Machine, pads, polijstmiddelen enzovoort. Ik vraag het toch even voor de zekerheid; moet ik dan een heel paneel van de auto polijsten of alleen het gedeelte van de beschadiging (en een beetje eromheen)?

Tot zover bedankt voor jullie inbreng! :cool:
 
Het zal ongetwijfeld optisch minder zichtbaar worden, maar met polijsten alleen krijg je het niet weg.
Toevallig bij mijn vader ook een soortgelijke schade aangepakt.
We waren tevreden met het resultaat, maar van dichtbij zag je het nog wel.
Dit betrof een goed corrigeerbare lak qua hardheid en met de rupes mini kon ik de randjes mooi meepakken.
Dat ziet er weer goed uit! Op de foto kun je haast niet zien dat er geschade is geweest. Welke producten heb je hiervoor gebruikt en welke techniek voor het polijsten?
 
Ligt eraan hoe scherp zijn nagels zijn
Als ik de foto zie, kan ik me eigenlijk niet voorstellen dat hij de krassen niet voelt.
Ga eerst gewoon polijsten, niet te ver gaan, zodat je voldoende lak over houdt, mocht je nog gaan bijtippen met lakstift en daarna weer polijsten.
Lijkt het uiteindelijk nog nergens naar, kun je hem altijd nog naar de spuiter brengen.
 
@FordDriver Je kan de +Citaat knoppen gebruiken (van meerdere berichten) en dan onderaan bij het reageer veld "Citaten invoegen" te klikken zo kan je reageren op elk citaat en hoef je niet 4 posts achter elkaar te maken. ;)
 
  • Leuk
Reactions: m@rio
Dat ziet er weer goed uit! Op de foto kun je haast niet zien dat er geschade is geweest. Welke producten heb je hiervoor gebruikt en welke techniek voor het polijsten?

Het geheel is idd van een afstandje niet zichtbaar, en was dus acceptabel voor mijn vader.
De randjes zijn altijd link en dus is geduld een schone zaak ;)
Tevens waren deze delen van plastic, en dus ook (in mijn ogen) lastiger om mee te werken.

Aanpak was:
- paneel wassen
- drogen
- testspot rupes mini icm gele pad en menzerna ip2100
Hier moest ik te lang mee doorwerken en dus opgeschakeld naar pf2500 op gele pad.
Hier het hele paneel mee gedaan.
Techniek: altijd lastig uit te leggen, er komt ook gevoel bij kijken.
Maar beeld me telkens een vak in en ga dan van links naar rechts en van boven naar beneden in het denkbeeldige vak.
Aangekomen bij de schades komt het gevoel nog meer kijken en pas ik iets meer druk toe/langer doorwerken of spelen met het toerental.
Dit 1 hit per keer, en vervolgens kijken wat het effect is geweest.
Eenmaal tevreden/naar mijn mening max te behalen resultaat op dat moment over gestapt naar menzerna sf4000 op witte pad.
Alles netjes ontdaan van enige vorm van residu en toen een glaze (black hole) opgebracht... het effect was nauwelijks zichtbaar maar vooruit.... niet geschoten is altijd mis :innocent:
Afgetopt met swissvax BOS en thats it....

Persoonlijk stond ik allang bij de spuiter, maar mijn vader nam hier genoegen mee.